Sentec SC8

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Sentec SC8

Inläggav Kalle G » 2018-09-10 07:08

Hej

Jag har på prov en Sentec-anläggning hemma. Radio TU8, försteg SC8 och slutsteget PA8. Det hela låter alldeles utmärkt förutom när jag ska spela vinylskivor. Då måste jag vrida upp volymratten rejält om det ska låt nåt. Från "klockan 8" till "klockan 12" på ratten. Ska det vara så? Ni som haft eller vet något om SC8 kan väl dra er till minnes.
Skivspelaren är utrustad med Ortofon OM30 och har alltid passat ihop med andra förstärkare.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Sentec SC8

Inläggav IngOehman » 2018-09-10 18:29

Var hamnar du med volympotentiometern om du lyssnar på P3 respektive P2?

På CD med pop respektive klassisk musik?

Som du förstår så vet jag inte (ingen annan heller) hur starkt det blir då du drar upp till "12", men i princip gäller att ju högre upp på poten man hamnar desto bättre. Högre upp ger bättre S/N, mindre kanalbalansfel, lägre distorsion (eftersom det betyder mindre gain i stegen före och efter). Så om du inte drabbas av att poten går i botten när du vill spela maxstarkt så skall då vara glad att du hamnar högt upp påvridningsmässigt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Sentec SC8

Inläggav Kalle G » 2018-09-11 08:14

Problemet är löst. Efter lite funderande tillgreps det enligt protokoll 1A - oxidspray. Förre ägaren hade inte använt skivspelaringången på väldigt länge så efter en spraydos här o var på ingångskontakter och omkopplare fungerar allt som det ska.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster