Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-04-24 08:03

Har dom inte hemma ännu, fick magsjuka inatt så kommer nog dröja några dagar till innan jag kan öppna dom. Behöver nog ta bort listerna på framsidan för att ta undan tyget. Tycker dom påminner om äldre Altec Lansing samt äldre JBL högtalare. Tror hjulen där bak kommer vara till bra hjälp för att flytta runt dessa bjässar.

Personen som byggt dessa har lagt ner lite extra tid för att få dom att se "klassiska" ut. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-04-30 18:47

Uppdatering! Nu är dom hemma hos mig. En jobbig historia att få upp dom till lägenheten, väger massa. Det kommer ut 3 högtalarkablar par ur lådan.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Perfector » 2019-04-30 19:03

RobotKeso skrev:Uppdatering! Nu är dom hemma hos mig. En jobbig historia att få upp dom till lägenheten, väger massa. Det kommer ut 3 högtalarkablar par ur lådan.

en till varje register kantänka med egen delning.
Bi-Amping?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-04-30 19:07

Perfector skrev:
RobotKeso skrev:Uppdatering! Nu är dom hemma hos mig. En jobbig historia att få upp dom till lägenheten, väger massa. Det kommer ut 3 högtalarkablar par ur lådan.

en till varje register kantänka med egen delning.
Bi-Amping?


Det är min misstanke! Tyvärr har vi massa gäster på besök så kan inte ta av tyget och kika på vad som gömmer sig bakom. Ser inte igenom det heller.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-04-30 19:09

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 21:03

Roligt att se ett bra whiskyglas, även om det inte är whisky i.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 08:11

Nattlorden skrev:Roligt att se ett bra whiskyglas, även om det inte är whisky i.


Det var breznak öl i glaset. :)

Bild


Detta står under högtalarna: M, D och AMP
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 08:23

Gjort en snabb modell över hur högtalarna är uppbyggda:

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 10:48

Bild

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Perfector » 2019-05-01 11:08

RT-horn?
Kitten i sthlm hade ju sådana när dom var Kit
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 11:23

Perfector skrev:RT-horn?
Kitten i sthlm hade ju sådana när dom var Kit


Ja precis! Läst någon tråd om RT-horn på denna sidan för något år sedan, dessa är ett par. Har öppnad upp hornet och fått syn på vad som sitter i dom. :D

Här kommer alla kablar, vet inte hur tanken är det skall funka.
Bild

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 11:37

Är det meningen att sladden amp ska till förstärkaren och dom andra två till externa mellan samt diskanthögtalare?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Perfector » 2019-05-01 11:44

RobotKeso skrev:Är det meningen att sladden amp ska till förstärkaren och dom andra två till externa mellan samt diskanthögtalare?

Det låter troligt.
Hornet är nog kopplat intern, och då är det kablage till ett mellanregisterhorn samt en diskant.
Minns jag rätt så körde kitten med ett glasfiberhorn till mellan och en JBL 075 eller 077 till diskanten med delning som jag inte kommer ihåg längre.
Edit:
Däremot kommer jag väl ihåg att dåvarande medarbetaren Göran Kling satt med sax och klippte ihop en kurva från flera mätningar då han tyckte det såg för illa ut med de mätningar som Kitten gjorde i sin källare.
Det syns tom på en "mätning" som presenteras i någon ljudtidskrift.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 11:59

Perfector skrev:
RobotKeso skrev:Är det meningen att sladden amp ska till förstärkaren och dom andra två till externa mellan samt diskanthögtalare?

Det låter troligt.
Hornet är nog kopplat intern, och då är det kablage till ett mellanregisterhorn samt en diskant.
Minns jag rätt så körde kitten med ett glasfiberhorn till mellan och en JBL 075 eller 077 till diskanten med delning som jag inte kommer ihåg längre.
Edit:
Däremot kommer jag väl ihåg att dåvarande medarbetaren Göran Kling satt med sax och klippte ihop en kurva från flera mätningar då han tyckte det såg för illa ut med de mätningar som Kitten gjorde i sin källare.
Det syns tom på en "mätning" som presenteras i någon ljudtidskrift.



Det såldes även ett par Altec Lansing 811B med 806 driver samt pioneer dt100 diskanter i auktionshuset, antar att det var dom som använts till dessa?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 13:54

Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.

Kom och tänka på flera påpekade att Gamma basarna gillar stora lådor, gillar dom horn?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Perfector » 2019-05-01 13:56

RobotKeso skrev:Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.

Kom och tänka på flera påpekade att Gamma basarna gillar stora lådor, gillar dom horn?

HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Dessutom var dom billigare än mycket annat
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 14:10

Perfector skrev:
RobotKeso skrev:Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.

Kom och tänka på flera påpekade att Gamma basarna gillar stora lådor, gillar dom horn?

HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Dessutom var dom billigare än mycket annat


Ja Gamman har 25hz - 5khz och JBLen har 45hz - 3,5khz, vilket jag tycker är konstigt att ha ett element som går till 45hz i ett horn?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Nattlorden » 2019-05-01 14:31

RobotKeso skrev:
Perfector skrev:
RobotKeso skrev:Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.

Kom och tänka på flera påpekade att Gamma basarna gillar stora lådor, gillar dom horn?

HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Dessutom var dom billigare än mycket annat


Ja Gamman har 25hz - 5khz och JBLen har 45hz - 3,5khz, vilket jag tycker är konstigt att ha ett element som går till 45hz i ett horn?


Oftast inte så mycket musik som går lägre, så vill man bara lyssna på sådant, så kan man prioritera punch och sånt istället för djup...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 14:39

Nattlorden skrev:
RobotKeso skrev:
Perfector skrev:HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Dessutom var dom billigare än mycket annat


Ja Gamman har 25hz - 5khz och JBLen har 45hz - 3,5khz, vilket jag tycker är konstigt att ha ett element som går till 45hz i ett horn?


Oftast inte så mycket musik som går lägre, så vill man bara lyssna på sådant, så kan man prioritera punch och sånt istället för djup...



För nu så gör storleken inget för ljudet tycker jag. Vad är meningen med hornen om dom bara ska producera punch, det kan väl JBL elementen göra i en "vanligt" låda?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav Perfector » 2019-05-01 16:21

RobotKeso skrev:
Nattlorden skrev:
RobotKeso skrev:
Ja Gamman har 25hz - 5khz och JBLen har 45hz - 3,5khz, vilket jag tycker är konstigt att ha ett element som går till 45hz i ett horn?


Oftast inte så mycket musik som går lägre, så vill man bara lyssna på sådant, så kan man prioritera punch och sånt istället för djup...



För nu så gör storleken inget för ljudet tycker jag. Vad är meningen med hornen om dom bara ska producera punch, det kan väl JBL elementen göra i en "vanligt" låda?

Hög verkningsgrad och riktad verkan på ljudets spridning.
Stora PA-riggar brukar ha det för att spela långt och starkt.
För normala hemmabruk som är det lite överkurs, om man inte bor i stuga på landet eller med jävligt trevliga grannar.
Senast redigerad av Perfector 2019-05-01 16:29, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Okända hemma bygge, med mystisk sladd

Inläggav RobotKeso » 2019-05-01 16:26

La upp lådorna som skänkes på hifitorget. Tänker att någon annan kan hitta på något kul med dom. Får hitta på något med elementen.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster