Coustic Bilstereo slutsteg

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Lasse- » 2019-05-05 00:56

Budade in att Coustic bilstereo slutsteg för några år sedan som är trasigt på något vis .Jag skulle vilja ha tips
På någon som skulle kunna titta på det och ta reda på vad det är för fel på det.

Mvh Lasse-
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.53 MiB) Visad 2538 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Perfector » 2019-05-05 03:16

Hur beter det sig då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Lasse- » 2019-05-28 23:07

Hej jag har lite svårt att hinna med alla projekt men här en bild på hur det ser ut inuti när man har skruvat bort bottenplåten på undersidan
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.68 MiB) Visad 2384 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Lasse- » 2019-05-29 00:23

Verkar knepigt att hitta en manual till slutsteget provade att söka på coustic.com men den hemsidan begriper
Jag mig inte på.

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Lasse- » 2019-08-24 01:58

Ibland så poppar det upp saker i skallen och det blir lite vibrationer en stund .Det sitter förmodligen en Dc omvandlare
I slutsteget för att få upp spänningen dessutom så är den förmodligen symmetrisk så det sitter blåa filterkondensatorer
I förmodligen Dc Dc omvandlaren som man inte vet något om om det är kortslutning i dom kvalliten på dom
Verkar att vara ordinär typ 1980 tal ska ta en titt på dom och kanske byta till en bättre sort ska försöka kolla på
Vad det står på dom typ V och uF.

Mvh Lasse
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.4 MiB) Visad 2208 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Perfector » 2019-08-24 08:28

Lasse- skrev:Ibland så poppar det upp saker i skallen och det blir lite vibrationer en stund .Det sitter förmodligen en Dc omvandlare
I slutsteget för att få upp spänningen dessutom så är den förmodligen symmetrisk så det sitter blåa filterkondensatorer
I förmodligen Dc Dc omvandlaren som man inte vet något om om det är kortslutning i dom kvalliten på dom
Verkar att vara ordinär typ 1980 tal ska ta en titt på dom och kanske byta till en bättre sort ska försöka kolla på
Vad det står på dom typ V och uF.

Mvh Lasse

Lycka till.
Om inte annat är det lite nostalgi i att försöka få den att funka som den ska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Lasse- » 2020-03-24 00:59

Tänkte ge mig på att skruva isär slutsteget på en kväll och försöka byta ut dom blå ellyterna i spänningsomvandlaren som är
På 1000iF 35 jag tror att dom har kokat och att det är kortis i dom fast dom ser hela ut toppen på kannan brukar visst
Fungera som ett sprängbleck men det har inte hänt något med det.

Electrokit har Rubicon 105 C ellyter på 1000 uF 35 ska man satsa på dom eller finns det bättre kondingar någonstans
Som lämpar sig för switchade spänningsomvandlare där det är högfrekvens.

Man kan ju ta transistorprovaren och löda loss en effekt transistor åt gången och mäta den och se om det är kortis i den
Eller avbrott eller om den är hel i diodsträckorna

https://www.ebay.com/itm/10-pcs-Nichico ... SwUQ5bwkZS


Mvh Lasse

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Coustic Bilstereo slutsteg

Inläggav Lasse- » 2020-05-24 20:19

Isärplockad bilstereo och kondensatorerna bytta

Har tagit bilder med mobilen och dom är på ungefär 4 Mb


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster