Moderator: Redaktörer
Polerat upp alla ytor så de löper bättre och just nu håller jag på och experimenterar med olika dämpmaterial för att få tonarmen att sänka sig med låg hastighet mot skivan. Har provat med det fetaste och stabila fettet jag har hemma och det fungerade inte alls. Nästa steg att testa är en STP-olja som ju är rejält kletig.juanth skrev:Kul. Jag följer detta då jag har en likadan som borde snyggas till.
Vad har du gjort med tonarmslyften?
Lasse- skrev:En skivspelare med rak arm och inte böjd arm typiskt 1970 tror jag
Bill50x skrev:Polerat upp alla ytor så de löper bättre och just nu håller jag på och experimenterar med olika dämpmaterial för att få tonarmen att sänka sig med låg hastighet mot skivan. Har provat med det fetaste och stabila fettet jag har hemma och det fungerade inte alls. Nästa steg att testa är en STP-olja som ju är rejält kletig.juanth skrev:Kul. Jag följer detta då jag har en likadan som borde snyggas till.
Vad har du gjort med tonarmslyften?
/ B
Bill50x skrev:Lasse- skrev:En skivspelare med rak arm och inte böjd arm typiskt 1970 tror jag
Jo, det finns ju några spelare som har/hade raka armar, tex Dual, Linn, VPI mfl. Rent geometriskt finns det ju ingen anledning att böja på själva armen, det är ju pickupens vinkel/placering mot lagret som är det viktiga.
/ B
Bill50x skrev:Polerat upp alla ytor så de löper bättre och just nu håller jag på och experimenterar med olika dämpmaterial för att få tonarmen att sänka sig med låg hastighet mot skivan. Har provat med det fetaste och stabila fettet jag har hemma och det fungerade inte alls. Nästa steg att testa är en STP-olja som ju är rejält kletig.juanth skrev:Kul. Jag följer detta då jag har en likadan som borde snyggas till.
Vad har du gjort med tonarmslyften?
/ B
Bill50x skrev:Lasse- skrev:En skivspelare med rak arm och inte böjd arm typiskt 1970 tror jag
Jo, det finns ju några spelare som har/hade raka armar, tex Dual, Linn, VPI mfl. Rent geometriskt finns det ju ingen anledning att böja på själva armen, det är ju pickupens vinkel/placering mot lagret som är det viktiga.
/ B
Morello skrev:Det finns god anledning att göra armen S-formen då det medför att man inte får ett snedvridande moment.
Bill50x skrev:Morello skrev:Det finns god anledning att göra armen S-formen då det medför att man inte får ett snedvridande moment.
En teoretisk diskussion utan bäring. En s-formad arm är en ren designfråga.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Det finns god anledning att göra armen S-formen då det medför att man inte får ett snedvridande moment.
En teoretisk diskussion utan bäring. En s-formad arm är en ren designfråga.
/ B
Nej, så är det inte. Tex implementerade SME en kompensationsvikt på den J-formade 3009/3012-armen för att respektive knivegg skulle lastas lika.
Perfector skrev:Tilläggas kan att det är ett knivlager under armen som fjädrarna trycker emot.
Det ger en otroligt lättrörlig arm i höjdled.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Tilläggas kan att det är ett knivlager under armen som fjädrarna trycker emot.
Det ger en otroligt lättrörlig arm i höjdled.
Det finns inget knivlager som fjädrarna trycker emot, inte på min arm i alla fall.
/ B
petersteindl skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:En teoretisk diskussion utan bäring. En s-formad arm är en ren designfråga.
/ B
Nej, så är det inte. Tex implementerade SME en kompensationsvikt på den J-formade 3009/3012-armen för att respektive knivegg skulle lastas lika.
De hade istället kunnat lägga knivlagret parallellt med pickupens vinkel. Du förutsätter att lagret är vinkelrät mot det raka tonarmsröret. Det behöver inte vara så.
[ Bild ]
Har man lagret vinkelrät mot det raka tonarmsröret såsom SME har, så blir det så.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster