Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkare dr

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkare dr

Inläggav T68 » 2020-02-09 11:07

Kanske en fråga som ältats, stötts och blötts många gånger tidigare. Men jag funderar ändå på det här med vad förstärkare "orkar" driva för högtalare.

I mitt fall just nu verkar min Sonab r3000 med 28w/kanal utan problem orka med Sentec SP77 högtalarna på 50w. Låter riktigt bra på normal lyssningsnivå. Redan med volymen på position kl10 hojtar frugan att jag måste sänka.

Som vanligt är man ju alltid lite intresserad av att testa andra grejer och jag funderar främst på äldre recievers från sent 60- till tidigt 70-tal. Mest för att dom är fina (r3000 har väl i all ärlighet ett utseende som bara en morsa kan gilla).

Men: de flesta recievers jag hittar har wattstyrkor på mellan 15-20. Eller kanske ändå lägre. Hur skulle tex en Tandberg Huldra 9 eller liten Pioneer sx424 orka med SP77:orna?

Vet att watt och känslighet är två olika saker men hittar inget om db på de här gamla högtalarna.

Om det blir för lite wattstyrka, vad innebär det för ljudkvaliteten? Begränsas möjligheten att spela högt så gör det inte så mycket. Men kommer det låta sämre på normal ljudnivå är det ju inte bra.

Tack på förhand för kloka tips o råd!

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav Lasse- » 2020-02-14 09:16

Vi som läste Hifi tidningar när vi var yngre som typ Radio och Telvision eller Hifi och musik eller Audio och Video och tester av förstärkare läste att man hade
En typ av effektkubsmätning en tresidig kub. Där man ser hur mycket effekt förstärkaren ger i olika laster med hjälp av en Dator
Och testutrustning som var ihopkopplade men sånt fanns nog inte på 1970 talet tror jag.

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav PerStromgren » 2020-02-14 11:14

I en typisk kombination (om sådana finns...) av förstärkare och högtalare, har en förstärkare med lägre max effekt motsvarande mindre möjlighet att spela starka toppar odistat. Så länge du spelar den inom sitt arbetsområde, dvs då förstärkaren inte klipper, så låter den svagare förstärkaren hyggligt (förmodligen idetniskt för de flesta lyssnare) lika den starkare. Detta gäller om förstärkarna är vettigt dimensionerade, i alla fall.

Jag skulle absolut prova allt som kom i min väg, om du är intresserad av gamla grejor! Betänk att SP77 lanserades när en Semicon (senare Sentec) PA77 hade 2x23W i 8 ohm. Såvitt jag kommer ihåg lät det starkt så det räckte i deras demorum!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav Bill50x » 2020-02-14 11:30

Jag har för mig att SP77 är väldigt lättdriven och den konstruerades på den tiden när de flesta förstärkare levererade typ 15-20 watt. Ärliga watt alltså, dvs inom 20-20k Hz, 8 ohm och max 1% dist. Kenwood tex fuskade stort i början på 70-talet, man kopplade in ett externt nätaggregat och körde pulser genom en kanal tills den brann. Denna peakeffekt dubblerade man sedan och fick fram en fantasisiffra typ "200 watts förstärkare" men som gav 2x20 watt i praktiken :-)

En effektsiffra på en högtalare betyder bara hur många watt man kan stoppa in innan den går sönder. Däremot kan siffran på ljudnivån (tex en meter framför högtalaren) vid 1 watt in vara ett mått som avgör hur många watt man behöver för att kunna spela så högt man vill. Men jag känner folk som driver ganska normala högtalare med 12 watt rörförstärkare och det räcker gott.

Jag säger som Per, testa allt som kommer i din väg!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav Perfector » 2020-02-14 12:12

Större delen av 70-talet och början av 80-talet fanns hifi handboken som testade noga som attan allt som skulle säljas i landet.
Man mätte IEC ( international Electric comission ) 20-20000 Hz i 8 Ohm och en dist som snabbt blev standard på 0.10%.
Då kunde man lita på effektangivelserna som fanns.
Jag har en hel pärm med anmälningar som jag gjorde till konsumentverket där egenhändiga normer angavs.
Allt ifrån IHF 8 Ohm, DIN 8 Ohm ( din mätte alltid i 4 Ohm) MPMO (Music Power Music output) och flera andra.
Dom stoppades i dörren och jag fick ta del av deras förklaringar som var minst sagt svepande.
Jag har större förtroende för äldre apparaters effektangivelse än nya moderna nu när det inte finns nå'n kontrollmyndighet som kollar sanningshalten i det som anges.
Till TS.
Lek och ha roligt.
En förstärkare kan driva vilken högtalare som helst till sin effektgräns. (förstärkarens)
Jag körde 2x25 W Radionette 45 De Luxe med Goodman system 8 som var både stora och starka utan problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav xeizo » 2020-02-14 12:42

Alltså, för att bara spela starkt behövs inte så mycket om högtalarna är lättdrivna. Jag minns att jag kopplade in mina Ljudex 5 som var spexade på 75-100W nånting till en kassettradio på 2x2.5W och det dunkade på bra. Lät förvånansvärt rent också.

En av mina gitarrstärkare går att ställa ner till 1W, går att spela mycket högre än lämpligt för en lägenhet.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav Bill50x » 2020-02-14 15:01

xeizo skrev:Alltså, för att bara spela starkt behövs inte så mycket om högtalarna är lättdrivna. Jag minns att jag kopplade in mina Ljudex 5 som var spexade på 75-100W nånting till en kassettradio på 2x2.5W och det dunkade på bra.

Återigen, en högtalares effektangivelse har ingenting med att göra vilken effekt som behövs för att spela (tillräckligt) högt. Och inte högtalarens storlek heller. Små högtalare kräver ofta mer effekt eftersom deras känslighet är låg, ett pris man får betala för utsträckt återgivning i basen. Att driva bamsestora högtalare kan gå hur bra som helst även med en svag förstärkare. 2 kubikmeter horn kan spela över 100 dB med bara en watt in :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav paa » 2020-02-15 11:40

Det behövs t.ex bara en väldigt liten förstärkare för att "orka" driva dom enormt stora Klipschorn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Hur mycket högtalare orkar lågwattade vintage-förstärkar

Inläggav T68 » 2020-02-17 21:21

Hej igen!
Stort tack för bra och informativa svar! Bra veta hur det ligger till med watten :-)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster