IMF Super Compact.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

IMF Super Compact.

Inläggav RobotKeso » 2018-10-05 16:36

Köpte ett par IMF super compact för ett ta sedan och kanterna för mellanregisterna behövs bytas, har köpt nya kanter och har kantat om innan (dock inte mellan register). Problemet jag har är att mellanregisterna är fastlimmade i lådan och försökt få loss den ena men kommer ingen vart, metallen runt elementet tar bara skada. Kan inte heller pressa ut det från insidan då det sitter ett rör bakom fastlimmat. Sen är jag orolig att elementet ska få med sig all faner om jag skulle lyckas pressa ur det. Inte varit med om att ett element suttit så jävla hårt i en låda innan.

Funderar på att försöka kanta om med elementet fast i lådan, är det smart? Just nu ser jag inte så många andra alternativ. Hört bra saker om IMF så vill gärna fixa dom. Tänkt att jag tar en vanlig kniv och lägger det som stöd bakom konen när jag ska trycka den nya kanten på den.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: IMF Super Compact.

Inläggav Perfector » 2018-10-05 17:31

RobotKeso skrev:Köpte ett par IMF super compact för ett ta sedan och kanterna för mellanregisterna behövs bytas, har köpt nya kanter och har kantat om innan (dock inte mellan register). Problemet jag har är att mellanregisterna är fastlimmade i lådan och försökt få loss den ena men kommer ingen vart, metallen runt elementet tar bara skada. Kan inte heller pressa ut det från insidan då det sitter ett rör bakom fastlimmat. Sen är jag orolig att elementet ska få med sig all faner om jag skulle lyckas pressa ur det. Inte varit med om att ett element suttit så jävla hårt i en låda innan.

Funderar på att försöka kanta om med elementet fast i lådan, är det smart? Just nu ser jag inte så många andra alternativ. Hört bra saker om IMF så vill gärna fixa dom. Tänkt att jag tar en vanlig kniv och lägger det som stöd bakom konen när jag ska trycka den nya kanten på den.

Det finns vinkeljärn av stål, tunna som sjutton som man kan slipa den lilla vinkeln på.
Då kan man oftast få in den lilla kanten under korgen och sedan sakta dra runt och på så sätt skära bort limmet som håller elementet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: IMF Super Compact.

Inläggav RobotKeso » 2018-10-12 07:56

Körde med elementen i. Gick bra! :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: IMF Super Compact.

Inläggav Perfector » 2018-10-12 09:51

RobotKeso skrev:Körde med elementen i. Gick bra! :)

Grattis, det skulle inte jag vågat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: IMF Super Compact.

Inläggav RobotKeso » 2018-10-14 11:20

Köpte 4st nya kanter så jag hade rum för misslyckande, men gick bra första försöket. Låter riktigt bra tycker jag, gillar dom mycket. Däremot känns det som att högtalarna gillar mycket kraft, kör nu med en liten technics förstärkare då min Sony Str v-5 är på sjukhyllan.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: IMF Super Compact.

Inläggav Perfector » 2018-10-14 11:55

RobotKeso skrev:Köpte 4st nya kanter så jag hade rum för misslyckande, men gick bra första försöket. Låter riktigt bra tycker jag, gillar dom mycket. Däremot känns det som att högtalarna gillar mycket kraft, kör nu med en liten technics förstärkare då min Sony Str v-5 är på sjukhyllan.

Mumsa upp technics med nya kondingar efter likriktningen, 1 spänningsvärde upp och ett kondensatorvärde upp.
Du kommer inte att tro dina öron.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: IMF Super Compact.

Inläggav RobotKeso » 2019-01-25 17:03

Plockade fram IMF högtalarna igen, nu med min Sony STR V-5 där bak.

Blir så jäkla imponerad på dessa högtalare. Speciellt av basen som dom producerar trots sin storlek.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: IMF Super Compact.

Inläggav Beakungen » 2019-02-26 20:27

Då ska du prova större varianter av IMF (typ tls80)! Eller för den delen Stridbeck tl6. Otroligt bra högtalare och dessutom med bas ner under 20hz som låter ruskigt trevligt! :D


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster