Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22706
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-12 19:02

Tror det var mest för amerikanska marknaden man körde med tape head ingångar. Européiska bandare hade väl alltid egna kretsar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 19:28

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vet inte hur man åtgärdar bruset, men det är en oerhört snygg förstärkare. Har gillat den ända sedan den lanserades på 60-talet. Om bruset inte ändras med volymen så kommer bruset i efterföljande steg efter volymkontrollen. Ändras bruset beroende på tonkontrollernas inställning eller beroende på balanskontrollens inställning?

Balanskontroll nej, tonkontroll ja. Max diskant ger ett ngt ljusare brus.
Det brusar dock något mer i höger kanal, ngt grövre.
Det brukar vara populärt att recappa (finns det något svenskt ord?) gamla förstärkare, kanske det som behövs?

Av det du skriver verkar det som om tonkontrollsteget ligger efter volym och efter balans. Tippar att bruset kan komma från tonkontrollsteget. Med Kretsschema så skulle du kunna kortsluta tonkontrollsteget från dess ingång till dess utgång för att kontrollera att bruset i så fall minskar. Brusar förstärkaren på tape out som du kallar tape head?

Det jag kallar "Tape Head" är inte en utgång utan en ingång. Dvs att man kopplar ett bandspelarhuvud direkt dit utan förstärkning från bandspelaren, om jag fattat det rätt.
Men din fråga fick mig att fundera om det skulle bli ngn förbättring att kortsluta alla oanvända ingångar. Ska testa, återkommer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav rolfzetterberg » 2020-05-12 21:04

Tittade lite närmare på schemat och jodå,det finns en ingång för tape head och korrigerad för 19cm/s.
Men till min fasa såg jag också att den här stärkaren har alla ingångar in på RIAA-steget som har ingångsväljare och olika korrigeringar beroende på vald ingång.Själv gillar jag inte det här systemet,men det är ju som det är...
Alltså kan det kanske också var de två transistorerna i det här steget som brusar-samma 2sc458.
Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav petersteindl » 2020-05-12 22:17

rolfzetterberg skrev:Tittade lite närmare på schemat och jodå,det finns en ingång för tape head och korrigerad för 19cm/s.
Men till min fasa såg jag också att den här stärkaren har alla ingångar in på RIAA-steget som har ingångsväljare och olika korrigeringar beroende på vald ingång.Själv gillar jag inte det här systemet,men det är ju som det är...
Alltså kan det kanske också var de två transistorerna i det här steget som brusar-samma 2sc458.
Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.


Exakt det jag såg då jag kollade schemat. Jag tror definitivt på transistorbyte. Bruset i RIAA steget blir inte så frapperande eftersom volymen ligger efter i kedjan. Men ändå.

Sansui och Pioneer var ju väldigt tidigt ute med transistorförstärkare och en av dessa var först med komplementära transistorpar. Minns inte vilken av dem. Det är således väldigt tidiga trissor.

Som ung konsument sneglade jag både på Pioneer och på Sansui. Jag besökte båda importörerna på 60-talet och då var inte Gunnar Holm gammal. Firman Holmenco höll till i ett garage på Erstagatan. :) Det var tider det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 22:21

rolfzetterberg skrev:Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.

Har inte plockat isär förstärkaren ännu. Men att testa enbart tonkontroll och slutsteg vet jag inte hur man ska göra. Enbart slutsteg är enkelt eftersom man kan separera detta från försteget - och slutsteget låter utmärkt. Aningen lite brus (alltså lite mer än modernare produkter) men förmodligen rätt normalt med tanke på åldern.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav petersteindl » 2020-05-12 22:25

Bill50x skrev:
rolfzetterberg skrev:Testa enbart tonkontroll och slutsteg kan man ju alltid göra via tape då den går direkt till volym/balans.Då går man förbi det första steget.

Har inte plockat isär förstärkaren ännu. Men att testa enbart tonkontroll och slutsteg vet jag inte hur man ska göra. Enbart slutsteg är enkelt eftersom man kan separera detta från försteget - och slutsteget låter utmärkt. Aningen lite brus (alltså lite mer än modernare produkter) men förmodligen rätt normalt med tanke på åldern.

/ B


Glöm det. Tidigare i tråden skrev jag följande.
petersteindl skrev:Kollade snabbt schemat. Ingångssteget är en RIAA d v s phonosteg. Efter phonosteg ligger volymkontroll. Därefter är Linjesteget med tonkontroller i linjesteget. Då är det ingen vits att koppla förbi detta steg annat än om man kör skivspelare och vill kolla bruset från linjesteg.

Det finns en del lytar här och var som kan bytas ut. Kanske hjälper?

Både balanspot och volympot är på 250k vardera.

Mvh
Peter


Byt transistorerna. Kanske även lytarna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 22:54

petersteindl skrev:Byt transistorerna. Kanske även lytarna.

OK. Tack.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav Emrik » 2020-05-13 11:58

Jag skulle testat att dränka den i elektronikspray.
Den med olja till pottar men det verkade inte vara de som brusar i detta fall.

Har fått tyst på mycket brus i många stärkare med dessa. Mirakelspray!

Finns det något negativt med de här produkterna eftersom att ingen annan har föreslagit dem tidigare?
Jag har inte märkt något än åtminstone.

Även om du inte får fart på försteget så är det ju ett väldigt snyggt slutsteg :)

T68
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2018-07-10

Re: Sansui AU-555 brusar - vad göra?

Inläggav T68 » 2020-05-15 15:48

2SC458?!?! Byyyyt! Båda problemen på min JVC, varav ett var just ett högt och konstant brus i förstegsdelen, orsakades av dom där fulingarna.
Inte undra på att de har getts smeknamnet "skithustransistorer". Nog inte bara pga utseendet...

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster