Skivspelarsetup

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

bo_man
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-02-05

Skivspelarsetup

Inläggav bo_man » 2021-03-08 08:39

Hjälp med skivspelarsetup.
Har en marantz TT275 som jag försöker kalibrera. Vikten på tonarmen är skalad 0-1.25 på ca ett varv. Är det troligt att det är 1.25 gram på ett varv? Känns lite lite för ett helt varv

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Skivspelarsetup

Inläggav peterh » 2021-03-08 10:33

bo_man skrev:Hjälp med skivspelarsetup.
Har en marantz TT275 som jag försöker kalibrera. Vikten på tonarmen är skalad 0-1.25 på ca ett varv. Är det troligt att det är 1.25 gram på ett varv? Känns lite lite för ett helt varv

Skaffa eller bygg en extern nålvåg.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bo_man
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-02-05

Re: Skivspelarsetup

Inläggav bo_man » 2021-03-08 12:03

Tänkte undvika att lägga mer pengar än vad spelaren är värd :D .

Har problem med dist när man spelar de "inre" spåren på en skiva. Får inte till det hur än jag försöker.

Försökt med:
-ställa spelare i våg
-testat med olika "viktinställningar" på motvikten.
-lekt med antiscateing.

bo_man
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-02-05

Re: Skivspelarsetup

Inläggav bo_man » 2021-03-08 12:25

Finns det anledning att anta att 1.25 inte är vikten i gram? Försökt googla och i princip alla spelare har vikt angivet på motvikten men hittar inte att någon har 1.25 gr på ett helt varv.

Tänkte att detta är en spelare av "enklare" modell och där man inte kan göra några vidare inställningar på pickupen. Ser ut att vara mest plug and play (pray) och att man enkelt
sätter vikten på 1.25 efter att man "balanserat armen" och sedan ställer antiscating på den "runda cirkeln" så är man hyfsat rätt ute.
Anti scating har ju inte heller någon skala.

Sätter jag 1,25 efter att ha balanserat armen och anti scating på "punkten" så står armen hyfsat till när man sätter ner nålen på ett blankt parti.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Skivspelarsetup

Inläggav peterh » 2021-03-08 15:32

bo_man skrev:Tänkte undvika att lägga mer pengar än vad spelaren är värd :D .

Har problem med dist när man spelar de "inre" spåren på en skiva. Får inte till det hur än jag försöker.

Försökt med:
-ställa spelare i våg
-testat med olika "viktinställningar" på motvikten.
-lekt med antiscateing.


Om du inte vill köpa något får du istället vara kreativ.
En vikt om 1 gram kan vara t.ex. en "biltriss" ( sådan som man vinner en tesla på) . Lägg den på tonarmshuvudet och justera vikten så att armen är i "våg". Ställ viktens skala på 0. Ta sedan av lotten och vrid vikten till armen är i våg igen, vinkeln du vridit vikten motsvarar då ett gram. Vrid vikten igen till 0 , och vrid ett steg till 1.

Alternativet är att du bygger en balansvåg med vad du har hemma, det kan vara så enkelt som en linjal på en rund penna är nålen lastar ensa sidan och din lott andra sidan. Om de har samma avstånd till pennan väger nålen 1 gram.

Nu är det ju inte bara nåltrycket som är viktigt, armens rörlighet hela sträckan är också viktig, testa detta med armen balanserad i våg, den skall fortsätta att röra sig hela sträckan när du ger den lite fart. har du antiskating på armen skall den röra sig ända inifrån ut ut med antiskating på c:a 0.5 n
Slutligen, nålens kondition. EN riktig dålig nål spårar dåligt, och den har dist. Du behöver ett mikroskåp för att kolla nålen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bo_man
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-02-05

Re: Skivspelarsetup

Inläggav bo_man » 2021-03-08 17:03

Tack för tipsen. Ska försöka hitta något som väger 1-3 g och jämföra med.

bo_man
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-02-05

Re: Skivspelarsetup

Inläggav bo_man » 2021-03-10 14:17

Hittade detta:

https://www.myneedlestore.com/produit/m ... nt-stylus/

Då vikten är märkt 1,25 så känns det som jag trodde. Att setupen ska vara tämligen enkel för denna enkla skivspelare.
Balansera, vrid till 1,25, justera anti scating. klart.

Blir det inte bättre så kanske jag testar och köpa en CTS-551

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Skivspelarsetup

Inläggav Harryup » 2021-03-11 03:05

Är du säker på att pickupen mår bäst vid 1,25g nåltryck? Vad säger tillverkaren?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skivspelarsetup

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-12 18:00

Det är ovanligt lågt med 1.25 g, de flesta pickuper spårar bättre med högre anliggningskraft än så.

bo_man
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-02-05

Re: Skivspelarsetup

Inläggav bo_man » 2021-03-15 10:48

Jag är osäker på att nåltrycket ska vara 1,25 men enligt tidigare länk till ersättningspickupen så rekommenderas 1,25 gr till denna.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster