Azimuth tape 10kHz

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Azimuth tape 10kHz

Inläggav jockewe » 2020-07-01 13:41

Är det någon som "sitter på" en kassett med 10.000Hz -20dB för att kalibrera Azimuth på en kassettbandspelare?

Köpa en ny så'n kostar ca 700 :(
Känns som om min bandspelare är värd det men jag har tappat pengar denna sommar ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav Perfector » 2020-07-01 16:08

Jag använder Robban Brobergs tjejer för att ställa azimut och det funkar klockrent
Gamla fabrikstejper är förvånansvärt användbara
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav PerStromgren » 2020-07-01 17:02

jockewe skrev:Är det någon som "sitter på" en kassett med 10.000Hz -20dB för att kalibrera Azimuth på en kassettbandspelare?

Köpa en ny så'n kostar ca 700 :(
Känns som om min bandspelare är värd det men jag har tappat pengar denna sommar ..


Hur många tonhuvuden har maskinen? Har den bara ett, är inte azimut jätteviktigt så länge du spelar in och av på samma maskin. För att få den hyggligt rätt går det, som perfector skriver, att använda en förinspelad kassett, så länge den kommer från en trovärdig leverantör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-01 17:07

Jag har en sådan kassett någonstans, från Tyska Hifiinstitutet eller något ditåt. Det finns alltid en viss tolerans och en del däck var känsliga för valet av band. Det är lite lurigt att lyssna sig fram. De kassetter som användes av t.ex. Nakamichi var riktigt precisa och svindyra. Hade man haft däcket på intrimning spelade man in en hög ton och körde intrimning av biltstereon. Var ofta lite problem med däck som hade autoreverse, bra på ena hållet och sämre på det andra.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav jockewe » 2020-07-01 19:19

Jo, de där svindyra banden är annorlunda beskaffade än vanliga ..
Vad jag vill åt är inte min subjektiva bedömning av vad som låter bäst eftersom det skiljer jättemycket mellan band jag spelat in live i 3 3/4 och band som jag använt för att göra en blandmix från olika LP. Vad det gäller förinspelade så skiljer de nog ännu mer sinsemellan, jag har några olyssningsbara m t.ex Prince (som han hette då) och Aretha Franklin.

Så vad jag är ute efter är att göra "rätt" mekaniskt och sedan leva med den mellanvägen. Hittar du bandet Roger så skulle det verkligen uppskattas!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav jockewe » 2020-07-01 19:22

PerStromgren skrev:
Hur många tonhuvuden har maskinen? Har den bara ett, är inte azimut jätteviktigt så länge du spelar in och av på samma maskin.

Det är en trehövding ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav Perfector » 2020-07-01 19:26

jockewe skrev:
PerStromgren skrev:
Hur många tonhuvuden har maskinen? Har den bara ett, är inte azimut jätteviktigt så länge du spelar in och av på samma maskin.

Det är en trehövding ..

Sitter skriv och läshuvudet ihop så är det samma som att ställa in en 2-huvudsmaskin.
Då funkar det med en fabrikstejp.
Är det separata huvuden så blir det annat.
Då kan du ställa in avläsningen först med en fabrikstejp, sedan kommer det jobbiga, att spela in och lyssna efter band när du spelar in eller spela in först och sedan spela upp och lyssna på diskanten.
Det kan ta tid men är väldigt tillfredsställande när man gjort det en gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Azimuth tape 10kHz

Inläggav Bill50x » 2020-07-01 23:33

Jag har såväl tejp som avmagnetiserare, du kan få låna om du vill. Det var dock väldigt länge sedan de användes och jag har tyvärr ingen maskin att kolla tejpen på. Pm om du vill testa. På söndag är jag hemma och kan se exakt vad det är för tejp.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster