Erik Andersson Perka

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Erik Andersson Perka

Inläggav Lasse- » 2018-09-24 21:21

Erik Andersson Perka hans hemsida på nätet har försvunnit Är det någon som vet om han har laggt av med
Sin verksamhet eller håller han på med en ny hemsida är det någon som vet ?

Lasse-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav petersteindl » 2018-09-24 22:33

ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav lennartj » 2018-09-25 13:23

Jag kontaktade Perka i somras om mina (f.d.) Dynaco Mk.III som han totalt byggt om till SRPP i klass-A drift för 31 år sedan, omskrivna i MoLT 4/87, som börjat få en del ålderskrämpor. Han beklagade han sig över att Erikasson-sidan fortfarande låg uppe där det stod att han gör uppgraderingar och reparationer. Med ålderns rätt, 78 år, har han slutat åta sig sådana jobb och rekommenderade mig i stället att kontakta Lennart Jarlevang i Göteborg (som är 10 år yngre). Jag känner honom lite sedan tidigare och han åtog sig jobbet. Perka har aldrig varit vidare stolt över dem, och några snyggbyggen är de ju inte precis, men oj vad de levererar. Jag citerar delar av Lennart Jarlevangs kommentarer:
Hej Lennart!

Jag blev faktiskt lite imponerad själv, eftersom mätningarna överträffar mina förväntningar. Jag har stor respekt för Erik, han har (också) sina vägar, så egentligen känner jag bara ödmjukhet. Det gröna steget mäter fantastiskt fint.

Om vi med en mer noggrann layout och ledningsdragning kan minska eller få bort brumkomponenterna får du ett steg i toppklass. Jag gillar det jag brukar kalla ’understatements’; det kan se lite sisådär ut för ögat, men ändå spela brallorna av folks förväntningar.

Jag har en del idéer och erfarenheter kring val av komponenter och ledningsdragning, så det kan vi absolut tala om.

och
Kommentar
Jag låter diagrammen tala för sig själva. Jag förstår väldigt väl varför du gillar de här förstärkarna!!!

Nästa diagram visar övertonsbildning vid utsignal av 1 kHz och 1 W uteffekt:
Orange5_THD_vs_spektrum 1W.jpg
Orange5_THD_vs_spektrum 1W.jpg (44.81 KiB) Visad 3340 gånger

Vi ser andratonen 56 dB under grundtonen och tredjetonen 92 dB under. Därefter syns inga ytterligare övertoner. Möjligen kan man skymta lite av femtetonen sticka upp ur gräset.
Växelströmsglöden, 50 Hz och en rad udda övertoner, ligger i nivå med andratonen. Rippel på anodspänningarna, 100 Hz och en rad jämna övertoner, ligger i nivå med tredjetonen. Vi ser också att sidband (100 Hz) bildats runt grundtonen.

Nästa diagram visar övertonsbildning vid utsignal av 1 kHz och 10 W uteffekt:
Orange6_spektrum_10W.jpg
Orange6_spektrum_10W.jpg (44.04 KiB) Visad 3340 gånger

Vi ser nu andratonen 45 dB under grundtonen och tredjetonen 83 dB under. Därefter syns lite av fjärdetonen med samma nivå som den tredje, men därefter inga fler.

Kommentar
Skillnaderna mellan stegen är mycket små. De är imponerande lika, ett bra tecken. THD är dock aningen högre i det orangea steget.

Jag mätte också det orangea steget med ”finrören” i. Resultaten är i stort desamma, men den harmoniska distorsionen är hälften så hög som med JJ-rören!

Hälsningar

Lennart Jarlevang

Jag hade nästan börjat tycka att ljudet från mina McIntosh MC75 60th Anniversary var riktigt bra, men oj vad mycket bättre det låter från Eriks totalt ombyggda Dynaco Mk.III
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav Lasse- » 2018-09-25 20:12

Var ut till Nacka för något år sedan och köpte mig ett par nättransformatorer till Edison 12 för att bygga mig
Ett par mono kloner med varsin nättrafo med Hardwire koppling och jag har det mesta hemma men jag
Hinner inte med ljust nu men det var dom sissta nättransformatorerna som Perka hade där hemma till Edison 12

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav tordnilsson » 2018-09-28 20:14

Jag köpte den sista Edison Triod mk2 som Erik hade kvar då, det var för ca 1,5 år sedan.
Mycket trevlig förstärkare kan jag intyga, synd att det inte blev fler.
Detsamma med "The Dream" , även om denna är bra dyr så borde det finnas marknad för den,
i alla fall utomlands.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav Morello » 2018-09-29 09:09

Skulle kunna tänka mig att Asien är en lämplig marknad för "the dream"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav ErikAndersson » 2018-09-29 11:58

Lasse- skrev:Erik Andersson Perka hans hemsida på nätet har försvunnit Är det någon som vet om han har laggt av med
Sin verksamhet eller håller han på med en ny hemsida är det någon som vet ?

Lasse-


Jaha, nu har man hamnat på vintageavdelningen! Är jag verkligen så gammal? Jo kanske börjar det bli så. Att jag lagt av är väl att ta i, men jag tillverkar ingenting just nu. Konkurrensen med "julgransprodukter" till låga priser från kina är mycket svår, spelar ingen roll hur bra förstärkarna spelar. Men givetvis står jag fortfarande till tjänst med service på Audion och Edisonförstärkarna samt äldre rörfi i största allmänhet. :wink:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav ErikAndersson » 2018-09-29 12:06

Morello skrev:Skulle kunna tänka mig att Asien är en lämplig marknad för "the dream"


Att lansera The Dream i Asien var lättare sagt än gjort. Under min "Audiontid" i England hade vi Asien som huvudmarknad så jag vet att det är mycket hårt jobb. Varken jag eller Ola orkade ta tag i detta, hade vi varit 20 år yngre hade läget kanske varit ett annat.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav tordnilsson » 2018-09-30 21:52

ErikAndersson skrev:
Morello skrev:Skulle kunna tänka mig att Asien är en lämplig marknad för "the dream"


Att lansera The Dream i Asien var lättare sagt än gjort. Under min "Audiontid" i England hade vi Asien som huvudmarknad så jag vet att det är mycket hårt jobb. Varken jag eller Ola orkade ta tag i detta, hade vi varit 20 år yngre hade läget kanske varit ett annat.


Jaha ja, då är det väl tur att en annan är knappt 50 bast fyllda då, hmm...

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav ErikAndersson » 2018-10-01 07:44

lennartj skrev:Jag kontaktade Perka i somras om mina (f.d.) Dynaco Mk.III som han totalt byggt om till SRPP i klass-A drift för 31 år sedan, omskrivna i MoLT 4/87, som börjat få en del ålderskrämpor. Han beklagade han sig över att Erikasson-sidan fortfarande låg uppe där det stod att han gör uppgraderingar och reparationer. Med ålderns rätt, 78 år, har han slutat åta sig sådana jobb och rekommenderade mig i stället att kontakta Lennart Jarlevang i Göteborg (som är 10 år yngre). Jag känner honom lite sedan tidigare och han åtog sig jobbet. Perka har aldrig varit vidare stolt över dem, och några snyggbyggen är de ju inte precis, men oj vad de levererar. Jag citerar delar av Lennart Jarlevangs kommentarer:
Hej Lennart!

Vad jag minns av vår mailkonversation var det ett flertal par Dynaco MK3 som skulle åtgärdas på det ena eller andra sättet. Det var tyvärr ett för mastigt jobb för mig vid denna tidpunkt speciellt också med tanke på logistiken Göteborg-Stockholm tur och retur så jag blev tyvärr tvungen att tacka nej. Nu fanns ju också Lennart Jarlevang på plats i Göteborg och jag är glad över han han löste dina problem på bästa sätt.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Erik Andersson Perka

Inläggav lennartj » 2018-10-01 22:32

För att inte besudla tråden om Erik med mina planer avhandlar jag dem i min presentationstråd
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&p=2011940#p2011940
om någon råkar vara intresserad.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster