Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-19 10:44

T68 skrev:Ja det verkar som om de här transistorerna får kylning från chassit och benen (heter det så?) sitter väldans nära plåten. Ett danskt precisionsbygge eller så visste dom inte riktigt vad de höll på med :) .

Har beställt några 3055-transistorer på conrad som kommer i slutet av veckan. Börjar redan bli lite nervös för lödningen. Den transistor som jag lyckades kortsluta sitter lite knepigt till nära bakplåten o under ett kabelknippe...
Nåväl, måste väl göra ett försök. Det är den här gamla kämpen värd.

Glimmerskivan måste du behålla, annars kortsluter du collectorn till jord och eländet fortsätter
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-19 11:13

Glimmerskiva?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-19 11:27

T68 skrev:Glimmerskiva?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Isoleringen mellan transistorn och underlaget som isolerar transistorn från kylplåten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-19 11:49

Aha, alltså det runda som skymtar under transistorn? Trodde det var ngn form av kylpasta :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-11-19 12:04

T68 skrev:Aha, alltså det runda som skymtar under transistorn? Trodde det var ngn form av kylpasta :-)

Det är isoleringen det.
Men en pyttedroppe kylpasta kan inte skada.

Edit:
Glömde säga att den lilla plast genomföringen som skruven sitter i måste följa med annars blir det kortis i alla fall
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-25 00:13

Medan jag väntar på komponenter kom jag på att jag kunde testa hörlursuttaget och där låter det ok på båda kanalerna.
Så förhoppningsvis är felet som kortisen orsakade isolerat till någonstans på vänstra slutsteget.


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Fostex » 2019-11-27 01:38

Vänta lite nu...

Där blir jag misstänksam, för det är inte ovanligt att slutstegen driver hörlursutgången.

Det ser helt klart ut som att så är fallet i din förstärkare:
Bild

Kollade lite närmre, och ser att det någonting som är misstänkt likt ett par säkringar på högtalarutgångarna:
Bild

Min snabbhöftade teori är att du orsakade kortslutningen medan högtalarna var anslutna, kan det stämma? Om där sitter säkringar, och en av har gått så har någonting börjat dra ovanligt mycket ström på högtalarutgången. T.ex. en högtalare som får smaka på transistorernas matningsspänning. Då går säkringen, vilket är tur för dina högtalare. Däremot kan hörlursutgången vara påkopplad på slutsteget före säkringarna i fråga. :idea:
Senast redigerad av Fostex 2019-11-27 02:01, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Fostex » 2019-11-27 01:55

Jag fnular vidare, och ser att det sitter två kopplingskondensatorer på varsin sida om högtalarutgångarna, de gråa "burkarna" med två anslutningsbleck vardera. Deras uppgift är att se till att högtalarna inte får någon DC-offset (http://images.slideplayer.com/19/577869 ... ide_16.jpg) i vissa slutstegskonstruktioner. Kortsluter du en sådan kan precis det som hände hända.

Till problemet med skrapljudet som kommer och går:
Det är inte ovanligt att åldrade elektrolytkondensatorer börjar "läcka" (elektriskt sett), och börjar släppa igenom likspänning. Det är dumt när de används som kopplingskondensatorer, då de sitter där för att göra precis tvärtom, isolera högtalarutgången från likspänning (DC-offset som jag nämnde ovan).

Det kan höras i högtalarna som brus, skrap, poffar, smällar, sörplanden eller liknande. Eftersom du inte har hittat någon potentiometer som verkar ligga bakom ditt skrapande skulle jag råda dig att byta ut dessa kondensatorer till nya. Elektrolytkondensatorer ska du ha, samma värde (??? µF), och samma eller högre spänningstålighet (V) som de nuvarande är märkta med. De är polariserade, och måste monteras åt rätt håll.

Förresten, börja med att testa att byta plats på dem när du har stärkaren igång igen, då borde skrapandet flytta över till andra kanalen! :)
Mycket kul - lite tid

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-27 08:45

Tack för input Fostex!
Ja, högtalarna var kopplade när jag tabbade mig och orakade kortslutningen.

Intressant om det sitter säkringar på högtalar-utgångarna. Men om en sådan rykt, borde det inte vara helt tyst?

Jag har kollat efter säkringar där men tycker mig inte kunnat hittat några. Men dom kanske såg annorlunda ut på 60talet :-)?

Jag försöker ta bättre bilder o postar ikväll.

Igår kväll bytte jag de två utgångstransistorerna och tre andra som sitter nära kortslutningen. Ingen skillnad.
Växlade även utgångskondensatorerna (de stora grå i klämmorna) men det hjälpte inte heller.

Är dock lite fundersam på två blå kondensatorer som sitter i anslutning till vänstra utgångskortet (finns inga sådana på högra men de verkar ha anslutning ut mot respektive utgångskondensator.
En av dem ser lite skadad ut (den lite mindre på bilden)

Eftersom dom sitter lätt till kanske jag ska testa byta dom. Problemet är att de är på 250uf och 40 resp 25 volt. Hittar inga motsvarande på Elfa, Elektrolyt, Conrad osv. Kan man prova med uf i närheten, tex 220 eller 270 som verkar finnas gott om?

Där finns även en transistor som kanske kan vara intressant. Men det verkar bara vara en sådan och inte en per kanal. Så osannolikt att den är inblandad om det är fel på bara ena sidan?

Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Fostex » 2019-11-27 10:16

Kan du bekräfta om hörlursutgången är kopplad på högtalarterminalerna? I så fall är det däromkring du ska leta efter felet. Utgångstransistorerna bör inte vara defekta om de driver hörlursutgången utan problem. Kondensatortipsen jag gav dig är för att komma till bukt med skrapandet du nämnde tidigare, men se till att få liv i vänsterkanalen först.

T68 skrev:Där finns även en transistor som kanske kan vara intressant. Men det verkar bara vara en sådan och inte en per kanal. Så osannolikt att den är inblandad om det är fel på bara ena sidan?

Ja, det är osannolikt.
Mycket kul - lite tid

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-27 20:57

Japp det är kontakt mellan hörlursuttaget och de två stora grå kondensatorerna vid högtalar-utgångarna! Verkar vara en röd och en blå kabel.
Se pilar o bilder på detta BildBildBildBild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-27 23:19

Tillägg till ovan:
Lyckades peta bort lampan och kunde kolla närmare på hörlursuttaget. Det är ytterligare 2 kablar som går bort till högtalarutgångarna. En svart och vit som sitter högst upp ovanpå motstånden på respektive utgång. Syns på en av bilderna i inlägget ovan.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-28 07:55

Hoppsan råkade visst ladda upp dubbletter i förförra inlägget. Här en bild på högtalarutgången från annan vinkel.Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-28 13:28

Lattjade runt lite med min enkla multimeter i kontinuitetsläge (pip) och hittade kanske något att kika vidare på vid högtalarutgångarna.
På vänster sida (trasiga) får jag full kontakt mellan högtalarens + och en liten metallfärgad komponents ytterhölje. På högerutgången är samma mätning tyst.
Tror att det kan vara en kondensator även om jag inte tycker det ser ut som en sådan.
Kan det kanske vara den lilla rackaren som tog stryk när jag kortslöt och nu är den permanent kortsluten?

Bild som kanske visar detta bättre (från höger sida. vänstern ser exakt likadan ut):

kondensatorfraga_sve.jpeg
kondensatorfraga_sve.jpeg (142.24 KiB) Visad 5466 gånger

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-28 23:44

Glöm senaste inlägget. Det var "lilla elektrikern" som var ute och cyklade.
Det är ju ingen kondensator utan bara en koppling. Så det är klart att det är kontakt dit.
Den kondensatorn satt ju framme vid hörlursuttaget :-).
Haha, jag ska verkligen inte sluta mitt dagjobb :-)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Fostex » 2019-11-29 11:14

My bad! Det som såg ut som säkringar var motstånden som tydligt syns på dina senare bilder. Har du kommit vidare någonting i felsökningen? Har du fullständigt schema att publicera?
Mycket kul - lite tid

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-11-29 18:25

No worries! Här länk till schema för en Eltra 1037. Jag har visserligen, om jag förstått rätt, en 1039. Men det är nog i samma tassemarker. Känner iaf mig när det gäller högtalarutgångarna och kortet närmast. Men ju längre åt vänster schemat går desto svårare får jag att orientera mig. Men jag är som sagt nybörjare på sånt här.

https://nohm.eu/schematics/Eltra/Hi%20Fi%201037.png

Obs: verkar bara bli en lågupplöst bild här i inlägget. Iaf för mig. Om så öppna bilden "hifi1037" samlingssidan via länken nedan.

Här är en samlingssida med fler eltra-scheman där det kanske finns något användbart:

https://nohm.eu/schematics/Eltra/

Jag har tyvärr inte kommit vidare i min felsökning. Har lite för dålig koll och verktyg för nästa steg som jag antar är att börja mäta och testa komponenter. Vet inte heller var jag ska börja.

Just ja: har bytt T22, T23, T24, T25, T26 utan framgång.

Stort tack att ni tar er tid att försöka hjälpa den här stackarn. Uppskattar det verkligen! Skulle så gärna vilja få snurr på den här förstärkaren. Den sida som funkar låter riktigt bra!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Bild

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-02 20:11

Har så smått hämtat andan efter bakslagen i felsökningen. Misstänker att jag måste skaffa en del nya komponenter och har börjat leta efter motsvarande transistorer mm som jag hittar på schemat. Men här blir jag lite osäker om en detalj:
I schemat strår det tex BC147 på en transistor. När jag letat på nätet får jag träffar på både transistorer med beteckningen BC147A och BC147B, men inga som bara heter BC147. Vad betyder tillägget A resp B här? Är det viktigt att välja rätt?

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-06 17:34

Ok, har listat ut att bokstaven efter numret i transistornamnet visar gain-nivån i stigande skala. A = lågt B = högre osv osv. Tydligen kan det vara lämpligt att satsa på B - nivån om man inte har någon spec att gå på. Verkar det vettigt?

Har beställt en multimeter med möjlighet att mäta kondensatorer, dioder och transistorer. När den dyker upp blir det ett omtag i felsökningen #julpyssel :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-12-06 17:59

T68 skrev:Ok, har listat ut att bokstaven efter numret i transistornamnet visar gain-nivån i stigande skala. A = lågt B = högre osv osv. Tydligen kan det vara lämpligt att satsa på B - nivån om man inte har någon spec att gå på. Verkar det vettigt?

Har beställt en multimeter med möjlighet att mäta kondensatorer, dioder och transistorer. När den dyker upp blir det ett omtag i felsökningen #julpyssel :D

Min erfarenhet at bokstavsmärkningen på Tip 33 och 34 a b och c klassade är tålighet på spänning, ström och max effekttålighet
Tror det gäller alla transistorer.
Så att byta mot b trissor kan vara vettigt.
Jag byggde om en kassettbandspelare med de trissor du nämner och då fick jag mycket större toleranser mot överspänning och bättre ljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-06 18:51

A, B, C är väl "small signal gain", förstärkningsfaktorn? Spännings- eller strömtåligheten påverkas väl inte?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav darkg » 2019-12-06 19:01

Perfector skrev:
T68 skrev:Ok, har listat ut att bokstaven efter numret i transistornamnet visar gain-nivån i stigande skala. A = lågt B = högre osv osv. Tydligen kan det vara lämpligt att satsa på B - nivån om man inte har någon spec att gå på. Verkar det vettigt?

Har beställt en multimeter med möjlighet att mäta kondensatorer, dioder och transistorer. När den dyker upp blir det ett omtag i felsökningen #julpyssel :D

Min erfarenhet at bokstavsmärkningen på Tip 33 och 34 a b och c klassade är tålighet på spänning, ström och max effekttålighet
Tror det gäller alla transistorer.
Så att byta mot b trissor kan vara vettigt.
Jag byggde om en kassettbandspelare med de trissor du nämner och då fick jag mycket större toleranser mot överspänning och bättre ljud.


Ja, för TIP:arna är det olika spänningstålighet, vanligtvis är det (ström-)gain (hFE) som betecknas med bokstaven, som
T68 säger. I alla fall när det gäller småsignal.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-12-06 19:39

darkg skrev:
Perfector skrev:
T68 skrev:Ok, har listat ut att bokstaven efter numret i transistornamnet visar gain-nivån i stigande skala. A = lågt B = högre osv osv. Tydligen kan det vara lämpligt att satsa på B - nivån om man inte har någon spec att gå på. Verkar det vettigt?

Har beställt en multimeter med möjlighet att mäta kondensatorer, dioder och transistorer. När den dyker upp blir det ett omtag i felsökningen #julpyssel :D

Min erfarenhet at bokstavsmärkningen på Tip 33 och 34 a b och c klassade är tålighet på spänning, ström och max effekttålighet
Tror det gäller alla transistorer.
Så att byta mot b trissor kan vara vettigt.
Jag byggde om en kassettbandspelare med de trissor du nämner och då fick jag mycket större toleranser mot överspänning och bättre ljud.


Ja, för TIP:arna är det olika spänningstålighet, vanligtvis är det (ström-)gain (hFE) som betecknas med bokstaven, som
T68 säger. I alla fall när det gäller småsignal.

När jag byggde om Kassettdäcket så ökade jag till 65 volt trissor, i övrigt samma beteckning med högre klassning
Jag utgick ifrån att det var rätt förhållande, men det ska medges att det var vettlöst länge sedan jag gjorde det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-06 19:58

Vad kräver 65V i ett kassettdäck? Det är väl relativt låga spänningar efter nätransformatorn?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-12-06 20:20

RogerGustavsson skrev:Vad kräver 65V i ett kassettdäck? Det är väl relativt låga spänningar efter nätransformatorn?

Man bygger om från 2x9 volt till 2x15 volt och mer ström :-)
Sedan fipplar man med zenerdiodbryggan och lite annat
Spänningen på kortet blev + - 24 volt och det klarar inte orginaltrissorna.
Det närmaste som fanna på elfa var 65 volt så det blev valet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-06 20:44

Haha, innan det här är över har jag kanske byggt om förstärkaren till en bandspelare :-)!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2019-12-06 21:52

T68 skrev:Haha, innan det här är över har jag kanske byggt om förstärkaren till en bandspelare :-)!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

eller moddat förstärkaren till ett veritabelt monster.
Tuta och kör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Fostex » 2019-12-10 14:07

Ett tips i all välmening, innan du köper/byter fler komponenter på måfå, se till att isolera felet först. Annars kan du få hålla på i evigheter. Och byt inga komponenttyper (t.ex. transistor-gain) om du inte måste.

Eftersom du vet att både höger och vänster kanal ger signal till hörlursutgången så vet du också att kretsen fram dit fungerar. Felet som gör att ena högtalarutgången är tyst uppstår alltså efter punkten där hörlursutgången får sin signal. Då skulle jag råda dig att lokalisera denna punkt, då hörlursutgången inte verkar vara utmärkt i kopplingsschemat i länken. Följ anslutningskablarna från den, ta reda på var andra änden går, och försök att lokalisera komponenterna i kopplingsschemat. Om det är klurigt, lägg upp en bild här så hjälper gärna jag eller någon annan här dig med det. :)
Mycket kul - lite tid

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav rolfzetterberg » 2019-12-10 14:33

Fler schema kommer ikväll....

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-10 18:22

Tack för tipset, Fostex! Japp det är planen: att felsöka lite smartare och försöka hitta felet mer exakt.
En komponent jag är intresserad av att testa med nya multimetern är germaniumdioden D19, en liten AA143, som sitter rätt nära stället för kortslutningen, vid T26. Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster