JVC VR-5535 back in business

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

JVC VR-5535 back in business

Inläggav T68 » 2020-02-29 10:53

Ibland får man göra som ordspråket "live to fight another day" så jag har stoppat undan "danskjävelprojektet" (inget ont om danskar men danska förstärkare från 60-talet är en annan fråga...). Alltså den Centrum/Eltra jag grejat med. Efter kortslutning nummer 2 erkänner jag mig (tillfälligt?) besegrad.

Men varför inte ett annat projekt...? Japp, så ett renoveringsprojekt i form av en JVC VR-5535 inropades mest för utseendets skull. Men har även hört en del bra om deras tidiga förstärkare.

Efter ett par veckors felsökande, väntande på komponenter och andan-i-halsen-lödning i trånga utrymmen börjar den faktiskt vakna till liv.

De två akuta problemen orsakades båda av trilskande 2sc458-transistorer. Dom orsakade dels att skyddsreläet slog ut när den blivit varm, dels ett högt bakgrundsbrus.
Passade även på att byta filterkondingarna.

Den susar fortfarande lite på nollvolym men tror att jag ska vänta lite med ytterligare komponentbyte (har en hel uppsättning kondensatorer redo för slutsteget) och använda den lite först.

Kan ju vara fint att få njuta lite av en sådan här snygging innan man ställer till nåt (kortis nummer tre, kanske....) . Sluta när man är på topp liksom :-).

Nu ska den bara installeras i riktiga systemet. Låter fint testhögtalarna men de är lite klena för den här bjässen. Ska bli spännande höra hur den låter "på riktigt"...

BildBildBild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: JVC VR-5535 back in business

Inläggav T68 » 2020-03-01 01:35

Å eftermiddags oljade jag upp lådan och installerade skönheten i vardagsrummet. Måste säga att den låter minst lika bra som den ser ut. Och bakgrundsbruset var inget att oroa sig för. Hördes nog med i testhögtalarna eftersom jag satt så nära.

Strestestade ikväll lödjobbet genom att köra tv-ljudet o hela Melodifestivalens Andra Chansen genom aux-1. Om den höll för Drängarna så klarar den nog det mesta :-).BildBildBild

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: JVC VR-5535 back in business

Inläggav xeizo » 2020-03-01 05:18

Snygg, min första stereo var från samma serie men med ett inbyggt kassettdäck i. Heco-högtalare. Lät bra :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster