BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-07 14:59

Hej

Har fått problem med min BRAUN PS500 spelare där skivtallriken tilltar pga av att upphängningen (antagligen av ålder) blivit sned.

Har läst att man kan justera detta men blev inte alls klok på hur det skulle ske! Någon som gjort något liknande.

/jonas

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-07 17:00

jonas72 skrev:Hej

Har fått problem med min BRAUN PS500 spelare där skivtallriken tilltar pga av att upphängningen (antagligen av ålder) blivit sned.

Har läst att man kan justera detta men blev inte alls klok på hur det skulle ske! Någon som gjort något liknande.

/jonas

Innerchassiet hålls uppe med 3 stycken oljedämpade fjäderdon.
Varje fjäderdon har en justerskruv som du skrivar på så att tallriken sitter rakt.
Hur blev den sned, hände det succesivt eller efter en transport ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-07 18:47

Hej

Hittade dessa justeringsskruvar, kunde inte justera tillräckligt med dessa utan var tvungen att justera även hela upphängningen. Vet inte om det är pga frakt eller ålder men inget läcker eller ser trasigt ut.

mvh
jonas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-07 19:53

Det finns en manual här, det är gratis att regga sig och något som kan rekommenderas för deras omfattande bibliotek om skivspelarlitteratur:
https://www.vinylengine.com/library/braun/ps-500.shtml
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-09 08:54

Hej,

Jo har varit inne på Vinylengine och läst men hittar inget om just detta (min tyska kanske är dålig med). HAr nu hittat hur man grov/fin justerar men letar nu hur man kan ev fylla på dessa dempare med olja. Det mesta jag hittar säger att man ska låta dessa vara alt byta om man har tur att hitta en ny!

Men det måste gå att fylla på

/jonas

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-09 09:47

jonas72 skrev:Hej,

Jo har varit inne på Vinylengine och läst men hittar inget om just detta (min tyska kanske är dålig med). HAr nu hittat hur man grov/fin justerar men letar nu hur man kan ev fylla på dessa dempare med olja. Det mesta jag hittar säger att man ska låta dessa vara alt byta om man har tur att hitta en ny!

Men det måste gå att fylla på

/jonas

Varför skall du fylla på ? Har det läckt ut olja ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-09 10:50

Jag har googlat lite och det verkar som att ingen lyckats laga en dämpare. Antingen fungerar dämparen och då behöver man inte serva den, eller så läcker den och då behöver man en reservdels-spelare att slakta och plocka delar av.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-09 12:03

Finns flera tyska forum där problemet tas upp. Det ska tydligen vara hypoidolja som används i växellådor till traktorer av lite äldre datum man ska fylla med. Hur man gör är det ingen som tagit upp vad jag sett.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-09 12:50

RogerGustavsson skrev:Finns flera tyska forum där problemet tas upp. Det ska tydligen vara hypoidolja som används i växellådor till traktorer av lite äldre datum man ska fylla med. Hur man gör är det ingen som tagit upp vad jag sett.

Traktorolja universal är en olja som passar i såväl motor, växellåda som hydraulsystem.
Den brukar vara viskositetsklassad enligt SAE-beteckningen för motoroljor, vanligen 10W30.
Det är så att motoroljor går från SAE 0 till SAE 70 och växellådsoljor från SAE 75 och uppåt.
Inom varje serie så är lägsta värdet tunnast och högsta värdet tjockast, men de har ingen inbördes relation mellan serierna, utan de olika serierna är skapade för att minska risken att hälla fel olja i motor eller växellåda. Motoroljan SAE 70 är således väldigt mycket tjockare än växellådsoljan SAE 75!
Traktoroljan verkar normalt vara av typ GL4, men det som kallas hypoidolja är betecknad GL5, och har mycket mer svavelinblandning för att ge smörjning när det går metall mot metall, vilket förstås är helt ointressant i en hydrauldämpare. Svavlet i GL5-oljor gör att det luktar hemskt illa också.
Jag tror alltså att inlägget om hypoidolja i det tyska forumet är en missuppfattning, och en ren killgissning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-10 21:51

Hej.

Vet inte om den har läckt (hittar ingen olja) dock så är den sne, vilket jag läst att fler har problem med. Har som sagt justerat (både grovt och fint) men skulle vilja renovera/fylla på olja då jag tror det måste vara huvudproblemet.

Dock är det som ni säger, dom flesta verkar ge upp och nämner endast att försöka hitta en reservdelsmaskin (om du inte kan leva med att grov-justera).

Kommer nog inte gräva vidare utan kommer vara noga med att sätta dit avlastningskilar om den ska stå längre utan användning.

//jonas

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-10 22:33

jonas72 skrev:Hej.

Vet inte om den har läckt (hittar ingen olja) dock så är den sne, vilket jag läst att fler har problem med. Har som sagt justerat (både grovt och fint) men skulle vilja renovera/fylla på olja då jag tror det måste vara huvudproblemet.

Dock är det som ni säger, dom flesta verkar ge upp och nämner endast att försöka hitta en reservdelsmaskin (om du inte kan leva med att grov-justera).

Kommer nog inte gräva vidare utan kommer vara noga med att sätta dit avlastningskilar om den ska stå längre utan användning.

//jonas

Trots att jag jobbat med dessa ( för 100 år sedan) så tog jag aldrig isär en.
( Men jag byggde in 3 i en PCS5 )

Nu spekulerar jag: Det kanske inte finns någon fjäder inuti utan oljan i kombination med gummilocket står för uppåtkraften, det bör även finnas en skiva inutoi som fämpar rörelsena.
Om det är så kan man inte fylla den med olja via gummilocket. De två skruvarna i botten kan ju utgöra påfyllingshål. Om man
håller den upp och ned kan man lossa på en av skruvarna och se om det syns olja.
Mera spekulation : om det har varit oljefyllt och oljan läckt ut måste spelaren vara helt nedkladdad men olja. Är det inte det finns det 2 lösningar ; 1/ det har inte försvunnit olja ( indikerar att det finns en fjäder i burken som försvagats/ gått av)
2/ det är inte olja utan vatten. Den skulle kunna dunsta sakta utan att lämna spår.

Jag föreslår att du tar loss den misstänkta och undersöker.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-10 22:40

Hej

Kan vara en ide, dock är jag rädd att börjar pilla med gammalt gummi som är fylld med olja dessutom:-)

Sedan är det som du säger, fjädrar och det som skulle behöva göras är att montera ned alla 3 för att se om nivån på alla fjädrar är lika etc. Olja borde bara vara att fylla med vanlig olja som det är i fjädringen till MCn för framgaffeln.

Aldrig får man sitta och lyssna :D
/jonas

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-10 23:01

jonas72 skrev:Hej

Kan vara en ide, dock är jag rädd att börjar pilla med gammalt gummi som är fylld med olja dessutom:-)

Sedan är det som du säger, fjädrar och det som skulle behöva göras är att montera ned alla 3 för att se om nivån på alla fjädrar är lika etc. Olja borde bara vara att fylla med vanlig olja som det är i fjädringen till MCn för framgaffeln.

Aldrig får man sitta och lyssna :D
/jonas

De sitter ju fast med en skruv i mitten, så det är inte besvärligt att ta loss en för undersökning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-10 23:15

Det är ju fjädrarna och inte hydrauldämparna som ställer höjden på chassit. Prova att skruva loss dom tre dämparna och ställ höjden utan dom, sedan kan dämparna återmonteras.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-10 23:52

paa skrev:Det är ju fjädrarna och inte hydrauldämparna som ställer höjden på chassit. Prova att skruva loss dom tre dämparna och ställ höjden utan dom, sedan kan dämparna återmonteras.


Eventuella fjädrar finns inne i dämparna. Det finns inga andra fjädrar i ps500. Höjdjusteringen görs via en skruv på toppen av dämparna.

Tyvärr har jag aldrig demonterat en dämpare, jag har däremot bytt några, på den tiden gick jag bara ut på lagret och hämtade nya. De defekta åkte i bingen.
Jag kommer livligt ihåg att vi bytte ps500 motorer på löpande band, det var en sintrad magnetring som flisade sig.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-11 00:12

OK, men det kan ändå inte vara oljan som skapar fjädringskraften, utan den sköter säkert bara dämpningen-
Så fel fjäderkraft och fel höjd kan svårligen bero på för lite olja.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-11 08:57

paa skrev:OK, men det kan ändå inte vara oljan som skapar fjädringskraften, utan den sköter säkert bara dämpningen-
Så fel fjäderkraft och fel höjd kan svårligen bero på för lite olja.

Ja och nej,

jag har spekulerat i att det finns ingen fjäder utan det är gummilocket som står för fjädringen. Oljan spänner ut locket.
Att det är olja har vi heller inte konfirmerat, någon vätska är det men om det är olja som läckt ut skulle skivspelaren vara helt genomblöt av olja.

Men detta är spekulationer, kan bara besvaras av att man demonterar en dämpare. Tyvärr har jag inte kvar någon ps500 ( har haft flera genom åren)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-11 09:58

Är massan hos det avfjädrade innerchassit jämt fördelad på de tre gummigrunkorna? Rimligtvis bör det finnas fjädrar någonstans. Om inte, kan det inte vara annat än mängden olja som ger höjden, förutsatt ställskruvarna står någorlunda lika. Vad händer om man skiftar positioner på de där upphängningarna?

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-11 13:01

Hej

Jo det är fjäder helt klart. Fjädern sitter ovanför "hydralgrejorna" .

Så det är två faktorer som kan ställa till att den är sne, dels att fjädern har tappat "stunns" samt att det är oljeläckage eller om vätskan dunstat!

Oavsett så måste jag ta loss fjädrarna och mäta in dom sedan på något sätt mäta in kuddarna och det kan vara lite svårare.

/jonas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-12 01:40

Jag hittade äntligen ett inlägg i ett forum från en person som renoverat dämparna:
https://old-fidelity-forum.de/thread-15 ... #pid863564
Lite Google Translate på det där så...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-12 09:49

paa skrev:Jag hittade äntligen ett inlägg i ett forum från en person som renoverat dämparna:
https://old-fidelity-forum.de/thread-15 ... #pid863564
Lite Google Translate på det där så...


Fantastiskt ! Man lär sig lite varje dag. ( allt man trodde att man visste visade sig vara en chimär )

Alltså : Det sitter externa fjädrar ovanpå dämparna, det är dessa som bestämmer höjden på spelaren. Om justeringen inte räcker är det dessa som veknat. Man behöver alltså inte öppna eller meka med dämparna för att byta fjädrar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-12 10:33

Hej

Tack för länken, men måste få en förklaring för en dummie!

Vilka två funktioner har fjädern respektive dämpgummit! samt vad justerar jag med skruven ovanför dämpningen respektive dom två som håller hela upphängningen (fjäder plus gummi)

mvh
jonas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-12 14:34

Fjäder brukar användas för att isolera mot vibrationer i underlaget. Dämpning är för att stävja den svängning som kan uppstå. Nu vill jag minnas att det fanns en anmärkning vid något test av PS500 att isolationen kunde vara bättre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav paa » 2021-03-12 14:59

Om hydrauliska dämpningen är för kraftig blir isoleringen sämre. Typ som när man har stenhårda dämpare på en bil så blir det stötigt fast man har mjuka fjädrar. Lagom är bäst och det är optimering som gäller! De flesta fjädrande skivspelarchassin dämpas ju med bara en mjuk skumplastinsats i spiralfjädern.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-12 18:09

Det där skumgummit är sällan åldringsbeständigt. En del spelare låter chassit hänga från fjädrar, blir inte samma krängning i sidled som när det står på fjädrar. Själv ställde jag en skivspelare på SD-kuddar...

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-13 17:28

SKa ta mod till mig och börja skruva i detta tror jag:-)

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-13 18:29

Hej.

Har monterat bort dom och rengjort allt från gammal olja. I morgon blir det att fylla på med ny olja. Kan inte lägga upp foton då dom blir för stora.

Mvh
Jonas

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-13 18:36

På tork
Bilagor
20210313_172533.jpg
20210313_172533.jpg (228.87 KiB) Visad 3276 gånger

jonas72
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2016-08-15

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav jonas72 » 2021-03-13 18:44

Väljer hydralolja, det som var i såg ut som motorolja

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: BRAUN PS500 skivtallrik lutar

Inläggav peterh » 2021-03-13 18:58

Var det inte fjädrarna som kroknat ? Är de lika långa ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster