DUX 321 + förstärkare - NOOB

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DUX 321 + förstärkare - NOOB

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-04 17:20

rolfzetterberg skrev:Sedär,en variant på baslådan i alla fall.Här sitter det ett annat baselement;AD1056 i stället för den vanligare AD10100.Helt olika magneter.Kan kanske vara förklaringen till lite olika mängd dämpmaterial.
Det lite udda motståndet över basen kan kanske vara ett dämpmotstånd för att dämpa eller åtminstone släta ut impedanskurvan runt resonansfrekvensen?Det skulle vara roligt att höra konstruktörens förklaring...
Här ser vi också ett helt annat underrede.Vanligt är annars 4 länkrullar a' la Sonab.

Ni som alltid skriver "byt kondingar",har ni kollat vad det kostar? Inte ens bipolära ellyter i storleken 200 och 125uF är gratis.I filmvariant är det bara att glömma.
Att mäta upp de gamla kan inte vara fel!
I kuben,däremot ,är det ju möjligt att göra.


Rolf, hade inte du ett par av dessa högtalare tidigare? Finns det överhuvudtaget några originalscheman att få tag i?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DUX 321 + förstärkare - NOOB

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-06 19:00

Har varit och lyssnat hos Marcus. En första tes är att högtalarna är hela och som de ska trots sin ålder. Ska provas med en annan förstärkare efter att några adaptrar fixats. Vi har varit grannar i tio år utan att ha haft närmare kontakt. Marcus visade sig vara syntfantast och jag fick med mig en CD som bandet han spelar med gjort. Finns även på Spotify men bara några låtar på Tidal, The Livelong June.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: DUX 321 + förstärkare - NOOB

Inläggav rolfzetterberg » 2019-12-11 00:50

Jo,det stämmer Roger.Men jag har ännu inte hittat ett mellanregister som var paj i den ena kuben.
Några originalschema känner jag inte till,så allmänheten får hålla till godo med mina nedklottrade krumelurer...

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster