nostalgi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

nostalgi

Inläggav Lasse-pin » 2021-03-26 20:24

Det får väl många att bli lite sentimentala....
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/94809616

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: nostalgi

Inläggav Lasse-pin » 2021-03-29 18:43

Lite iallafall.................................

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: nostalgi

Inläggav hifikg » 2021-03-29 19:07

ha, ha, blir nästa lite sugen, men jag ska inte samla på mig mer skräp nu, det börjar närma sig dödstädning istället.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: nostalgi

Inläggav RJohan » 2021-03-30 10:43

Jag minns de halva telefonlurarna från något besök i skivaffär, kanske 1964. Men där fick man sitta i ett litet bås.

Vore ju coolt att ha som bardisk. Men jag dricker ju alltid upp allt jag köper på direkten...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: nostalgi

Inläggav Bill50x » 2021-03-30 10:49

RJohan skrev:Jag minns de halva telefonlurarna från något besök i skivaffär, kanske 1964. Men där fick man sitta i ett litet bås.

På Waidele i Göteborg var det små bås med hörlurar, för dem som ville lyssna på klassisk musik eller jazz. Vi popsnören var hänvisade till en liknande disk med telefonlurar...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: nostalgi

Inläggav peterh » 2021-03-30 15:57

Bill50x skrev:
RJohan skrev:Jag minns de halva telefonlurarna från något besök i skivaffär, kanske 1964. Men där fick man sitta i ett litet bås.

På Waidele i Göteborg var det små bås med hörlurar, för dem som ville lyssna på klassisk musik eller jazz. Vi popsnören var hänvisade till en liknande disk med telefonlurar...

/ B

I min ungdom jobbade jag i en sådan affär. Många människor "nynnade med" utan att vara medvetna om det, ganska roligt att se.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: nostalgi

Inläggav Bill50x » 2021-03-30 19:12

peterh skrev:Många människor "nynnade med" utan att vara medvetna om det, ganska roligt att se.

det är ganska många som gör så än idag. Ganska kul när någon sjunger med i sina hörlurar på tunnelbanan. Brukar oftast vara svårt att veta vilken låt hen lyssnar på :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: nostalgi

Inläggav MacBruce » 2021-04-01 02:53

Bill50x skrev:
peterh skrev:Många människor "nynnade med" utan att vara medvetna om det, ganska roligt att se.

det är ganska många som gör så än idag. Ganska kul när någon sjunger med i sina hörlurar på tunnelbanan. Brukar oftast vara svårt att veta vilken låt hen lyssnar på :-)

/ B


En av mina systerdöttrar brukade använda ett "ledigt" skrivbord i mitt dåvarande kontor för att "läsa läxor". Har egentligen ingen koll på vad hon sysslade med - men kostnaden för "utrikes samtal" brukade öka märkbart. På den tiden körde vi ju nämligen med nät-modem via vanligt, j*vla telefonabonnemang. I "det stora sammanhanget" hade hennes telefonkostnader inte någon större betydelse - firmans telefonnota brukade ändå landa runt 30.000 SEK per kvartal, då vi praktiskt taget ständigt var uppkopplade mot någon/några utrikiska kunder för övervakning eller uppdatering av programvara.

Ja, ursäkta den långa ingressen - det "roliga" var att jag vid upprepade tillfällen "kom på" systerdottern med att "head-banga" och/eller "fot-stampa" i takt med någon av våra aktiva "radskrivare".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: nostalgi

Inläggav RJohan » 2021-04-01 10:49

MacBruce skrev:
Bill50x skrev:
peterh skrev:Många människor "nynnade med" utan att vara medvetna om det, ganska roligt att se.

det är ganska många som gör så än idag. Ganska kul när någon sjunger med i sina hörlurar på tunnelbanan. Brukar oftast vara svårt att veta vilken låt hen lyssnar på :-)

/ B


En av mina systerdöttrar brukade använda ett "ledigt" skrivbord i mitt dåvarande kontor för att "läsa läxor". Har egentligen ingen koll på vad hon sysslade med - men kostnaden för "utrikes samtal" brukade öka märkbart. På den tiden körde vi ju nämligen med nät-modem via vanligt, j*vla telefonabonnemang. I "det stora sammanhanget" hade hennes telefonkostnader inte någon större betydelse - firmans telefonnota brukade ändå landa runt 30.000 SEK per kvartal, då vi praktiskt taget ständigt var uppkopplade mot någon/några utrikiska kunder för övervakning eller uppdatering av programvara.

Ja, ursäkta den långa ingressen - det "roliga" var att jag vid upprepade tillfällen "kom på" systerdottern med att "head-banga" och/eller "fot-stampa" i takt med någon av våra aktiva "radskrivare".


Radskrivare. Nostalgi om något för oss gamlingar!

I modern tid har jag sett ungdomar provlyssna Ikeas utbud av apparater med, då, egna medhavda lurar. Om fyrtio år, när alla har implantat i örat, blir det nostalgi för dem.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster