Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-13 23:32

Hejsan gott folk, är det någon med erfarenhet av Lenco och som kan berätta för mig varför min Lenco hackar ständigt på skivorna och det även när nålen trycks uppåt mot pickuphuset så att underredet på det nästan skrapar mot skivan. För övrigt skall den vara iordninggjord och har nytt tonarmskablage.
Jag förstår att det verkar uppåt väggen och jag har provat olika justeringar med tonarmen samt tyngder etc.

Att jag skaffade Lenco var för att det skrivs mycket positivt om denna spelare och avsikten var att kunna spela även 78 varvsskivor. Skaffade en Ortofon 2M SE mono med shibataslipning samt en 78 varvsnål som inte passar i huset. Antar att jag borde köpt den vanliga monopickupen för att kunna byta sinsemellan.
Ortofonpickupen har suttit i ett nytt Lencoskal tills jag tröttnade på det här hackandet som blir på många skivor.
Jag hade även en Stanton 681 monterad i det gamla Lencoskalet istället för Shure 75an. Nu sitter Shuren i nya Lencoskalet och gamla Lencoskalet ligger tomt nu.

Jag funderar på att göra mig av med eländet känns det som..

Ortofon SE mono pickupen har jag monterat i ett SME skal och jag njuter för fulla drag av den..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Inläggav Perfector » 2018-10-13 23:37

nigthdreamerssky skrev:Hejsan gott folk, är det någon med erfarenhet av Lenco och som kan berätta för mig varför min Lenco hackar ständigt på skivorna och det även när nålen trycks uppåt mot pickuphuset så att underredet på det nästan skrapar mot skivan. För övrigt skall den vara iordninggjord och har nytt tonarmskablage.
Jag förstår att det verkar uppåt väggen och jag har provat olika justeringar med tonarmen samt tyngder etc.

Att jag skaffade Lenco var för att det skrivs mycket positivt om denna spelare och avsikten var att kunna spela även 78 varvsskivor. Skaffade en Ortofon 2M SE mono med shibataslipning samt en 78 varvsnål som inte passar i huset. Antar att jag borde köpt den vanliga monopickupen för att kunna byta sinsemellan.
Ortofonpickupen har suttit i ett nytt Lencoskal tills jag tröttnade på det här hackandet som blir på många skivor.
Jag hade även en Stanton 681 monterad i det gamla Lencoskalet istället för Shure 75an. Nu sitter Shuren i nya Lencoskalet och gamla Lencoskalet ligger tomt nu.

Jag funderar på att göra mig av med eländet känns det som..

Ortofon SE mono pickupen har jag monterat i ett SME skal och jag njuter för fulla drag av den..

Lite känns det som om du har för hög fjädringsmjukhet i nålen.
Har du ingen annan pickup, säg Ortofon FF15EO, eller nåt som kräver mer vikt för att fjädra precis?
Annars kan ju kablaget som är nytt vara för sträckt så det inte kan röra sig i armen som det ska.
Kolla på högtalarna om du ser kraftiga konutslag som skulle kunna vara drivningen som spökar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Inläggav Laila » 2018-10-14 00:24

Besök gärna Lenco Heaven: https://www.lencoheaven.net/ . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Inläggav PerStromgren » 2018-10-14 08:35

Har du balanserat armen så att pickuppen hänger precis över skivan med nåltrycket noll inställt (1)? När du sedan ställer in nåltrycket efter tillverkarens rekommendationer (2) kommer den att funka fin-fint. Om den inte gör det är antingen 1 eller 2 fel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Re: Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Inläggav Stefan » 2018-10-14 13:20

låter som att tonarmslagren v-blocken inte är bytta
armen ligger för lågt i bakkant

/S

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Problem med Lenco L75 - Pickupens tyngd..

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-10-14 14:35

nigthdreamerssky skrev:Hejsan gott folk, är det någon med erfarenhet av Lenco och som kan berätta för mig varför min Lenco hackar ständigt på skivorna och det även när nålen trycks uppåt mot pickuphuset så att underredet på det nästan skrapar mot skivan. För övrigt skall den vara iordninggjord och har nytt tonarmskablage.
Jag förstår att det verkar uppåt väggen och jag har provat olika justeringar med tonarmen samt tyngder etc.

Att jag skaffade Lenco var för att det skrivs mycket positivt om denna spelare och avsikten var att kunna spela även 78 varvsskivor. Skaffade en Ortofon 2M SE mono med shibataslipning samt en 78 varvsnål som inte passar i huset. Antar att jag borde köpt den vanliga monopickupen för att kunna byta sinsemellan.
Ortofonpickupen har suttit i ett nytt Lencoskal tills jag tröttnade på det här hackandet som blir på många skivor.
Jag hade även en Stanton 681 monterad i det gamla Lencoskalet istället för Shure 75an. Nu sitter Shuren i nya Lencoskalet och gamla Lencoskalet ligger tomt nu.

Jag funderar på att göra mig av med eländet känns det som..

Ortofon SE mono pickupen har jag monterat i ett SME skal och jag njuter för fulla drag av den..


Lencos tonararmar har ett så kallat knivlager av plast som går sönder med åren. Detta gör att tonarmen inte rör sig so den ska i vertikalledd. Svalander har nya.

Edit: Samma svar som Stefan alltså. Som jag inte såg när jag skrev mitt.
//Johan Lindroos


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster