Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav rolfzetterberg » 2019-12-10 21:36

Fyller på med 1038 strömförsörjning m RIAA och slutsteg(m hörlurar)
Bilagor
Eltra-Hi Fi-1038-1969-diagram stroem og forforstaerker.jpg
Eltra-Hi Fi-1038-1969-diagram stroem og forforstaerker.jpg (299.57 KiB) Visad 5096 gånger
Eltra-Hi Fi-1038-1969-diagram forstaerker.jpg
Eltra-Hi Fi-1038-1969-diagram forstaerker.jpg (249.34 KiB) Visad 5096 gånger

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-11 13:41

Tack för schemana, Rolf!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Fostex » 2019-12-12 11:03

Det kan låta banalt, men har du kollat att du har kontinuitet genom DIN-kontakten på den kanal som spökar?
Mycket kul - lite tid

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-12 18:37

Tack för tipset Fostex. Det ska förstås kollas!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-14 17:39

Har testat kontinuiteten i högtalarutgången och det verkar grönt.
Testade även den lilla germaniumdioden(med nya multimetern) på utgångskortet. Också ok, gav samma värden som den på högra, fungerande, sidan (spänning åt rätt håll och open Line åt andra).
Så tillbaka på ruta ett och tar tacksamt emot tips o hjälp.
Vad jag hittills gjort:
- Bytt transistorerna T22-T26 på vänster kanal
- skiftat C241 o C244 (stora grå filterkondensatorerna?)
- Mätt och jämfört komponenter på vänster och höger utgångskort utan hitta skillnader (men kan förstås missat då jag är nybörjare).

Fundering: intill vänster utgång/slutstegskort sitter det komponenter som inte finns på höger sida. Bla två 250uf kondensatorer och en ensam transistor märkt BC141-10 med värmeavledare. Funderar på om det kan vara nåt med dessa... Men isåfall varför drabbar det bara ena kanalen? Se bild.
Hittar inte dessa komponenter på något av de scheman jag kollar på.Bild

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2019-12-15 09:57

Aha, nu förstår jag! Den övre delen på vänstra slutsteget hör till strömförsörjningen. Det var ju inte så svårt när jag väl kikade närmare på schemat som Rolf hade laddat upp.

Hmm, frågan är om ett fel där kan påverka enbart vänster kanal?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-01-02 15:24

Nytt år och nya tag! Tänkte fortsätta felsökningen på Centrum-Eltran. Har försökt plugga på lite hur man testar kondensatorer, dioder och transistorer och tänkte försöka vara lite mer metodisk i mitt tillvägagångssätt. Hoppas på lite tips och kloka råd från er som är lite mer erfarna på sådant :-)

Sammanfattning av problemet och vad jag försökt göra för åtgärd/felsökning hittills (schema i post längre upp):
Orsak: klantig kortslutning vid en ugångstransistor T26. Orsakade sprakigt ljud på vänster kanal. Hörlursljudet verkar ok.
Åtgärder så långt utan framgångar:
Transistorerna T22,T23,T24,T25,T26 bytta
Kondensatorerna c241 och c244 växlade
Diod D19 testad ok


- Visst bör man löda loss komponenter innan man testar eller kan man ha kvar dem på kortet?
- Kan det vara något problem med strömförsörjningsdelen eller kan den uteslutas då höger kanal fungerar som den ska. Det verkar ju inte vara olika matningar till vänster respektive höger kanals komponenter om jag tolkar schemat rätt. Eller har jag fel här?
- Det är några symboler på schemat som jag inte riktigt förstår eller hittar på andra scheman. Vad kan det vara (se markeringar på bild)?
komponentfråga.jpg
komponentfråga.jpg (131.15 KiB) Visad 4869 gånger


Tack på förhand för tips?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2020-01-02 15:47

T68 skrev:Nytt år och nya tag! Tänkte fortsätta felsökningen på Centrum-Eltran. Har försökt plugga på lite hur man testar kondensatorer, dioder och transistorer och tänkte försöka vara lite mer metodisk i mitt tillvägagångssätt. Hoppas på lite tips och kloka råd från er som är lite mer erfarna på sådant :-)

Sammanfattning av problemet och vad jag försökt göra för åtgärd/felsökning hittills (schema i post längre upp):
Orsak: klantig kortslutning vid en ugångstransistor T26. Orsakade sprakigt ljud på vänster kanal. Hörlursljudet verkar ok.
Åtgärder så långt utan framgångar:
Transistorerna T22,T23,T24,T25,T26 bytta
Kondensatorerna c241 och c244 växlade
Diod D19 testad ok


- Visst bör man löda loss komponenter innan man testar eller kan man ha kvar dem på kortet?
- Kan det vara något problem med strömförsörjningsdelen eller kan den uteslutas då höger kanal fungerar som den ska. Det verkar ju inte vara olika matningar till vänster respektive höger kanals komponenter om jag tolkar schemat rätt. Eller har jag fel här?
- Det är några symboler på schemat som jag inte riktigt förstår eller hittar på andra scheman. Vad kan det vara (se markeringar på bild)?
komponentfråga.jpg


Tack på förhand för tips?

Den till höger måste vara transformatorn från 220 till intern spänning.
Den andra till vänster är jag osäker på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-01-31 00:29

Problem solved!
Vänsterkanalen lever igen!
Orsak (ja först var det ju jag som klantade till det och kortslöt den): de utgångstransistorer jag ersatte med hade en annan mappning på pinnarna än originalet trots att de är av samma modell (MJE3055:or). Uppdagades när jag jämförde en av de de nya med en av trissorna på fungerande högerkanalen med multimeterns diodtest.

Lödde dit originalen och ljudet kom tillbaka!
Felet som kortslutningen orsakade måste ha suttit i någon av de tre andra transistorerna på utgångskortet och som jag bytte tidigt. Men då satt redan de felmappade 3055:orna där och sabbade allt.

Man lär så länge man lever gäller även när man försöker renovera gamla förstärkare. Tex att alltid kolla hur en utbytestransistor är pinnad :-).

Skönt att det är löst och att man kan gå vidare med renoveringen. Nu blir det kondensatorbyten för att se om jag kan få ordning på det första felet som finns kvar, en återkommande knaster/brus på vänstern.


Nya transistorn som "lurades" nedan:Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2020-01-31 02:24

En stjärna i boken tålamod får du av mig för att du envisas med gamla klenoder.
Hatten av!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-01-31 11:18

Tack Perfector!
Ja egentligen är man ju tokig som ägnar så här mycket tid och energi på en sådan här gammal sak :D . Även om/när jag får ordning på den kommer den knappast vinna några hifi-priser för ljudkvaliteten.
Men samtidigt känns det bra att försöka få liv och hålla liv i dom här fina prylarna. Också ett bra projekt att lära sig mer om att mäta, löda och laga. Har ju inte investerat mer än en hundring i förstärkaren och ungefär lika mycket i komponenter, så går det käpprätt har det inte kostat mer än det och lite naggad stolthet och självförtroende.

...och jag är nog lite tokig också :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2020-01-31 11:21

T68 skrev:

...och jag är nog lite tokig också :mrgreen:

Välkommen i klubben :-)

Tage Danielsson sa en gång "utan tvivel är man inte riktigt klok"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-01-31 12:33

Tage, vilken hjälte!

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-02-02 16:45

Kom knappt ihåg hur den såg ut med locket på så idag byggde jag ihop skrället och kopplade upp den med Garrarden och MP-högtalarna.
En rätt välljudande liten trio!
Kul också att påhängs-riaat som jag lyckades få tag i funkar så bra.

Men som sagt, det där då-och-då-spraket i vänster kanal måste åtgärdas.
Verkar bli mer sällan när jag kör förstärkaren en stund. Vad kan det betyda?BildBild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav Perfector » 2020-02-02 17:36

T68 skrev:Kom knappt ihåg hur den såg ut med locket på så idag byggde jag ihop skrället och kopplade upp den med Garrarden och MP-högtalarna.
En rätt välljudande liten trio!
Kul också att påhängs-riaat som jag lyckades få tag i funkar så bra.

Men som sagt, det där då-och-då-spraket i vänster kanal måste åtgärdas.
Verkar bli mer sällan när jag kör förstärkaren en stund. Vad kan det betyda?[ Bild ] [ Bild ]

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Oxidation kanske?
2-26 elektronikspray i potarna kan då lösa det problemet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-02-02 21:04

Tror inte det. Har sprejat och vridit pottarna i flera omgångar. Och knastret går inte att koppla till att man rör någon av kontrollerna.
Trodde ett tag att det var nåt skumt med hörlursuttaget men tror inte riktigt att det sitter där.
Ska byta ett gäng kondensator och se vad som händer. Har också beställt ett par transistorer till förstegsdelen. Men vill helst slippa vara där med lödkolven. Väldigt trångt på kortet...



Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav STDI » 2020-02-02 21:17

Har du testat även alla tryckknappar? Det kan vara oxid och kontaktproblem även i dem.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-02-03 09:01

Jo, Jag har sprejat och motionerat dom också.
Men kanske får ge dom en omgång till :-)

Och har funderingar på att se om det går att koppla förbi hörlursuttaget för att utesluta problem där...

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav MacBruce » 2020-02-03 15:48

Perfector skrev:
T68 skrev:Nytt år och nya tag! [...]
- Det är några symboler på schemat som jag inte riktigt förstår eller hittar på andra scheman. Vad kan det vara (se markeringar på bild)?
komponentfråga.jpg


Tack på förhand för tips?

Den till höger måste vara transformatorn från 220 till intern spänning.
Den andra till vänster är jag osäker på.


Om det finns någon logik i symbolerna (har aldrig sett sådana symboler tidigare), så bör ju den vänstra vara en drossel.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-02-03 21:55

Tack MacBruce!
En annan fråga: om jag vill koppla bort hörlursuttaget för att utesluta att det orsakar problemet med vänster kanal, är det bara att löda loss de två kablarna från vänster resp höger kanals utgångar o isolera dem? Något annat att tänka på?
Har försökt markera på en bild av schemat nedan?Bild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav MacBruce » 2020-02-04 05:11

T68 skrev:Tack MacBruce!
En annan fråga: om jag vill koppla bort hörlursuttaget för att utesluta att det orsakar problemet med vänster kanal, är det bara att löda loss de två kablarna från vänster resp höger kanals utgångar o isolera dem? Något annat att tänka på?
Har försökt markera på en bild av schemat nedan?


Det verkar tämmeligen riskfritt: om du lossar kablarna vid högtalarutgångarna, ligger det ju ingen spänning öht på dem. Lossar du dem vid hörlursuttaget, ligger visserligen högtalarutgångarnas spänningar på dem, men det ligger ju också 330 Ohm i serie i varje kabel, så det kan inte göra så mycket skada. Att isolera ändarna kan förvisso hindra dem från att ställa till med något, om de skulle få för sig att nästla sig in bland lågnivåkretsarna. Konstigare saker har man varit med om i brådska... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Vad har jag nu gått och köpt...? Centrum Förstärkare 424

Inläggav T68 » 2020-02-17 21:36

Kort statusrapport: det är hela tiden ett steg framåt och två bakåt just nu med den här förstärkaren.

Är det inte banor på kretskortet som är gamla o sköra och pajar och måste bryggas när man byter komponenter, så går små kondensatorer sönder när man försöker löda bort dem.

Senast ikväll efter att ha bytt höger/vänster kanals anslutningar från förförstärkarkortet till slutstegskorten, för att kolla om störningen sitter före eller efter, så började det plötsligt ryka från vänstra slutsteget och säkringen gick när jag hade lött tillbaka kablarna. Vete tusan vad som hände. Kollade och dubbelkollade att allt var riktigt återställt (hade fotat hur allt satt). Nåt har man väl klantat till.

Nåväl, hann iaf höra att störningarna på vänster kanal flyttade till högern så dom sitter i förförstärkardelen och inte på slutsteget.
Blir till att skaffa säkringar, sova på saken o kämpa vidare. Risken är väl att nåt ytterligare pajat nu.




Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster