Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-14 00:38

Dum ftåga, men är det likström eller växelström i det där 17volts-uttaget på baksidan?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-14 01:22

T68 skrev:Dum ftåga, men är det likström eller växelström i det där 17volts-uttaget på baksidan?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

+ 17 volt säger likström.
Annars skulle det ha varit ett liggande " s "
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-14 08:43

Tack för svar, Perfector! Funderar på om det uttaget skulle gå att använda till att driva ett externt riaa (slippa en adapter i hyllan) eller kanske skaffa o montera in ett internt kort och koppla in på 17volt och bypassa phonosignalen via det.

...om det nu visar sig att förstärkaren saknar riaa :-).

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-14 09:45

När jag kollade lite mer noggrant på inandömet så upptäckte jag två stycken ...ja vad ska jag kalla det för... omkopplare? Sitter på två olika kort inne i förstärkaren.
Vad kan deras funktion vara? Kan det eventuellt vara så att någon av dem är en omkoppling mellan keramisk och magnetisk pickup (önsketänkade att det kanske bara är att vrida om och vips få fart på phono-ingången :) ).

omkopplare_pakortet.jpg
omkopplare_pakortet.jpg (1.04 MiB) Visad 5155 gånger

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav spiii » 2019-11-14 10:51

Det där är inga omkopplare, det är potentiometrar. Bör inte röras utan att känna till funktionen. Är till för att justera något i förstärkaren.
Om man har schema så kan man läsa sig till funktionen. Duktiga filurer kan kanske räkna ut funktionen utan schema. Det kan inte jag...

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav rolfzetterberg » 2019-11-14 12:15

Det är slutstegen vi ser och jag tror att det är den s.k. "Klippern"(T23 och T28 i schemat).En transistor känner av strömmen genom sluttransistorerna och när det går för mycket ström genom dem "stryper" den ihop bas och emitter och minskar på så vis uteffekten. Med poten kan man ställa in klippnivån.
Låt dem vara.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-14 12:42

Längst ner i bild ser man stereodekodern och den verkar sitta inne i lådan, inte externt.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-14 13:07

rolfzetterberg skrev:Det är slutstegen vi ser och jag tror att det är den s.k. "Klippern"(T23 och T28 i schemat).En transistor känner av strömmen genom sluttransistorerna och när det går för mycket ström genom dem "stryper" den ihop bas och emitter och minskar på så vis uteffekten. Med poten kan man ställa in klippnivån.
Låt dem vara.


Aha, jag förstår. Men bör dessa rengöras med kontaktspray som tex volym- och andra kontrollpottar? Alltså spreja, röra och sedan ställa tillbaks?

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-15 10:30

Äventyret fortsätter!

Igårkväll hade jag möjlighet att greja lite mer med 424:an och nu när jag kunde koppla (rätt) i lite mer lugn och ro kan jag konstatera med rätt stor säkerhet att den inte har riaa på phono ingången. Fick lite högre ljud när jag kopplade skivspelaren på rätt ingång, men det är väldigt hårt och basfattigt. Det verkar vara ett symptom att man kör MM-pickup på ingång anpassad för keramisk?
Nåväl, kopplade in via Little Bear t10:an och då lät det riktigt bra på phonoingången :D ! Nu kan jag nog inte lyxa till det och skaffa ett sånt riaa-steg till men planen nu är nog att skaffa ett litet externt riaa och fästa det på baksidan av förstärkaren. Ungefär som den variant som visades i den finska annonsen. Sen koppla in det på phono och mata det med ström från 17-voltsuttaget (japjamensan, det uttaget funkar också - har mätt upp).

Testade också byta 18 voltslampan från på/av till fm-stereoindikatorn och den funkar också. Blir till att beställa en sån pronto.

Problem o utmaningar som kvarstår att kika på:
- Har ett "frasande" missljud i vänster högtalare. Verkar inte höra ihop med att man rör pottarna för volym, balans eller glapp i högtalarkontakten mm, utan det kommer lite slumpmässigt när man bara spelar (både vid fm, aux och phonolyssning). Har kontaktsprejat allt. Har testat skifta högtalare och problemet flyttar med så det är inte högtalaren heller. Vad kan det bero på och hur kan jag felsöka / åtgärda? Kan det ha med dåliga kondensatorer att göra? Se nedan.

- Byta kondensatorer? Kan o vill o hinner inte byta alla just nu men kanske finns några självklara? Tar gärna tips/hjälp vilka isåfall och vilken kapacitans/volt. Tyvärr förstår jag mig inte på att läsa de scheman ni så snällt länkat till för att klura ut detta.

- En resistor (tror jag det är) på kortet närmas transformatorn blir väldigt het. Är det normalt eller något att kolla upp. Se bild.

- Transformatorn ser rätt skabbig ut. Nåt att bry sig om?

Som vanligt tas all hjälp, råd och tips tacksamt emot :) !

"Testbänken"
riaa-test.png
riaa-test.png (1.72 MiB) Visad 5083 gånger


"Varde fm-ljus"
fm_lampa.png
fm_lampa.png (1.52 MiB) Visad 5083 gånger


"Varmt!"
resistor_het.png
resistor_het.png (1.01 MiB) Visad 5083 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-15 10:48

T68 skrev:Äventyret fortsätter!

Igårkväll hade jag möjlighet att greja lite mer med 424:an och nu när jag kunde koppla (rätt) i lite mer lugn och ro kan jag konstatera med rätt stor säkerhet att den inte har riaa på phono ingången. Fick lite högre ljud när jag kopplade skivspelaren på rätt ingång, men det är väldigt hårt och basfattigt. Det verkar vara ett symptom att man kör MM-pickup på ingång anpassad för keramisk?
Nåväl, kopplade in via Little Bear t10:an och då lät det riktigt bra på phonoingången :D ! Nu kan jag nog inte lyxa till det och skaffa ett sånt riaa-steg till men planen nu är nog att skaffa ett litet externt riaa och fästa det på baksidan av förstärkaren. Ungefär som den variant som visades i den finska annonsen. Sen koppla in det på phono och mata det med ström från 17-voltsuttaget (japjamensan, det uttaget funkar också - har mätt upp).

Testade också byta 18 voltslampan från på/av till fm-stereoindikatorn och den funkar också. Blir till att beställa en sån pronto.

Problem o utmaningar som kvarstår att kika på:
- Har ett "frasande" missljud i vänster högtalare. Verkar inte höra ihop med att man rör pottarna för volym, balans eller glapp i högtalarkontakten mm, utan det kommer lite slumpmässigt när man bara spelar (både vid fm, aux och phonolyssning). Har kontaktsprejat allt. Har testat skifta högtalare och problemet flyttar med så det är inte högtalaren heller. Vad kan det bero på och hur kan jag felsöka / åtgärda? Kan det ha med dåliga kondensatorer att göra? Se nedan.

- Byta kondensatorer? Kan o vill o hinner inte byta alla just nu men kanske finns några självklara? Tar gärna tips/hjälp vilka isåfall och vilken kapacitans/volt. Tyvärr förstår jag mig inte på att läsa de scheman ni så snällt länkat till för att klura ut detta.

- En resistor (tror jag det är) på kortet närmas transformatorn blir väldigt het. Är det normalt eller något att kolla upp. Se bild.

- Transformatorn ser rätt skabbig ut. Nåt att bry sig om?

Som vanligt tas all hjälp, råd och tips tacksamt emot :) !

"Testbänken"
riaa-test.png


"Varde fm-ljus"
fm_lampa.png


"Varmt!"
resistor_het.png

Skrapet är oxidation som kommer med tid.
Det borde kunna åtgärdas med CRC 2-26 elektronikspray i potarna (försiktigt) så brukar det försvinna.
Motståndet är bara 3 Watt effekttålighet och är nog ok, med tanke på att texten på det inte är bränd eller missfärgad och därmed inte heller skadat.
I en så gammal förstärkare bör man vara försiktig med vad man gör då den är beräknad på den tidens tekniska lösningar.
Nätdelen funkar bevisligen då apparaten funkar.
Får du bort skrapet i potarna så tycker jag du ska njuta nostalgin och ta en kopp kaffe till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-15 15:55

Perfector skrev:Skrapet är oxidation som kommer med tid.
Det borde kunna åtgärdas med CRC 2-26 elektronikspray i potarna (försiktigt) så brukar det försvinna.
Motståndet är bara 3 Watt effekttålighet och är nog ok, med tanke på att texten på det inte är bränd eller missfärgad och därmed inte heller skadat.
I en så gammal förstärkare bör man vara försiktig med vad man gör då den är beräknad på den tidens tekniska lösningar.
Nätdelen funkar bevisligen då apparaten funkar.
Får du bort skrapet i potarna så tycker jag du ska njuta nostalgin och ta en kopp kaffe till.

Gillar hur du tänker, Perfector, och kaffe är gott :-)!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav STDI » 2019-11-15 16:23

T68 skrev:...
planen nu är nog att skaffa ett litet externt riaa och fästa det på baksidan av förstärkaren. Ungefär som den variant som visades i den finska annonsen. Sen koppla in det på phono och mata det med ström från 17-voltsuttaget (japjamensan, det uttaget funkar också - har mätt upp).
...

Är phonoingång för kristallpickup "helt rak", alltså likvärdig med en linjeingång? Eller finns det någon kompensation i den specialgjord för keramisk pickup?
Om det senare gäller ska du ju inte koppla in en modern skivspelare med externt RIIA i den.

Här är en tråd som antyder att det finns kompensation på sådana ingångar: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=62924
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav PerStromgren » 2019-11-15 17:04

STDI skrev:
T68 skrev:...
planen nu är nog att skaffa ett litet externt riaa och fästa det på baksidan av förstärkaren. Ungefär som den variant som visades i den finska annonsen. Sen koppla in det på phono och mata det med ström från 17-voltsuttaget (japjamensan, det uttaget funkar också - har mätt upp).
...

Är phonoingång för kristallpickup "helt rak", alltså likvärdig med en linjeingång? Eller finns det någon kompensation i den specialgjord för keramisk pickup?


Jag försökte leta upp svaret, så att jag kunde vara bergsäker, men hittade inget rakt svar. Jag vet dock att ingångar för kristallpickup INTE hade RIAA-kompensering, och jag tror att det är något i kristallpickupens konstruktions som gör att dess utsignal har en tonkurva som är motsatsen till den huvudsakliga lutningen i RIAA-kurvan.

Det står en del om detta här: http://www.enjoythemusic.com/cartridgehistory.htm
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-15 17:33

Liten tanke.
Phonoingången är 5-polig DIN
Mitten är jord helt klart.
Kan det vara keramisk resp. magnetisk ingång på de olika sidorna om jorden?
En knappnål borde ge besked om det.
Håll i den i metallen och peta in den försiktigt i hålen till höger och vänster om mitthålet.
Blir det olika mycket ljud?
Den som är förstärkt borde i så fall vara riia-kopplad.
Att kolla kan inte skada förstärkaren utan bör ge svar på det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-15 18:34

Smart Perfector! Det ska jag prova!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-17 10:24

Testade att peta i phono-ingången enligt Perfectors tips och det var ingen skillnad på nivåerna på knastret på de olika DIN-pinnarna. Verkar alltså inte ligga riaa på något av de andra blecken.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-17 10:46

Det var ju tråkigt, men då vet du i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-17 13:42

Kanske går att placera ett litet RIAA-steg inuti skivspelaren?

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-17 14:29

Yes, det är planen nu. Eller fästa ett externt på baksidan. Har beställt ett litet billigt på ebaj för att prova :-)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-17 20:58

Kvällens pyssel: försöka lösa var spraket i vänster kanal kommer från. Sprejar pottar, lyssnar på Beatles och kliar mig i huvudet.
Svårt veta, kan inte provocera fram missljudet genom att vrida på någon kontrollratt eller genom peta på komponenter och sladdar. Det kommer lika plötsligt som det sen kan försvinna. Just nu är det helt borta. Löst? ...vågar inte ropa hej än.Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-17 23:44

Nope, för tidigt ropa hej. Spraket på vänstern är tillbaka. Som sagt kommer som det verkar slumpmässigt med 1-2 minuters mellanrum och verkar inte ha med volym/bas/diskant/balans-rattarna eller knapparna att göra. Spraket finns där oavsett vilken input jag väljer och det kommer även när volymen är helt neddragen.
Har knackat på komponenter, kretskort, petat på kablar och försökt provocera fram missljudet men inte lyckats.

Kan det komma från någon komponent?

Tar tacksamt emot tips på hur jag ska felsöka. Har som sagt kontaktsprayat flitigt och det verkar inte fungera.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-18 16:28

Här är ett försök att spela in spraket. Det här låter alltså utan att jag rör någon kontrollratt, knapp eller sladd.

http://www.filedropper.com/sprak2

(till nedladdningssida med en filmsnutt)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-18 17:18

Tror det kommer från någon komponent. Antagligen från slutsteget, efter som annat inte påverkar störningen.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-18 17:27

RogerGustavsson skrev:Tror det kommer från någon komponent. Antagligen från slutsteget, efter som annat inte påverkar störningen.


Tack för tipset, Roger! Verkar logiskt.
...och dum följdfråga: var sitter slutsteget på den här rackaren?
centrum424_internal_small.jpg
centrum424_internal_small.jpg (884.65 KiB) Visad 4907 gånger

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-19 00:14

Okej. Katastrofläge. Nästan i alla fall.
Nu har jag gått från sporadiskt knaster till en död vänsterkanal. Eller i stort sett kaputt. Får lite elakt distat ljud om jag höjer volymen mycket.

Orsak: jag klantade till det ordentligt. Under provspelning med locket av (rätt nöjd att knastret nästan försvunnit) passar jag på att plocka undan på bordet.
...och tappar en liten SKRUVMEJSELJ***L rätt ner i förstärkaren. Poff o gnista och ingen vänsterkanal längre. Suck!
Det var vid en sådan platt komponent det sprakade till. Verkar blivit kortslutning mot chassit på nåt vis.
Frågan är om det går åtgärda? Är det bara den platta komponenten som pajat eller har mer saker gått?
Behöver er hjälp mer än någonsin nu.Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-19 00:26

T68 skrev:Okej. Katastrofläge. Nästan i alla fall.
Nu har jag gått från sporadiskt knaster till en död vänsterkanal. Eller i stort sett kaputt. Får lite elakt distat ljud om jag höjer volymen mycket.

Orsak: jag klantade till det ordentligt. Under provspelning med locket av (rätt nöjd att knastret nästan försvunnit) passar jag på att plocka undan på bordet.
...och tappar en liten SKRUVMEJSELJ***L rätt ner i förstärkaren. Poff o gnista och ingen vänsterkanal längre. Suck!
Det var vid en sådan platt komponent det sprakade till. Verkar blivit kortslutning mot chassit på nåt vis.
Frågan är om det går åtgärda? Är det bara den platta komponenten som pajat eller har mer saker gått?
Behöver er hjälp mer än någonsin nu.[ Bild ]

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Det där är nog ett slutsteg.
Har kortat den mot jord kan du ha skjutit den
Alternativt har en säkring gått.
Spänningen ligger på collectorn, insignalen på basen och utgången på emittern.
Markeringen blir då C B E
Har den gått så kanske det finns ersättningstransistorer, annars kan det bli tråkig värre.
Hoppas det bara är säkringen till trissan som gått.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav darkg » 2019-11-19 05:04

3055 är / var en vanlig transistor, köpes tex på Svebry.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-19 08:28

Är det chassiplåten som används för kylning? Ser lite riskabelt ut att ha anslutningstrådarna så nära, vad det verkar, den oisolerade plåten.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-19 09:24

Ja det verkar som om de här transistorerna får kylning från chassit och benen (heter det så?) sitter väldans nära plåten. Ett danskt precisionsbygge eller så visste dom inte riktigt vad de höll på med :) .

Har beställt några 3055-transistorer på conrad som kommer i slutet av veckan. Börjar redan bli lite nervös för lödningen. Den transistor som jag lyckades kortsluta sitter lite knepigt till nära bakplåten o under ett kabelknippe...
Nåväl, måste väl göra ett försök. Det är den här gamla kämpen värd.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav MacBruce » 2019-11-19 10:20

darkg skrev:3055 är / var en vanlig transistor, köpes tex på Svebry.


Hade ingen aning om, att de finns med plastkåpa. 2N3055 kunde man ju köra tills TO3-kåpan blev blåanlöpt... (Faktiskt!)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster