"Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

"Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav GrosvenorAudio » 2020-04-16 10:51

Hej

Har kollat på en del annonser på vintage Goodman högtalare senaste tiden och det verkar vara vanligt att beläggningen på högtalarmembranet lossar. Vad tror ni lärda om detta :) är elementet kasst när detta händer eller kan man bara snitta upp "bubblan" och limma ner skiktet tillbaka? eller eventuellt dra bort det helt för jag tänker mig att detta är bara ytskiktet och konen undertill kanske är ok?

s-l1600 (3).jpg
s-l1600 (3).jpg (152.66 KiB) Visad 2930 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav Perfector » 2020-04-16 11:42

GrosvenorAudio skrev:Hej

Har kollat på en del annonser på vintage Goodman högtalare senaste tiden och det verkar vara vanligt att beläggningen på högtalarmembranet lossar. Vad tror ni lärda om detta :) är elementet kasst när detta händer eller kan man bara snitta upp "bubblan" och limma ner skiktet tillbaka? eller eventuellt dra bort det helt för jag tänker mig att detta är bara ytskiktet och konen undertill kanske är ok?

s-l1600 (3).jpg

Det där verkar skumt.
Man måste nog veta tjockleken på konen innan man river av allting.
Att limma tillbaks kan ju förändra elementets egenskaper.
Det kan tom. rinna lim in i talspolens centrum och då kärvar den nog fast.
Funderar lite på om en spruta med kanyl kan få in lim, lite i taget och sedan lägga en lämplig vikt i konen som låter limmet spridas ut och torka innan man tar en bit till.
Usch!
Det där skulle inte jag vilja ha som problem.
Stort lycka till med renoveringen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav GrosvenorAudio » 2020-04-16 12:21

Tack Perfector

det här är bara en bild från en annons så lyckligtvis har jag inte högtalaren hemma :) kanske bäst att avstå från köp... detta verkar som sagt vara ganska vanligt på Goodman element från sjuttiotalet.

Annars hur var kvaliten på Goodman högtalare? jag får lite känsla av att det är Englands version av Luxor alá 70 tal kan det stämma?
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav Perfector » 2020-04-16 12:33

GrosvenorAudio skrev:Tack Perfector

det här är bara en bild från en annons så lyckligtvis har jag inte högtalaren hemma :) kanske bäst att avstå från köp... detta verkar som sagt vara ganska vanligt på Goodman element från sjuttiotalet.

Annars hur var kvaliten på Goodman högtalare? jag får lite känsla av att det är Englands version av Luxor alá 70 tal kan det stämma?

Jag hade system 8 från Goodman en gång.
En fantastisk högtalare.
Såg ut lite som en tårtbit med en 10" i ryggen och mellan + diskant på båda sidor om tårtbitens framkant.
Tyvär var det andra som åxå gillade dom så det gjordes hembesök när jag jobbade och då försvann hela den stereon.
Man ska inte bo på bottenplan i en hyreslänga i Rinkeby.
Hittade en bild på dom och får nostalgiska känslor.
Bilagor
speaker_system_dimension_8_2077161.jpg
speaker_system_dimension_8_2077161.jpg (28.32 KiB) Visad 2902 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nasse
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2012-05-21
Ort: Stockholm

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav nasse » 2020-04-16 14:59

Googla "bextrene speaker", det är inte så säkert att det är ett skikt som lossnat...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-16 17:05

nasse skrev:Googla "bextrene speaker", det är inte så säkert att det är ett skikt som lossnat...


Du kan väl istället berätta vad det är du vill framföra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
nasse
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2012-05-21
Ort: Stockholm

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav nasse » 2020-04-16 18:41

Trådens titel, sedan "det verkar vara vanligt att beläggningen på högtalarmembranet lossar[" och så "Man måste nog veta tjockleken på konen innan man river av allting."

Goodmans använde tydligen bextrene och konens yta på bilden ser ut så, därför finns kanske inte någon yta att ta bort! Bra att veta innan man börjar men det får nog var och en bilda sig en uppfattning om.

Har du en annan åsikt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-16 19:33

Det finns bilder på element med Bextrene-kon som har båda sidorna coatade och det nämns också vad de är coatade med. Bextrene har också ett egenljud som kräver filter för att motverka och det användes i de där små BBC-monitorerna.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav GrosvenorAudio » 2020-04-16 19:56

Tack ni som svarat. Har läst på om Bextrene nu och det verkar klokt att avstå från Goodman högtalare med denna typ av högtalarkoner. Dessa element finns bl.a. i Goodman Goodwood som annars ser ut att vara stiliga och välgjorda högtalare.

@Perfector System 8 ser spännande ut, aldrig sett den modellen tidigare :)

GOODMANS-Goodwood-Loudspeakers-in-Teak-Finish-99p-_57 (7).jpg
GOODMANS-Goodwood-Loudspeakers-in-Teak-Finish-99p-_57 (7).jpg (202.53 KiB) Visad 2811 gånger


Goodman Goodwood
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-16 20:24

Jag tror inte alls att det är en Bextrenekon. Om man zoomar in på översta fotot så ser man tydligt att det är en belagd pappkon. Att det är papp ser man på att det är små ”prickgropar” som blir av metoden att göra pappkon (för att få ut futen). Det är vad jag tror i alla fall. Beläggningen ser ut att vara någon form av plastfilm som är ditlimmad. Gissningsvis går det att fixa till hjälpligt. Men jag avråder ändå p g a att jag tycker det är bättre att skaffa BRA högtalare som fungerar till att börja med.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav xeizo » 2020-04-16 20:29

Kan det vara så taffligt att man limmat på plasten för att det ska se ut som en Bextrene-kon?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-04-16 20:31

Ja, typ. Goodmans var billiga högtalare. ...som inte lät något vidare tyckte jag.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: "Goodman sjukan" eller coatingen på elementet lossar...

Inläggav jonaz81a » 2020-04-18 15:14

Det är spännande att Goodmans korgar rostar så jäkligt. Det syns tydligt på trådskaparens bilder och även på mina Goodman Sterling Point 5.


Så här ska det satan inte se se ut! Till skillnad från problemet med "plastfilmen" så borde detta inte vara svårt att åtgärda om man nu orkar.

Goodman Sterling Point 5 rust.jpg
Goodman Sterling Point 5 rust.jpg (902.9 KiB) Visad 2698 gånger


Högtalarna är inte i bruk men kommer dyka upp i min tråd/lekstuga. Funktionen är vad det verkar ej påverkad av rosten.
Presentation kommer


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster