Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-26 16:53

Hej,
jag håller på att göra i ordning min Dux 3537. Har precis bytt rem och spelade en 3-4 kassetter. Allt funkade bra.
Sen började hastigheten svaja (saktade ner och var sedan "normal" igen, fram och tillbaka). Till slut stannade den.

Skruvade bort höljet och tänkte kolla vad som händer. Om motorn stannat eller remmen slirat. Då hoppar den helt plötsligt igång igen med playknappen. Men FFWD och REW går extremt sakta. Sen är den totalt död igen (även Play).

Så vad kan ha hänt? Är det motorn som är kass? Iom att den svajade så bör det inte vara glapp? Dvs den har ju gått ner i varv och inte stannat helt.

Något annat att kika på?

Bifogar bild.
Länk till servicemanual:
https://elektrotanya.com/cgi-bin/downlo ... 537_sm.pdf

Tack på förhand!
/Marcus
Bilagor
IMG_3493.jpg
IMG_3493.jpg (91.03 KiB) Visad 4643 gånger

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-26 16:54

..och om det är motorn som är kass. Var köper jag en ny och vilken ska jag ha?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-10-26 17:05

Kan du snurra på motoraxeln utan motstånd?
Har du kollat att inte tryckrullen är trög av damm?
Har du provkört motorn utan rem för att se om den snurrar jämnt (det kan man höra på motorvarvet)?
Styrkortet till motorn kan bli spökigt med ålder då komponenterna blir gamla.
Kolla även tryckrullen som trycker bandet mot motoraxeln så den inte trycker för hårt eller löst.
Kolla axelgenomföringen till balanshjulet som åxå är drevaxeln mot tapen så det inte kärvar där.
Drar bandtallriken upp bandet ordentligt på kassettens "framhjul" så den inte slirar och rycker eller tappar orken?
Jag hade en Philips 2507 som fick rejäla problem med drivningen vilket visade sig vara styrkortet för motorn.
Det krävdes ett nytt motorkort för att få d et rätt igen.
Lite dyrt kanske, men här finns en liknande dux som borde ha samma motor.
Dock 500 + frakt kan vara lite överkurs
https://www.tradera.com/item/170604/363 ... -gramofon-
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav MacBruce » 2019-10-26 18:28

marcus75 skrev:Hej,
jag håller på att göra i ordning min Dux 3537. Har precis bytt rem och spelade en 3-4 kassetter. Allt funkade bra.
Sen började hastigheten svaja (saktade ner och var sedan "normal" igen, fram och tillbaka). Till slut stannade den.

Skruvade bort höljet och tänkte kolla vad som händer. Om motorn stannat eller remmen slirat. Då hoppar den helt plötsligt igång igen med playknappen. Men FFWD och REW går extremt sakta. Sen är den totalt död igen (även Play).

Så vad kan ha hänt? Är det motorn som är kass? Iom att den svajade så bör det inte vara glapp? Dvs den har ju gått ner i varv och inte stannat helt.

Något annat att kika på?

/Marcus


Jag skulle nog kolla alla lödningar i motorns kontrollerkrets. Gamla elektrolytkondingar är inte heller bortom misstanke i sammanhanget.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-27 11:40

Tack för alla tips.
Motorn går jämnt men slår av efter en stund (stopknappen hoppar i). Gäller både play ffwd o rew. Antar det är som det ska.

Det går fint att snurra på högra tapespolen och rullen som trycker mot bandet går också att snurra så att magneten på insidan snurrar.

Ska vänstra spolen också rotera eller bara vara passiv?

Senast blev det missljud från nånting (förm drivning ej motor iaf). Måste skruva ner åbäket igen oavsett eftersom drivremmen hoppade av hjulet helt :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-10-27 12:59

marcus75 skrev:Tack för alla tips.
Motorn går jämnt men slår av efter en stund (stopknappen hoppar i). Gäller både play ffwd o rew. Antar det är som det ska.

Det går fint att snurra på högra tapespolen och rullen som trycker mot bandet går också att snurra så att magneten på insidan snurrar.

Ska vänstra spolen också rotera eller bara vara passiv?

Senast blev det missljud från nånting (förm drivning ej motor iaf). Måste skruva ner åbäket igen oavsett eftersom drivremmen hoppade av hjulet helt :(

Att den stannar kan bero på att avkänningen för driften av en bandtallrik (den högra där tapen rullas upp) inte får info utan då stänger av.
Det görs när bandet tar slut eller om den högra bandtallriken stannar av trasslig tape eller annan orsak.
Den vänstra tallriken ska ju följa med när man spelar bandet.
Att remmen hoppar av helt kan bero på att den är för tajt och då lutar motorn vilket gör att remmen hoppar av.
Kanske är det det som gör att den går konstigt.
I alla fall sliter det på lagret som drivaxeln löper igenom.
Möjligen kan det sitta en liten plastbit (ser ut som en liten pil) mellan rade'r och tonhuvudet.
Den har till uppgift att stänga av när den trycks in vilket sker när bandet tar slut och då sträcks och trycker in den, men det är inte säkert att dux har det för dux är Philips billighetsmärke, precis som att skantic är Luxors billighetsmärke.
Philips och därmed Dux borde ha en avkännare under högra tallriken som alstrar impulser till stoppmekanismen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-27 15:54

Remmen hoppade ur sitt läge när jag tog bort den för att kolla om motorn gick så det var inget som hände naturligt.

Vänstra spolen ska alltså inte ha drivning? Den går lika trögt att rotera med fingrarna som den högra som ju har drivning. Tänker om den bromsar nu på nåt sätt..?

Svårt att veta hur tajt drivremmen ska vara också. Mätte upp längden/omkretsen till knappt 27 cm. (Flat rem, 4 mm bred). Köpte efter tips från handlaren en 76 mm x 5,5 mm (han hade ingen 4 mm i den längden). Låter det vettigt? Kan fel remlängd orsaka problem med drivningen? Känns inte som att den sitter speciellt hårt.

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-27 15:58

P.S. Att den stoppar känns väldigt naturligt för den eftersom det hela tiden sker efter ungefär samma tid så det är säkert i sin ordning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-10-27 17:01

marcus75 skrev:Remmen hoppade ur sitt läge när jag tog bort den för att kolla om motorn gick så det var inget som hände naturligt.

Vänstra spolen ska alltså inte ha drivning? Den går lika trögt att rotera med fingrarna som den högra som ju har drivning. Tänker om den bromsar nu på nåt sätt..?

Svårt att veta hur tajt drivremmen ska vara också. Mätte upp längden/omkretsen till knappt 27 cm. (Flat rem, 4 mm bred). Köpte efter tips från handlaren en 76 mm x 5,5 mm (han hade ingen 4 mm i den längden). Låter det vettigt? Kan fel remlängd orsaka problem med drivningen? Känns inte som att den sitter speciellt hårt.

Vänstra ska nog gå lättare att snurra för hand.
för bred rem ger direkt oönskade resultat då det är större yta mot motoraxeln.
Re-Hifi i gbg? kan hjälpa dig och lennart är medlem i forumet.
Vänstra tallriken ska bara driva vid REW spolning bakåt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-28 10:10

Tack, har mejlat Rehifi i Skåne? Hittar ingen i Gbg. Även Svalander, men de hade ingen klockren träff. Verkar vara ett udda mått..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-10-28 10:26

marcus75 skrev:Tack, har mejlat Rehifi i Skåne? Hittar ingen i Gbg. Även Svalander, men de hade ingen klockren träff. Verkar vara ett udda mått..

Då får man ju tillverka en med de mått man behöver, vilket borde vara Re-Hifi-s område.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-28 13:55

Perfector skrev:
marcus75 skrev:Tack, har mejlat Rehifi i Skåne? Hittar ingen i Gbg. Även Svalander, men de hade ingen klockren träff. Verkar vara ett udda mått..

Då får man ju tillverka en med de mått man behöver, vilket borde vara Re-Hifi-s område.


Nu tänker du nog på någon annan. Rehifi är ju vår Vinylcalle! Men jag vet att det ska finnas en snubbe i Göteborg som kan tillverka remmar efter beställning, så jag håller på så vis med dig. Tyvärr minns jag inte hur han kan nås.

Annars finns även dessa:

LW Ljudteknik i Jakan (Jakobsberg), Robert Wickström: (Robban är extremt trevlig!)
Har nog typ allt, endast tel: 08-29 08 76, ej webb!

Lunengs HiFi i Sumpan/Duvbo. (f.d. kombinerad HiFi och porrbutik, nemera endast HiFi :lol: ) Mycket trevligt där faktiskt!
https://www.blocket.se/stockholm/Spelar ... ?ca=11&w=3

"Bo":
https://www.blocket.se/stockholm/Drivre ... ?ca=11&w=3
//Johan Lindroos

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-28 14:48

Super! Många bra tips.
Köpte nuvarande rem av "Bo", men den verkar ju då vara både för bred och för tajt, med tanke på att motorn inte riktigt orkar. Testar vidare med de andra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-10-30 12:49

marcus75 skrev:Remmen hoppade ur sitt läge när jag tog bort den för att kolla om motorn gick så det var inget som hände naturligt.

Vänstra spolen ska alltså inte ha drivning? Den går lika trögt att rotera med fingrarna som den högra som ju har drivning. Tänker om den bromsar nu på nåt sätt..?

Svårt att veta hur tajt drivremmen ska vara också. Mätte upp längden/omkretsen till knappt 27 cm. (Flat rem, 4 mm bred). Köpte efter tips från handlaren en 76 mm x 5,5 mm (han hade ingen 4 mm i den längden). Låter det vettigt? Kan fel remlängd orsaka problem med drivningen? Känns inte som att den sitter speciellt hårt.

Jag har lite remmar och en av dom är 4 mm bre och 13 cm dubbelvikt vilket borde bli 26 cm i omkrets.
Den är i fint skick och jag kan skicka den om du vill prova.¨
Adress i PM om du känner för det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-10-30 13:27

Jättehyggligt Perfector!
Jag har rem på ingång efter Johans tips. Skulle det inte funka så hör jag gärna av mig till dig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-10-30 13:57

marcus75 skrev:Jättehyggligt Perfector!
Jag har rem på ingång efter Johans tips. Skulle det inte funka så hör jag gärna av mig till dig!

Gör så
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

marcus75
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-09-29
Ort: Huskvarna

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav marcus75 » 2019-11-11 21:19

Rem bytt och verkar inte slira. Allt driver fram till gulvita snurran på bilden (se gul pil på bilden), men den svarta delen som ligger dikt an på samma axel slirar. Vad göra?
Bilagor
713CEB6D-3F84-4A50-98B0-5C69CB0AAD33.jpeg
713CEB6D-3F84-4A50-98B0-5C69CB0AAD33.jpeg (688.37 KiB) Visad 4355 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kassettbandspelare Dux 3537 - trasig motor?

Inläggav Perfector » 2019-11-11 23:47

marcus75 skrev:Rem bytt och verkar inte slira. Allt driver fram till gulvita snurran på bilden (se gul pil på bilden), men den svarta delen som ligger dikt an på samma axel slirar. Vad göra?

Är jag inte helt fel ute är det en slirskiva som ska hålla spänn på bandet utan att dra av det.
Philips har liknande på sina kassettdäck som snurrar fortare än bandtallriken.
När det blir stopp så stänger en av avspelning/inspelning.
Känn på den svarta om det finns motstånd när den snurrar som det behövs lite motstånd för att stanna.
Kolla även om däcket stänger av spelningen när du stannar tallriken helt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster