Moderator: Redaktörer
RobotKeso skrev:Uppdatering! Nu är dom hemma hos mig. En jobbig historia att få upp dom till lägenheten, väger massa. Det kommer ut 3 högtalarkablar par ur lådan.
Perfector skrev:RobotKeso skrev:Uppdatering! Nu är dom hemma hos mig. En jobbig historia att få upp dom till lägenheten, väger massa. Det kommer ut 3 högtalarkablar par ur lådan.
en till varje register kantänka med egen delning.
Bi-Amping?
Nattlorden skrev:Roligt att se ett bra whiskyglas, även om det inte är whisky i.
Perfector skrev:RT-horn?
Kitten i sthlm hade ju sådana när dom var Kit
RobotKeso skrev:Är det meningen att sladden amp ska till förstärkaren och dom andra två till externa mellan samt diskanthögtalare?
Perfector skrev:RobotKeso skrev:Är det meningen att sladden amp ska till förstärkaren och dom andra två till externa mellan samt diskanthögtalare?
Det låter troligt.
Hornet är nog kopplat intern, och då är det kablage till ett mellanregisterhorn samt en diskant.
Minns jag rätt så körde kitten med ett glasfiberhorn till mellan och en JBL 075 eller 077 till diskanten med delning som jag inte kommer ihåg längre.
Edit:
Däremot kommer jag väl ihåg att dåvarande medarbetaren Göran Kling satt med sax och klippte ihop en kurva från flera mätningar då han tyckte det såg för illa ut med de mätningar som Kitten gjorde i sin källare.
Det syns tom på en "mätning" som presenteras i någon ljudtidskrift.
RobotKeso skrev:Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.
Kom och tänka på flera påpekade att Gamma basarna gillar stora lådor, gillar dom horn?
Perfector skrev:RobotKeso skrev:Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.
Kom och tänka på flera påpekade att Gamma basarna gillar stora lådor, gillar dom horn?
HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Dessutom var dom billigare än mycket annat
RobotKeso skrev:Perfector skrev:RobotKeso skrev:Har provlyssnar på dom nu, tog ett par "skräp"stativare som fick blir mellan och diskantregister. Det är ingen djupbas direkt, mina onkyo högtalare gräver djupare en dessa bjässar. Däremot så är det en rejäl mellanbas i dom, den som slår mot en dock tror jag att man inte behöver så stora lådor för att uppnå det. Basen som sitter i är en JBL 2206H och enligt nätet så är det en PA mellanbas just. Verkligen bästa elementet för hornet? Just nu så känns storleken helt onödig hehe.
HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Ja Gamman har 25hz - 5khz och JBLen har 45hz - 3,5khz, vilket jag tycker är konstigt att ha ett element som går till 45hz i ett horn?
Nattlorden skrev:RobotKeso skrev:Perfector skrev:HiFi-Kit använde just Gamma BK 3013 i sina för den höga verkningsgraden och att basarna går till 25 Hz.
Ja Gamman har 25hz - 5khz och JBLen har 45hz - 3,5khz, vilket jag tycker är konstigt att ha ett element som går till 45hz i ett horn?
Oftast inte så mycket musik som går lägre, så vill man bara lyssna på sådant, så kan man prioritera punch och sånt istället för djup...
RobotKeso skrev:Nattlorden skrev:RobotKeso skrev:
Oftast inte så mycket musik som går lägre, så vill man bara lyssna på sådant, så kan man prioritera punch och sånt istället för djup...
För nu så gör storleken inget för ljudet tycker jag. Vad är meningen med hornen om dom bara ska producera punch, det kan väl JBL elementen göra i en "vanligt" låda?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster