Luxor 8071 Och mini DSP

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2018-11-26 22:38

STDI skrev:Här har du en möjlighet kanske: https://www.blocket.se/lund/Hogtalare_Luxor_82566899.htm?ca=23_3&w=3
Jag vet inte om det är exakt samma bas.
Jag kan ev hjälpa till med hämtning och en tids lagring eftersom jag inte har alltför långt dit.


Vad trevligt att du håller ögonen öppna för en foris!

Jag tror att det är rätt element, och det är en liknande deal jag går och hoppas på.
Det är långt mellan Lomma och Östersund, och det kan nog dröja innan jag har en möjlighet att svänga förbi.
Vi skippar det denna gång, men återigen tack för spaningen!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2018-11-26 22:58

STDI skrev:Här har du en möjlighet kanske: https://www.blocket.se/lund/Hogtalare_Luxor_82566899.htm?ca=23_3&w=3
Jag vet inte om det är exakt samma bas.
Jag kan ev hjälpa till med hämtning och en tids lagring eftersom jag inte har alltför långt dit.

Det ska vara samma och även i (heter den 5061?)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Maccis » 2018-12-05 18:59

En möjlighet till för basar:

https://www.tradera.com/item/170301/332 ... 6031-ser-1

Tradera-auktion, slutar 12/12 kl 13:27.
Inga bud i nuläget, så står ju säljaren fritt av avsluta.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav avr7000 » 2019-01-15 04:00

Det är rätt bas i annonsen!

Basen som sitter i nu ser ut som en Ljudia MGR från 1990 typ.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-11 23:41

Trådar är ju till att uppföljas!

Jag slog till på en auktion på Tradera, där ett par Luxor L-Orchestra i fint yttre skick gick under klubban.
Efter en modig biltur på närmare 40 mil(!) var de bärgade till Östersund.

Efter damage-check genomförs kantbyte på 3st basar. Dessa var helt slut, kantringarna ramlade av dem i sjok.
Den fjärde hade oförskämt fin kant, jag bestämde mig för att låta den vara.
Tyvärr visade just den basen sig vara död. Efter att ha lättat på dustcapen, och lött ihop tråden till talspolen har jag nu ett komplett par Orchestra i fint skick!

Bild

Jag har inte legat på latsidan avseende 8071:orna heller! Jag lyckades köpa omkantade originalbasar.
Jag fixade skruvhålen, som var litet slitna, samt tätade ordentligt runt basarna.

Bild

(Tyvärr är de misshandlade i faneret, i samband med tidigare experiment med utbytesbasarna. Skulle behöva en kantring som täcker detta)

Det jag kan säga direkt är att jag har två par mycket välspelande högtalare som komplement till mina Carlsson!
Kan också bekräfta det jag hört tidigare, att Orchestra inte är några rockburkar, utan tvärtom slanka i bas, och upplevd rak tonkurva över hela registret.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav STDI » 2019-07-12 12:15

Att beskriva hur något låter är svårt. Men jag ber dig i alla fall göra en jämförelse med dina OA51 och OA52.

Vilka varianter av OA51 och OA52 är det du har?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-15 08:54

STDI skrev:Att beskriva hur något låter är svårt. Men jag ber dig i alla fall göra en jämförelse med dina OA51 och OA52.

Vilka varianter av OA51 och OA52 är det du har?


Ja, visst är det svårt. Gjorde dock en ansats att titta på skillnaderna mellan främst Orchestra och OA52.2.
Skall tillägga att OA52.2 sedan länge är anpassade efter rummet, placeringsmässigt, dämpning mm, så Orchestra har stor potential där.

Börjar med Hello, Adele.

Jag tycker båda högtalarna lyckas förmedla naturliga röster. Här bjuder dock Orchestran på en något fylligare röst med mjuk och varm ton. OA är mera detaljerad,
och rösten upplevs tydligare och kommer fram tydligare i mixen.
Det överraskar mig att OA levererar en mera distinkt bas. Inget jag har upplevt mig sakna när jag bara lyssnat på Orchestra, men märks när jag växlar mellan högtalarna.

Sedan testar vi Sting, Its probably me

Återigen fin återgivning av röst i Orchestran, på motsvarande sätt som med adele, men jag märker att något händer med gitarren. Sustainen och tonen tappas bort, och anslaget och därmed rytmen suddas ut.
Dessa saker gör det roligare att lyssna på OA. Kopplade även in 8071:orna på denna låt. De gör det bra, men en viss ansträngdhet i rösten framträder i vissa tonlägen jämfört med OA.

Sedan litet tuck & patty, dont let go

Ville testa denna med anledning av det jag tyckte mig märka på stings gitarr.

-T.K.O.

Jag misstänker dock att mycket av det som jag ikväll saknade hos Orchestra kan vara en tonkurve-issue. Jag har nya kondingar liggande som jag skall löda i en regnig kväll.
Jag skall också peta litet på reglagen i min mini-DSP, och misstänker att jag ganska lätt kan göra Orhestra konkurrenskraftiga igen. Men ikväll tydlig seger för OA 52.2.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2019-07-15 10:04

Skadan på 8071 borde gå att laga med plastiskt trä, som finns i tub.
Det finns en nästan oändlig paljett med färger som gör att det inte syns när det torkat var skadan satt.
Jag snickrade en bokhylla till min fru och fyllde i skruvhålen med sådant.
Efter slipning och oljning syns det inte var jag fyllt i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-15 10:35

Perfector skrev:Skadan på 8071 borde gå att laga med plastiskt trä, som finns i tub.
Det finns en nästan oändlig paljett med färger som gör att det inte syns när det torkat var skadan satt.
Jag snickrade en bokhylla till min fru och fyllde i skruvhålen med sådant.
Efter slipning och oljning syns det inte var jag fyllt i.


Tack för tips! Jag gillar verkligen deras brutala vintage-look! Får kolla efter plastiskt trä.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2019-07-15 10:51

KentLindqvist skrev:
Perfector skrev:Skadan på 8071 borde gå att laga med plastiskt trä, som finns i tub.
Det finns en nästan oändlig paljett med färger som gör att det inte syns när det torkat var skadan satt.
Jag snickrade en bokhylla till min fru och fyllde i skruvhålen med sådant.
Efter slipning och oljning syns det inte var jag fyllt i.


Tack för tips! Jag gillar verkligen deras brutala vintage-look! Får kolla efter plastiskt trä.

Jag kan även rekommendera nya filter, för dom som sitter i kostade 25:- per högtalare enligt Sune Petterson på Luxor.
Delning 1000/5000 12 dB/Oktav.
Tyvär verkar det inte finnas varken hos HiFi-Kit eller Monacor, så det blir till att bygga själv.
När jag byggde om ett par så skulle dom säljas efter byte, men ägaren vägrade skiljas från dom när han hörde resultatet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav juanth » 2019-07-15 16:18

Du kan också prova att ta en bomullstops med teakbets (eller lämplig färg) och maskera träskadorna på så vis. Latmanslagning. :)

Tack för senast via blocket.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav DrBoar » 2019-07-15 16:20

Delningen för diskanten är en 4 mikroF konding, med tanke på det höga Q värdet så kommer den att få jobba hårt ner till 800 Hz eller så trots att den nominelt delas vid 4 kHz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2019-07-15 16:43

Färdigt filter som borde passa högtalaren.
Dock lite tveksam till mellandelningen 800 Hz
https://www.ljudia.se/produkter/tillbeh ... 20-ng-4ohm
Det kan man iofs. redigera ganska enkelt och få ett rejält filter
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Maccis » 2019-07-15 18:44

Byt kondingar och motstånd, drosslarna kan vara kvar, de tar inte skada av ålder.
Kolla måtten på komponenterna så du kan ha filterplattorna kvar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-15 19:05

Maccis skrev:Byt kondingar och motstånd, drosslarna kan vara kvar, de tar inte skada av ålder.
Kolla måtten på komponenterna så du kan ha filterplattorna kvar.


Har köpt kondingar till både 8071:orna och Orchestra. Tänker också att spolarna rimligen inte åldras, men tänkte
desamma om motstånden?

Tänkte leta efter den där gitarren ikväll. Skruva upp 2db runt 1000-2000Hz?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-16 08:44

Blev klokare, men ändå inte igår.

Jag hittade gitarren kring 3500Hz. Genom att lyfta upp litet där funkade plötsligt både tuck&patty
och sting riktigt bra. Orchestra närmade sig ett steg, men är väl inte riktigt ikapp. Jag spelade olika låtar och växlade en massa. Jag är inne på
att de saknar upplösning, kanske de något äldre högtalarelementen inte riktigt rår på de litet nyare i OA?

Jag provar litet Jazz, from gagarings point of view. Fint piano där. Fina anslag på tangenterna med OA. Saknas helt¨
på Orchestra, låter diffust och "inbäddat". Som om anslaget dämpats bort med en wah-wah, nej jag menar volympedal, (janne schaffer style!) 8) :D

Bestämmer mig för att skruva litet till på DSPn, inget finlir nu, upp med hela diskanten flera db!
-Och! nu kommer musiken tillbaka.

Det pratas mycket om kondingar och dessa gamla Luxor. Måste säga att jag varit mycket tveksam, men nu är
jag MYCKET nyfiken på vad ett byte kan göra. Kan verkligen värdena på de gamla kondingarna driva iväg så mycket
att delningen blir helt fel? Det känns nästan så.
Med DSP-tweaksen låter Orchestran riktigt bra, som en "modern" högtalare, men helt utan justeringar hamnar
man i "megafon", kazoo, "papp-skiva framför högtalaren" -soundet, (Om än mycket subtilt, om ni förstår.)
Senast redigerad av KentLindqvist 2019-07-16 08:49, redigerad totalt 1 gång.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2019-07-16 08:49

KentLindqvist skrev:Blev klokare, men ändå inte igår.

Jag hittade gitarren kring 3500Hz. Genom att lyfta upp litet där funkade plötsligt både tuck&patty
och sting riktigt bra. Orchestra närmade sig ett steg, men är väl inte riktigt ikapp. Jag spelade olika låtar och växlade en massa. Jag är inne på
att de saknar upplösning, kanske de något äldre högtalarelementen inte riktigt rår på de litet nyare i OA?

Jag provar litet Jazz, from gagarings point of view. Fint piano där. Fina anslag på tangenterna med OA. Saknas helt¨
på Orchestra, låter diffust och "inbäddat". Som om anslaget dämpats bort med en wah-wah (janne schaffer style!) 8) :D

Bestämmer mig för att skruva litet till på DSPn, inget finlir nu, upp med hela diskanten flera db!
-Och! nu kommer musiken tillbaka.

Det pratas mycket om kondingar och dessa gamla Luxor. Måste säga att jag varit mycket tveksam, men nu är
jag MYCKET nyfiken på vad ett byte kan göra. Kan verkligen värdena på de gamla kondingarna driva iväg så mycket
att delningen blir helt fel? Det känns nästan så.
Med DSP-tweaksen låter Orchestran riktigt bra, som en "modern" högtalare, men helt utan justeringar hamnar
man i "megafon", kazoo, "papp-skiva framför högtalaren" -soundet, (Om än mycket subtilt, om ni förstår.)

Skillnaden på gamla lytar mot polyesterkondingar är milsvid.
Om du byter på en högtalare och jämför så förstår du varför jag rekommenderar ett rent byte av filter.
Eller ombyggnad av det befintliga, även spolarna mot lite grövre tråd för att minska förlusterna genom de gamla.
8071'an kan låta musik om man gör det lilla extra.
Då det är samma filter (tror jag) i orchestra så kan nog dom åxå bli harmoniska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-16 19:21

Ok. Brace. Nu blir det pinsamt.

Skruvade loss övre basen, och hittade filtret prydligt skruvat i högtalarens bakre del.

Bild

Bild


Lödde dit de nya monacor-kodningarna. Smidigt och snyggt. (Gamla kondingarna på bilden)

...När jag skruvar tillbaka filtret ramlar 2 tunna trådar ned! Hm. Dom skall säkert sitta fast i något.
De skall kopplas till diskanterna, men det syns på dem att de inte varit fästa tidigare.
När jag lägger ledarna mot diskanterna märker jag att de är döda....(!)

Förutom att det är tråkigt, och att jag nu måste leta nya diskanter, får mitt ego som guldöra en rejäl törn.
Jag som började tycka att de tar upp kampen med OA52:orna. Kanske litet sämre rumsperspektiv och anslag på piano. Sitter på faktiskt och jobbar med målande beskrivningar... 8O :oops: :mrgreen:

Jaja, nya kondingar, basarna tillbaka, och tejpad Scan speak D2606 i hålet.
Kan vi spela ikväll iaf!!!
Bild
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Maccis » 2019-07-16 19:36

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-16 19:52

Maccis skrev:https://www.tradera.com/item/302387/357638924/ett-par-luxor-briljant-original-diskanter-med-metall-front-i-mycket-bra-skick-


Ja... Det är nog rätt. När jag zoomar in ser det ut att vara "454" diskanter. Säljaren anger 7240 vilket jag tror är något annat än beteckningen. Rätt ohm, rätt allt. Antar att det bara är att skruva plattan på dem och köra... Lägger ett bud! Tack!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav DVD-ai » 2019-07-17 12:39

Dessa, diskanterna har en väldigt klen och dum konstruktion för hur diskantes talspoletråd är fäst i lödöronen.
Denna tråd kan ha släppt från något lödöra, kolla detta noga och testa gärna att mäta över polerna med en multimeter för att se vad du har för DC resistans. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2019-07-17 13:52

DVD-ai skrev:Dessa, diskanterna har en väldigt klen och dum konstruktion för hur diskantes talspoletråd är fäst i lödöronen.
Denna tråd kan ha släppt från något lödöra, kolla detta noga och testa gärna att mäta över polerna med en multimeter för att se vad du har för DC resistans. :)

Det påminner om Aleca's diskanter.
Där hade jag en med trasig lödning.
Åtgärden blev att linda av ett varv och löda fast i lödörat så var diskanten hel igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav KentLindqvist » 2019-07-17 22:13

DVD-ai skrev:Dessa, diskanterna har en väldigt klen och dum konstruktion för hur diskantes talspoletråd är fäst i lödöronen.
Denna tråd kan ha släppt från något lödöra, kolla detta noga och testa gärna att mäta över polerna med en multimeter för att se vad du har för DC resistans. :)


En diskant räddad! Tack!

Den andra hade spolen som ett skatbo, i gapet.
Men, det saknades en terminal på den andra, så 2an fick blo donator!

Jag köpte diskanterna i traderaauktionen. Hoppas
De är i fint skick ljudmässigt. Behöver ju inte vara fel att ha en i reserv isf.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav Perfector » 2019-07-17 23:00

KentLindqvist skrev:
DVD-ai skrev:Dessa, diskanterna har en väldigt klen och dum konstruktion för hur diskantes talspoletråd är fäst i lödöronen.
Denna tråd kan ha släppt från något lödöra, kolla detta noga och testa gärna att mäta över polerna med en multimeter för att se vad du har för DC resistans. :)


En diskant räddad! Tack!

Den andra hade spolen som ett skatbo, i gapet.
Men, det saknades en terminal på den andra, så 2an fick blo donator!

Jag köpte diskanterna i traderaauktionen. Hoppas
De är i fint skick ljudmässigt. Behöver ju inte vara fel att ha en i reserv isf.

Det med spolen som ett skatbo har antagligen utsatts för för hög effekt och brunnit.
Kanske en 12 dB delning till diskanten skulle vara av nytta och då kan du sänka delningen lite utan att det skadar den
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Luxor 8071 Och mini DSP

Inläggav DVD-ai » 2019-07-28 10:09

Några framsteg ? :)

Jag fick för mig att jag kunde ha två sådana diskanter i förrådet så jag vände upp och ner på alla tänkbara utrymmen men hittade inte några diskanter.
Annars hade du fått dom mot fraktkostnad, det är bättre att dom kommer till användning :)
Men nu verkar dom ha rykt i samband med flytt misstänker jag.....

Dessa Luxor konstruktioner mår bra av att höja brantheten på diskantens delning, att lägga till en spole parallellt över diskanten och skapa ett 2a ordningens gjorde gott i mina 8071 jag hade för länge sedan.
Nu kan jag inte alls minnas värdet som var lämpligt, men det blev till att byta kondensator till diskanten också så att konding + spole utgjorde ett 12dB okt filter som går in vid rätt punkt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster