Dahlquist DQ8

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav Bill50x » 2021-02-03 12:56

radelius skrev:DQ10 är ena monster vad gäller elementval, egentligen riktiga skräpelement typ piezodiskant. Men herr D använder elementen inom frekvensområden där de funkar bra tillsammans med intelligent men komplex filterdesign. Ett mästerverk på många sätt.

Trots ursprunget ser de ut som ett engelskt garagebygge. Jag kunde inte gjort det sämre själv. Men bara tanken att använda ett piezoelement över 12kHz är ju mästerligt. En DQ10-högtalare är ju ett tydligt exempel på att man kan skapa mästerverk av skräp.

Jag håller på att renovera mina DQ10:or och det kliar i fingrarna att göra om/göra bättre av enkla konstruktionslösningar. Men tänk om det bara blir sämre ljud?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

HansHudik
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-12-01

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav HansHudik » 2021-02-13 12:46

Baffel skrev:Finfina grejer Edison 60. :)

Så besvarar du dessutom en annan fråga . Är det vettigt att köpa kinarörisar? Hur är det tex med service egentligen ..., så jag skickade ner steget
Har själv en hemmabyggd push pull med el 34 rör . Skulle det bli något knas med den eller att något går sönder så lämnar jag bara över den till killarna som byggt den , så är det löst. :)


För att förklara, mitt steg är ett Edison 30. Jag ringde nyss Erik och vi pratade om just Kina rör. Inget han gillar... :mrgreen: Så håll dig borta från dom, men det vet vi alla.
Edison 30, Beyma 8.2 hornhögalare Project skivspelare
Khozmo försteg ProJect skivspelare och RIAA

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-13 14:25

Bill50x skrev:
radelius skrev:DQ10 är ena monster vad gäller elementval, egentligen riktiga skräpelement typ piezodiskant. Men herr D använder elementen inom frekvensområden där de funkar bra tillsammans med intelligent men komplex filterdesign. Ett mästerverk på många sätt.

Trots ursprunget ser de ut som ett engelskt garagebygge. Jag kunde inte gjort det sämre själv. Men bara tanken att använda ett piezoelement över 12kHz är ju mästerligt. En DQ10-högtalare är ju ett tydligt exempel på att man kan skapa mästerverk av skräp.

Jag håller på att renovera mina DQ10:or och det kliar i fingrarna att göra om/göra bättre av enkla konstruktionslösningar. Men tänk om det bara blir sämre ljud?

/ B



Fanns en modifiering i en gammal MoLt. Har du läst den?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav Baffel » 2021-02-13 15:27

HansHudik skrev:
Baffel skrev:Finfina grejer Edison 60. :)

Så besvarar du dessutom en annan fråga . Är det vettigt att köpa kinarörisar? Hur är det tex med service egentligen ..., så jag skickade ner steget
Har själv en hemmabyggd push pull med el 34 rör . Skulle det bli något knas med den eller att något går sönder så lämnar jag bara över den till killarna som byggt den , så är det löst. :)


För att förklara, mitt steg är ett Edison 30. Jag ringde nyss Erik och vi pratade om just Kina rör. Inget han gillar... :mrgreen: Så håll dig borta från dom, men det vet vi alla.


Rör från Kina eller rörförstärkare från Kina? Eller både och? Vad sa den gode Erik Andersson?

HansHudik
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-12-01

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav HansHudik » 2021-02-13 23:36

HansHudik skrev:
Baffel skrev:Har inget Edison 30 mer än 15W i effekt? I vilket fall , grattis till ett bra köp. Ser ju riktigt trevligt ut. :D Lycka till med försäljningen av dina Gale. :wink:


Jo det är jag som är snurrig :oops:, Edison 30 finns inte ens tror jag, Edison 60 ska det vara såklart, fått hjärnsläpp 8O Vet inte ens vad jag har :roll: 2*30 watt. Du har så rätt!

2*30 watt pentod, EL34 rör. Efter att jag köpt det fick jag reda på att han kunde koppla om det till "fusk triod" till halva effekten, så jag skickade ner steget till han som kopplade om.
Ljudet blev märkbart bättre. så 2*15 då istället för 2*30 :)

Och tack för Gale 4 försäljningen :) Det är ett par underbara högtalare. Dom måste höras!
Bara att rekomendera till kompisar som är ute efter ett par små HIFI högtalare.


Jag har varit snurrig igen :oops: Det är Edison 30 jag har, blev osäker när du frågade. Edison 60 finns också, men med inbyggt passivt försteg, i övrigt samma steg.
Jag pratade faktiskt med Erik i går på telefon, så nu vet jag :) En mycket trevlig man! Jag har skickat mitt steg till han för rep.
Edison 30, Beyma 8.2 hornhögalare Project skivspelare
Khozmo försteg ProJect skivspelare och RIAA

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav Baffel » 2021-02-14 10:49

Okej,men talade ni om specifikt kinesiska rörförstärkare och/ eller enbart själva rören tillverkade i Kina?

Här för övrigt en tråd ang val av rörförstärkare:
viewtopic.php?f=9&t=68049
:)

HansHudik
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-12-01

Re: Dahlquist DQ8

Inläggav HansHudik » 2021-04-10 22:00

Baffel skrev:Shyssta rör :) . Du får berätta vad Erik Andersson rekommenderade för rör . Jag tror inte man hör någon skillnad mellan olika märken, eller om det är nya eller gamla rör . Kan ha fel där . I vilket fall kolla gärna på detta angående myter gällande rör :
https://youtu.be/ZyqJp_anLeg

Rör som är prisvärda och verkar vara hållbara är bla JJ och Sovtek.

Däremot så passar rörtypen KT77 i sockeln där EL34 rören sitter. Det är en annan typ av rör . Måhända där kan du höra skillnad. OBS om du funderar på att testa KT77 slutrör så kolla med Erik Andersson om det för säkerhets skull. Det ska fungera men du vet hängslen och svångrem. :)

Så här skriver BRL om KT77
JJ Electronics KT77 - det numera lite ovanligare KT77-effektröret utvecklades på sent 1950-tal av MO Valve och har kommit tillbaka på senare tid tack vare JJ Electronics produktion. Det är kompatibelt med EL34, där de båda har samma bias-värden. När EL34 är lite lugnare och tillbakalutat så har KT77 mer driv och en framskjuten ljudbild.

https://www.brl.se/sv/artiklar/jj-elect ... styck.html

Men det finns fler typer av slutrör som kan vara ekivalenter till EL34 , eftersom du har en oktalsockel som du ploppar i dem i så kan tex 6L6, KT66, KT77 , 6550 och till och med KT88 funka. Om man hör skillnad mellan dem i en Edison 60 vet jag ej . Ej heller om det går att byta rakt upp och ned i en Edison 60. Kolla med Erik Andersson.

KT77 rör tror jag du kan beställa direkt från JJ . Det blir väl billigast så. Obs fyra matchade rör ska det vara då. :) Men det där känner du ju till.

A.F. BEAM PENTODE
KT77 is a beam power pentode with octal base. It can be used in most EL34 amplifiers. It has more power, fatter bass and more headroom than the EL34 and E34L while providing very detailed tones.


https://www.jj-electronic.com/en/kt77

Annars kan jag för rör rekommendera :
https://www.tubular-well.se/
Kanske lite dyrare än att beställa direkt från tillverkaren , men å andra sidan ger Peter bra och snabb service. Dessutom kan han hjälpa dig med vilka rör som passar i en Edison 60.

Och så sluter jag cirkeln och knyter an till detta med att få service om man köper svenskt . Något känt märke så de som säljer rör känner till och kan hjälpa till och ge råd och service. . Jämfört med något okänt från Kina. Peter som driver Tublarwell är ofta på detta forum. PMa han och fråga om rör. Han kommer svara dig. :)

Här lite äventyr med en 2x5 W rörförstärkare. I den tråden skriver Peter. Peterh.
viewtopic.php?f=3&t=70716&p=2125740&hilit=D%C3%B6rrstopp#p2125740
(har lärt mig lite mer om rörförstärkare och rör sedan jag skrev det inlägget)

Vad tror du om detta med rör i en Edison 60 Peter?


Tack för all info och svar. Nu har jag bytt rören i min Edison 30 från EL34 den är designad för, till Golden Lion KT66.
Först vill jag ge en eloge till Erik som konstruerat steget. Auto bias är inte så vanligt, bara att sätta i andra rör så funkar det :)

Ljudmässigt märks det på basen, fastare och lite djupare. Mellanregistret, röst mm släpper mer och låter mer öppet. Diskanten fixar EL34 bra så ingen märkvärd skillnad där.
Och dom ser ju så mycket mer biffigare ut än EL34 :P
Bilagor
thumbnail_IMG_3536.jpg
thumbnail_IMG_3536.jpg (145.18 KiB) Visad 856 gånger
Edison 30, Beyma 8.2 hornhögalare Project skivspelare
Khozmo försteg ProJect skivspelare och RIAA

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster