Erik Andersson utvecklar nytt :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-14 09:58

Det här tycker jag var trevlig läsning

https://hifi-musik.se/nyheter/e/958/rordrom-/

ska nog försöka tränga mig o lyssna vid tillfälle
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Morello » 2020-02-14 10:06

45 kilogram och 20-30 W? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Perfector » 2020-02-14 10:08

Jag läste Rördrom, dvs. en fågel. :-)
Undrar hur mycket ström den kan leverera?
Hiraga hade ett 25 W steg som lämnade 300 A i stöten och kostade runt 25000:-
Det var på hedenhös tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Bill50x » 2020-02-14 11:57

Morello skrev:45 kilogram och 20-30 W? :D

Ett tungt vägande argument för bra ljud :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav petersteindl » 2020-02-14 16:39

Transformatorkopplad mellan varje steg! Äntligen. :D

Med 12 transformatorer per förstärkare och om det är 2 kanaler så blir det 6 transformatorer per kanal. Då förmodar jag att det är en trafo på ingången och 1 trafo på utgången. Återstår i så fall 4 transformatorer per kanal. Tippar att förstärkaren är push-pull och helt igenom balanserad, vilket lätt går att göra då man använder transformatorer. Fasvändarsteg slipper man i så fall. Men egentligen är det 2 transformatorer per kanal för mycket om nu inte Erik/Perka har klurat ut lite extra mycket, vilket inte skulle förvåna mig. Rör är ju inte komplementära, men med transformatorer kan man göra många roliga extravaganta saker. :D

Efter att ha läst länken en gång till så är det skrivet så att även nättransformatorer kan ingå i summan av 12 transformatorer och då förstår jag det bättre.

En modern Western Electric med nytänk. Det är i så fall på tiden. Men varför ligger den här tråden i vintage-hifi avdelningen? Den borde väl ligga i Generellt om hifi, eller?

Lite spekulerande en fredag eftermiddag i solskenet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav petersteindl » 2020-02-14 19:33

Ser nu att det står att det är ett GM70 i utgången. Då är den single end. GM70 verkar vara ett extremt fint slutrör.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-14 21:50

Jag skulle såååå gärna byta mitt danska försteg mot ett som är designat av Erik, men han gör inte sådana längre. Och vem släpper ett sådant? Får nöja mig med di danske.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Ronnie » 2020-02-15 13:58

petersteindl skrev:Transformatorkopplad mellan varje steg! Äntligen. :D

Med 12 transformatorer per förstärkare och om det är 2 kanaler så blir det 6 transformatorer per kanal. Då förmodar jag att det är en trafo på ingången och 1 trafo på utgången. Återstår i så fall 4 transformatorer per kanal. Tippar att förstärkaren är push-pull och helt igenom balanserad, vilket lätt går att göra då man använder transformatorer. Fasvändarsteg slipper man i så fall. Men egentligen är det 2 transformatorer per kanal för mycket om nu inte Erik/Perka har klurat ut lite extra mycket, vilket inte skulle förvåna mig. Rör är ju inte komplementära, men med transformatorer kan man göra många roliga extravaganta saker. :D

Efter att ha läst länken en gång till så är det skrivet så att även nättransformatorer kan ingå i summan av 12 transformatorer och då förstår jag det bättre.

En modern Western Electric med nytänk. Det är i så fall på tiden. Men varför ligger den här tråden i vintage-hifi avdelningen? Den borde väl ligga i Generellt om hifi, eller?

Lite spekulerande en fredag eftermiddag i solskenet.

Mvh
Peter


Jag vill också spekulera! :D
Utgången är single end enligt texten men det behöver inte hindra den som vill använda transformatorer mellan alla steg.
Gissar att ingångs- och drivsteg är balanserade ändå och att trafos används exempelvis för att bibehålla god balans mellan fashalvorna utan att behöva använda otäcka kiselkomponenter i katodkretsarna. :wink:
Då kan man klämma in:
2 nättransformatorer
2 separata glödtransformatorer
2 utgångstransformatorer
2 transformatorer mellan drivsteg och slutrör
2 transformatorer mellan ingångssteg och drivsteg
2 transformatorer till ingångarna (fasvändare om stärkarn är balanserad fram till slutrören)

Garderar med möjligheten att ingångs- och drivsteg kan ha fått en egen nätdel per kanal snarare än att separata glödtrafos används eeeeller en glödtrafo och en ingångs- och drivstegstrafo som förser båda kanalerna.

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav tordnilsson » 2020-02-19 15:42

Jag tror nog mera på att antalet trafos egentligen innefattar en eller kanske två drosslar i nätdelen, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Ronnie » 2020-02-19 22:53

tordnilsson skrev:Jag tror nog mera på att antalet trafos egentligen innefattar en eller kanske två drosslar i nätdelen, men jag kan ha fel.

Fusk i så fall! En drossel transformerar ju inte. Inte som en trafo iallafall.
Förutom om den har ett extra uttag på lindningen. Då KAN den transformera, men inte galvaniskt isolera.
Det korrekta uttrycket vore 12 järn om drosslar ska räknas. :)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav tordnilsson » 2020-02-20 10:17

Det är nog inte fråga om något fusk, det troliga är nog att den som skerv texten inte har uppfattat vad för komponenter som faktiskt ingår i
förstärkaren, för ett oerfaret öga så är det lätt att ta fel på trafo och drossel då de kan se förvillande lika ut ibland, tex Lundahls produkter.

edit:
" På Veteranhifi visade Henrik Westerberg och Erik Andersson Knispel Audios nya Erik Signature 70. Det är en rejäl utveckling av Hesselwall The Dream. Numera är alla steg transformatorkopplade, totalt tolv trafos (!) bidrar till en totalvikt på 45 kilo.
Ett GM70 i utgången per kanal ger 20 eller 30 Watt, beroende på hur hårt man vill köra rören. En knapp märkt CU på fronten väljer om katodströmmen ska vara 80 eller 120 Watt, beroende på om anoden är av grafit eller koppar "

sedan när mäts katodströmmen i Watt ??

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Almen » 2020-02-20 10:50

tordnilsson skrev:
HiFi & Musik skrev:På Veteranhifi visade Henrik Westerberg och Erik Andersson Knispel Audios nya Erik Signature 70. Det är en rejäl utveckling av Hesselwall The Dream. Numera är alla steg transformatorkopplade, totalt tolv trafos (!) bidrar till en totalvikt på 45 kilo.
Ett GM70 i utgången per kanal ger 20 eller 30 Watt, beroende på hur hårt man vill köra rören. En knapp märkt CU på fronten väljer om katodströmmen ska vara 80 eller 120 Watt, beroende på om anoden är av grafit eller koppar
"

sedan när mäts katodströmmen i Watt ??

Förmodligen har de på HiFi & Musik något slags test man får göra om man vill bli skribent. Om man har för bra på testet så får man inte skriva för dem.
Senast redigerad av Almen 2020-02-20 11:37, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Ronnie » 2020-02-20 11:21

tordnilsson skrev:Det är nog inte fråga om något fusk, det troliga är nog att den som skerv texten inte har uppfattat vad för komponenter som faktiskt ingår i
förstärkaren, för ett oerfaret öga så är det lätt att ta fel på trafo och drossel då de kan se förvillande lika ut ibland, tex Lundahls produkter.

edit:
" På Veteranhifi visade Henrik Westerberg och Erik Andersson Knispel Audios nya Erik Signature 70. Det är en rejäl utveckling av Hesselwall The Dream. Numera är alla steg transformatorkopplade, totalt tolv trafos (!) bidrar till en totalvikt på 45 kilo.
Ett GM70 i utgången per kanal ger 20 eller 30 Watt, beroende på hur hårt man vill köra rören. En knapp märkt CU på fronten väljer om katodströmmen ska vara 80 eller 120 Watt, beroende på om anoden är av grafit eller koppar "

sedan när mäts katodströmmen i Watt ??

Ja, det skulle också kunna vara så att skribenten vet att drosslar inte är transformatorer men vill förenklat beskriva för läsaren att förstärkaren innehåller 12 kostsamma järnklumpar med tråd i.
Fast jag tror nu mer på misstagshypotesen p g a strömstyrkan angiven i watt.
Mest tror jag på att det faktiskt sitter 12 trafos i den. Erik är ingen förstärkarkonstruktör jag förknippar med nätdelsdrosslar. :)

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav tordnilsson » 2020-02-20 12:40

Angående Erik och drosslar i nätdelen så kan jag glädja dig med att det sitter en drossel i nätdelen i min
Edison Triod 300b mk2 som jag köpte av Erik för 3 år sedan, så baserat på detta tror jag att det är möjligt faktiskt.
( Jag är också ganska säker på att Erik inte har använt drosslar i någon större utsträckning förut i sina konstruktioner )

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-22 15:40

Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela :) ?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-22 15:44

Alldeles oavsett tycker jag det är kul att Erik är med o utvecklar, därför smileyn. Om rör är bättre än något annat finns det kanske någon tråd om ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Ronnie » 2020-02-22 15:57

hifikg skrev:Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela :) ?

Ja. Nej.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-22 16:01

Ronnie skrev:
hifikg skrev:Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela :) ?

Ja. Nej.


He, he, du din rackare har, tillsammans med Jerker, fått mig att hänga mattor på väggarna och nu ska du försöka få mig att lära mig skillnaden mellan vad det nu var också :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-22 18:35

Nu röstar jag för att vi lägger ner den här gamla (glöd) tråden. Både Ingvar o Peter har skapat trådar på rätt ställe nu, så det finns fyra olika. Och fler än tre behövs knappast.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Ronnie » 2020-02-22 19:16

hifikg skrev:
Ronnie skrev:
hifikg skrev:Måste man veta allt sånt? Är det inte bara att koppla in o spela :) ?

Ja. Nej.


He, he, du din rackare har, tillsammans med Jerker, fått mig att hänga mattor på väggarna och nu ska du försöka få mig att lära mig skillnaden mellan vad det nu var också :)


:mrgreen:
Drosslar och transformatorer. Livsviktig kunskap.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-23 13:28

Notera att Perka själv har berättat om sin förstärkare i en av de andra trådarna. Missa inte det!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-24 13:13

Och IÖ berättar om lyssningsintryck i sin tråd. Själv har jag inget att bidra med då jag ännu inte sett förstärkaren annat än på bild. Vore intressant med en prisindikation även om jag inte är tillräckligt rörintresserad för att byta ut 208:an, tror jag :)

Ska rören vara nakna eller gömda under skyddsplåt när man lirar? Jag vill ha så mycket rörglöd som möjligt när jag lirar med rör. Har haft några olika genom åren. Somliga med rören dolda i djupet utan möjlighet att visas upp, andra med avtagbara huvar och skyddsräcken. Min rördrivna hörlursförstärkare visar sina rör i all sin prakt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav Ronnie » 2020-02-24 20:16

Bild
Man ska inte vara feg med höga spänningar! :wink:
Har man inga barn, husdjur, brandfarliga mattor på väggarna eller snubblande fotomodeller i lyssningsrummet tycker jag gott att man kan unna sig synliga effektrör åtminstone.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-02-24 21:44

Yeah, nakna ESL o glödande rör! Myggfritt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-03-02 00:20

Uppdaterar här också, en hemsida håller på att ta form

http://a.sigmakom.ru
Sitter nöjd :)

MAV
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-05-31

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav MAV » 2020-03-02 12:58

Ja det var en trevlig nyhet att Erik är tillbaka. Jag hade Edison 60 om det var i slutet av 80-talet tror jag eller i början av 90-talet och det är "varma" minnen.
Jag kommer ihåg att det fanns en välskriven dokumentation på Erik:s rör byggen på internet för en ca 30 år sedan och jag printade ut allt och jag tror att detta är ganska unikt idag. Kan inte vara många om har det :D

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav peterh » 2020-03-02 14:25

MAV skrev:Ja det var en trevlig nyhet att Erik är tillbaka. Jag hade Edison 60 om det var i slutet av 80-talet tror jag eller i början av 90-talet och det är "varma" minnen.
Jag kommer ihåg att det fanns en välskriven dokumentation på Erik:s rör byggen på internet för en ca 30 år sedan och jag printade ut allt och jag tror att detta är ganska unikt idag. Kan inte vara många om har det :D

Vi får väl önska oss dokumentation på denna nya också, de tidigare anderssonska skapelserna var ju
föredömligt dokumenterade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-03-02 14:58

Här finns en hel del för den nostalgiske och nynostalgiske, vintage i nytillverkning :)

https://bluecataudio.dk/en/

och Audion själva erbjuder t o m byggsatser, eller åtminstone tillbehör till dem

http://www.audion.co.uk/Kits/kits.html

Men se upp för fraktkostnaderna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav peterh » 2020-03-02 17:00

hifikg skrev:Här finns en hel del för den nostalgiske och nynostalgiske, vintage i nytillverkning :)

https://bluecataudio.dk/en/

och Audion själva erbjuder t o m byggsatser, eller åtminstone tillbehör till dem

http://www.audion.co.uk/Kits/kits.html

Men se upp för fraktkostnaderna!


Jag ser att man säljer audion 60 som kit men utan att ha schema i byggbeskrivningen. Lite onödigt modigt
tycker jag, att hemlighålla schemat kan bara ställa till det för hemmabyggaren medan konkurrenten
behöver inget schema för att ta reda på exakt hur den fungerar.
Hur tänker man egentligen ??
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Erik Andersson utvecklar nytt :)

Inläggav hifikg » 2020-03-02 18:21

Jag hittade scheman, om det var där eller någon annanstans ska jag låta vara osagt. Om de säljer hela byggsatsen bör de väl skicka med scheman, men de kanske inte vill bjuda på dem till oss som inte köper av dem.
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster