Pick Up funderingar.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-08-08 20:21

Köpte lite vintage-HiFi för ett tag sedan, och skivspelaren hade en Pickering XSV-3000 med trasig nål tyvärr (D3000)
så nu undrar jag om det är en bra P U att ev. ha på min Lenco 75 med Linn Basik LXV arm? vet ju i o f s inte om den funkar, har ju ingen nål :( finns det någon bra ersättningsnål till dessa, originalet är nog svårt att hitta antar jag.

Tackar på förhand.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav radelius » 2021-08-08 22:04

Det är en bra pupp och LP-gears vivid line nål funkar bra.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-08-09 13:05

Tack för ditt svar, lite trist att den inte går att få tag på i Europa, i a f vad jag har sett, och med tanke på tull o moms, är s k retipping något att fundera på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-08-09 13:26

Retipping är ovanligt, det finns inte många aktörer. Jag har restaurerat BeO pickuper hos denne aktör, https://www.tonabnehmerservice.de/en/Re ... artridges/

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-08-09 16:49

RogerGustavsson skrev:Retipping är ovanligt, det finns inte många aktörer. Jag har restaurerat BeO pickuper hos denne aktör, https://www.tonabnehmerservice.de/en/Re ... artridges/

Tack för svar och länk, får se hur man gör, men konstigt att det inte finns någon i Europa som säljer Vivid line nålar, men måste på nått sätt först kolla om P U:n funkar, ska nog knalla in till den lokala HiFi-snubben och fråga om det går att testa den.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav radelius » 2021-08-09 17:44

Har du en multimeter är det bara att mäta spolarna. Har för mig att det ska var strax under 1k ohm. Är det ok och nålinsatsen sitter bra torde puppen vara ok.
Vad gäller vividline så är der LP-Gears handelsnamn för deras egen produkt. Tycker inte priset blir så vansinnigt högt i jfr med att köpa en ny pupp i samma kaliber.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-08-09 21:53

radelius skrev:Har du en multimeter är det bara att mäta spolarna. Har för mig att det ska var strax under 1k ohm. Är det ok och nålinsatsen sitter bra torde puppen vara ok.
Vad gäller vividline så är der LP-Gears handelsnamn för deras egen produkt. Tycker inte priset blir så vansinnigt högt i jfr med att köpa en ny pupp i samma kaliber.


Provmätte och det låg på 700 på bägge så den borde vara hel, har varit inne och tittat på LP gears sida och jag hittar 2 st som som passar xsv-3000, en för 107$ och en för 126$ men hittar ingen skillnad i beskrivningen :?: kanske får man skicka ett mail till dem och fråga.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-09 01:43

Var ett tag sedan men fick svar från LP Gear som tackade för påpekandet och höjde priset på den billigare till samma som den andra, snacka om att man gjorde de presumtiva kunderna en björntjänst :cry:

Knallade in till den lokale HiFi-snubben och frågade om han hade någon passande nål, efter lite rotande i sina gömmor hittade han en som han sa var en Pickering som jag fick köpa för 290:-, en femhundring billigare än vad han egentligen ville ha, men eftersom det stod det på prislappen fick jag den för det.

Har inte provat den, men hur vet man vad det är för nål egentligen :? fick ingen mer info än att det var en Pickering och den är omärkt, tänkte på nåltryck t ex.

MVH.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav RJohan » 2021-10-09 09:51

mrexxet skrev:Har inte provat den, men hur vet man vad det är för nål egentligen :? fick ingen mer info än att det var en Pickering och den är omärkt, tänkte på nåltryck t ex.

MVH.


Omärkt? Då är det med 99.9999% sannolikhet en piratnål och sannolikt tillverkad för längesen. Prestanda kan vara i princip vad som helst, men antagligen dåligt. Prova med försiktighet och använd en skiva som du inte är rädd om. Nålslipningen är antagligen dåligt utförd och kan FÖRSTÖRA skivorna.

Annars är det bara att köpa ett erkänt märke, jag hittade Audio Technica på pricerunner:

https://www.pricerunner.se/pl/231-32000 ... 5EN-priser

Om jag minns rätt var det ungefär en sån som satt original på Linns Basik-arm.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-09 18:43

RJohan skrev:
mrexxet skrev:Har inte provat den, men hur vet man vad det är för nål egentligen :? fick ingen mer info än att det var en Pickering och den är omärkt, tänkte på nåltryck t ex.

MVH.


Omärkt? Då är det med 99.9999% sannolikhet en piratnål och sannolikt tillverkad för längesen. Prestanda kan vara i princip vad som helst, men antagligen dåligt. Prova med försiktighet och använd en skiva som du inte är rädd om. Nålslipningen är antagligen dåligt utförd och kan FÖRSTÖRA skivorna.

Annars är det bara att köpa ett erkänt märke, jag hittade Audio Technica på pricerunner:

https://www.pricerunner.se/pl/231-32000 ... 5EN-priser

Om jag minns rätt var det ungefär en sån som satt original på Linns Basik-arm.


Hej och tack för ditt svar, är inte någon expert inom detta område men kan verkligen en piratnål förstöra en skiva? brukar det inte vara taskig inställning av skivspelaren, typ nåltryck, antiskating,VTA m m vara en värre bov i sammanhanget.

Och inte kan man väl trycka dit vilken nål som helst, i a f inte utan våld, och Pickering torde väl vara ett ganska erkänt märke vad jag vet, det går väl inte att få dit en A T-nål på en sådan, efter lite Googlande så är ju inte XSV-3000 någon taskig P U direkt.

Köpte ju inte nålen beggad på Ebay eller hos Classe i Sjön direkt, utan på en vad jag vet välrenomerad butik där jag bor, Görans HiFi har nog en del i den södra delen av Sverige hört talas om, köpte den av Göran själv, han nämde i a f att den nålen/arna användes av stans bibliotek när dom hade skivspelare, kommer nog att gå dit igen och snacka lite med dom.

MVH.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav RJohan » 2021-10-10 08:33

Piratnålar var alltså sådana som tillverkades för att ersätta original dito, passande till en original pickup, men billigare och sämre. På 70-talet gjorde HiFi och Musik ett test av sådana, inklusive foton tagna med mikroskop. De var förskräckliga! Jag hade själv en piratnål till en Shure-pickup, det fnasslade och brusade i ena kanalen, sannolikt p.g.a. en dålig slipning.

Vad jag menar med länken till Audio Technica är att jag rekommenderar att du köper en helt ny (det var inget fel på Pickering, men de tillverkas nog inte längre), alltså hela pickupen. Så vet du att du har en frisk och sjysst modell.

Och, jodå, piratnålar såldes hos 'renomerade' handlare, kunde finnas ett helt ställ med sådana som passade till allsköns modeller. Varför skulle just biblioteket ha köpt originalnålar när det fanns billiga pirat?

Har du en bild på nålen?

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-10 14:54

RJohan skrev:Piratnålar var alltså sådana som tillverkades för att ersätta original dito, passande till en original pickup, men billigare och sämre. På 70-talet gjorde HiFi och Musik ett test av sådana, inklusive foton tagna med mikroskop. De var förskräckliga! Jag hade själv en piratnål till en Shure-pickup, det fnasslade och brusade i ena kanalen, sannolikt p.g.a. en dålig slipning.

Vad jag menar med länken till Audio Technica är att jag rekommenderar att du köper en helt ny (det var inget fel på Pickering, men de tillverkas nog inte längre), alltså hela pickupen. Så vet du att du har en frisk och sjysst modell.

Och, jodå, piratnålar såldes hos 'renomerade' handlare, kunde finnas ett helt ställ med sådana som passade till allsköns modeller. Varför skulle just biblioteket ha köpt originalnålar när det fanns billiga pirat?

Har du en bild på nålen?


Låter som du inte gillar vintage speciellt mycket :wink: nu har jag ju mätt upp P U:n och den är hel så vad kan vara trasigt/slitet annars? har sett på en del andra forum så hyllas den här P U:n ganska bra, och den säljs beggad för ca: 1500-2000:-
Här är några bilder, men noll fotokunskaper och kass kamera är ingen bra kombo :)
MVH.
Bilagor
5.jpg
5.jpg (287.46 KiB) Visad 2749 gånger
4.jpg
4.jpg (304.16 KiB) Visad 2749 gånger
2.jpg
2.jpg (381.63 KiB) Visad 2749 gånger
1.jpg
1.jpg (490.58 KiB) Visad 2749 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-10 16:22

mrexxet skrev:Här är några bilder, men noll fotokunskaper och kass kamera är ingen bra kombo :)
MVH.


Nu ser man inte nålspetsarna på de bilderna, det går inte att avgöra om de är slitna eller ens vilken slipning de kan tänkas ha. Tror man behöver rejäl förstoring för att kunna utläsa något om skicket på nålspetsen. Nålarmens utseende kan man se men någon information om dess gummiupphängning får man inte. Upphängningen åldras och blir mindre elastisk med tiden.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Bipen » 2021-10-10 17:02

Jag håller helt med RJohan, bättre att köpa en ny aktuell pickup än att köpa en icke originalnål till en begagnad pickup. Audio-Technica AT-VM95E (cirka 500 kr) kör jag själv i en Linn Basik Plus tonarm som är ganska lik LVX-armen. Föregångaren AT-95E var en klassisk kombination med Linn tonarmar och lät oslagbart bra för pengarna i ett bra verk och tonarm.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-10 23:35

Att köpa nytt är svaret då, känns inte som man är på Vintageavdelningen direkt :wink:
men frågan vad som slits på en P U är ju obesvarat, nålen förstår jag, finns ju en viss mekanisk åverkan där.

Utan mikroskop är det nog svårt att få till så mkt bättre bilder.

Det sitter för närvarande en AT-95E m grön nål på nu, tänkte att en, visserligen gammal XSV3000 skulle vara
ett step up när man läst lite på olika forum, hyllas ju ganska bra.

MVH.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-10-10 23:59

mrexxet skrev:
RJohan skrev:Piratnålar var alltså sådana som tillverkades för att ersätta original dito, passande till en original pickup, men billigare och sämre. På 70-talet gjorde HiFi och Musik ett test av sådana, inklusive foton tagna med mikroskop. De var förskräckliga! Jag hade själv en piratnål till en Shure-pickup, det fnasslade och brusade i ena kanalen, sannolikt p.g.a. en dålig slipning.

Vad jag menar med länken till Audio Technica är att jag rekommenderar att du köper en helt ny (det var inget fel på Pickering, men de tillverkas nog inte längre), alltså hela pickupen. Så vet du att du har en frisk och sjysst modell.

Och, jodå, piratnålar såldes hos 'renomerade' handlare, kunde finnas ett helt ställ med sådana som passade till allsköns modeller. Varför skulle just biblioteket ha köpt originalnålar när det fanns billiga pirat?

Har du en bild på nålen?


Låter som du inte gillar vintage speciellt mycket :wink: nu har jag ju mätt upp P U:n och den är hel så vad kan vara trasigt/slitet annars? har sett på en del andra forum så hyllas den här P U:n ganska bra, och den säljs beggad för ca: 1500-2000:-
Här är några bilder, men noll fotokunskaper och kass kamera är ingen bra kombo :)
MVH.


Man ser enkelt att det är inte någon lyxnål du fått tag på. Har du tur är den av diamant men den kan också vara av aluminiumoxid som slits mycket fortare. Vidare ser man att själva nålen är inte s k naken utan den är infattad i en metallbit. (= billigt) Det väger mer också. Nålen har ingen avancerad slipning utan ser ut som en kon (sfärisk). Nålarm ser ut att vara av aluminium, det måste inte vara skräp men det är typ stanard på billiga nålarmar.

Det som kostar mycket hos enn MM-pickup är nålen, inte pickuphuset.

Din andra Audio Technicapickup kan vara bättre. I alla fall skulle jag själv ta den om jag var tvungen att spela skivor med någon av dina två. Viktigaste är att den inte repar sönder skivan när man spelar.

Ledsen att behöva skriva det, men det är inte något speciellt vare sig bra eller unikt då fått tag på.

Bra bilder förresten! :) Man ser rätt bra vad det föreställer.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Bipen » 2021-10-11 07:26

Sitter det en AT-95E på skulle det första jag gjorde vara att byta till ny nål ATN95E (cirka 300 kr). Försiktighetsprincipen säger att man får utgå från att den är inte är OK. Dessutom kan den vara gammal eftersom modellen tillverkades i årtionden och då har gummiupphängningen åldrats.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-11 10:19

Bipen skrev:Sitter det en AT-95E på skulle det första jag gjorde vara att byta till ny nål ATN95E (cirka 300 kr). Försiktighetsprincipen säger att man får utgå från att den är inte är OK. Dessutom kan den vara gammal eftersom modellen tillverkades i årtionden och då har gummiupphängningen åldrats.

Den köptes strax innan den slutade tillverkas -18, inte 1900 nu, låter lite grann som om man skulle behöva köpa ny nål för varje skiva man spelar :) 8O

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Bipen » 2021-10-11 10:28

mrexxet skrev: Den köptes strax innan den slutade tillverkas -18, inte 1900 nu, låter lite grann som om man skulle behöva köpa ny nål för varje skiva man spelar :) 8O


Nej inte för varje skiva men du vet kanske inte vad den varit med om. Det är så klart upp till dig att bedömma risken. Hur som helst har nålen en speltid på 300 timmar enligt Audio-Technica.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-11 10:34

Johan_Lindroos skrev:
mrexxet skrev:
RJohan skrev:Piratnålar var alltså sådana som tillverkades för att ersätta original dito, passande till en original pickup, men billigare och sämre. På 70-talet gjorde HiFi och Musik ett test av sådana, inklusive foton tagna med mikroskop. De var förskräckliga! Jag hade själv en piratnål till en Shure-pickup, det fnasslade och brusade i ena kanalen, sannolikt p.g.a. en dålig slipning.

Vad jag menar med länken till Audio Technica är att jag rekommenderar att du köper en helt ny (det var inget fel på Pickering, men de tillverkas nog inte längre), alltså hela pickupen. Så vet du att du har en frisk och sjysst modell.

Och, jodå, piratnålar såldes hos 'renomerade' handlare, kunde finnas ett helt ställ med sådana som passade till allsköns modeller. Varför skulle just biblioteket ha köpt originalnålar när det fanns billiga pirat?

Har du en bild på nålen?


Låter som du inte gillar vintage speciellt mycket :wink: nu har jag ju mätt upp P U:n och den är hel så vad kan vara trasigt/slitet annars? har sett på en del andra forum så hyllas den här P U:n ganska bra, och den säljs beggad för ca: 1500-2000:-
Här är några bilder, men noll fotokunskaper och kass kamera är ingen bra kombo :)
MVH.


Man ser enkelt att det är inte någon lyxnål du fått tag på. Har du tur är den av diamant men den kan också vara av aluminiumoxid som slits mycket fortare. Vidare ser man att själva nålen är inte s k naken utan den är infattad i en metallbit. (= billigt) Det väger mer också. Nålen har ingen avancerad slipning utan ser ut som en kon (sfärisk). Nålarm ser ut att vara av aluminium, det måste inte vara skräp men det är typ stanard på billiga nålarmar.

Det som kostar mycket hos enn MM-pickup är nålen, inte pickuphuset.

Din andra Audio Technicapickup kan vara bättre. I alla fall skulle jag själv ta den om jag var tvungen att spela skivor med någon av dina två. Viktigaste är att den inte repar sönder skivan när man spelar.

Ledsen att behöva skriva det, men det är inte något speciellt vare sig bra eller unikt då fått tag på.

Bra bilder förresten! :) Man ser rätt bra vad det föreställer.

Det var en rejäl sågning av det mesta, men jag har svårt att tro att en seriös HiFi-butik skulle sälja på en kund en sk saphire-nål som brukar sitta på s k resegrammofoner, och dessutom vara skadliga för vinyl, ingen vidare affärsidé i min bok, dom har ändå funnits sedan -68.

Och så vitt jag vet så är saphiren lätt genomskinlig och något rödfärgad (och jag tror inte dom gjordes som bonded)
den ser ju inte ut så här direkt. Se bild.

Du skriver aluminium-cantilever är ofta skräp, typ då en AT VM760SLC som har det.

På t ex en Nagaoka MP-500 så kostar ju nålen lite över 5K och P U:n ungefär lika mycket, så där är det 50/50.

Så en XSV3000 är så gott som skräp då, konstigt att dom säljs för som jag skrev tidigare ca: 1,5-2K och även rejält hyllade på många Forum.( Frågan om vad som slits på en P U är fortfarande obesvarad)

Du skriver även att du inte under tvång skulle vilja att en A T-95E P U/nål skulle få komma i närheten av dina värdefulla skivor låter lite (ursäkta) snobberi, och jag skulle även tro att vi ligger i var sin ände av budgetskalan.
Skulle tro att man kan förstöra en vinyl även om man har det bästa pengar kan köpa om det är helt felkalibrerat.

MVH. Har jag fel någonstans är det helt okej att påpeka och rätta detta och jag uppskattar att folk svarar.
Bilagor
ruby2.jpg
ruby2.jpg (144.8 KiB) Visad 2638 gånger

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-11 10:38

Bipen skrev:
mrexxet skrev: Den köptes strax innan den slutade tillverkas -18, inte 1900 nu, låter lite grann som om man skulle behöva köpa ny nål för varje skiva man spelar :) 8O


Nej inte för varje skiva men du vet kanske inte vad den varit med om. Det är så klart upp till dig att bedömma risken. Hur som helst har nålen en speltid på 300 timmar enligt Audio-Technica.

Eftersom jag köpte den ny och är ende ägare så vet jag vad den varit med om, vad som hänt mellan fabrik och till mig vet jag ju förstås inte :)

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Bipen » 2021-10-11 11:10

Okej, du köpte den ny, jag trodde den följde med den begagnade skivspelaren. Då är det bara att köra på :)

Det finns mycket annat som är viktigare än pickupen att kolla upp ifall du vill förbättra eller justera. Rigiditeten i kombinationen tallrikslager-tonarmslager-nålspets. Inga glapp eller gummi/plastmaterial någonstans. Tanken är att den triangeln skall vara helt rigid i horisontalplanet.

Du kan också kolla också att geometrin är rätt med avseende på nålspetsens vinkelfel vid avspelning. Linn-armen skall vara monterad så det är 211 mm mellan tonarmlager och tallrikslager och 18 mm mellan tallrikslager och nålspets (överhäng) med pickuphuset rakt monterat i skalet.

Mellanhjulets gummi åldras också så det kan vara läge att byta. Vad gäller vad som slits på en pickup är det nålen.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-11 11:48

Bipen skrev:Okej, du köpte den ny, jag trodde den följde med den begagnade skivspelaren. Då är det bara att köra på :)

Det finns mycket annat som är viktigare än pickupen att kolla upp ifall du vill förbättra eller justera. Rigiditeten i kombinationen tallrikslager-tonarmslager-nålspets. Inga glapp eller gummi/plastmaterial någonstans. Tanken är att den triangeln skall vara helt rigid i horisontalplanet.

Du kan också kolla också att geometrin är rätt med avseende på nålspetsens vinkelfel vid avspelning. Linn-armen skall vara monterad så det är 211 mm mellan tonarmlager och tallrikslager och 18 mm mellan tallrikslager och nålspets (överhäng) med pickuphuset rakt monterat i skalet.

Mellanhjulets gummi åldras också så det kan vara läge att byta. Vad gäller vad som slits på en pickup är det nålen.


Har en s k Protractor som jag fick av ovan nämda HiFi-butik och som jag använt, och Linn LXV är ju en drop in på en L75, ingen åverkan på skivspelaren, motorn har jag rivit ner, rengjort, ny olja m m mellanhjulet känns bra och håller hastigheten.

Men för att återgå till min fråga om slitage, för mig är det (skivspelare/plint, arm, pickupskal, pickup och nål) pickup och nål är väl 2 st skilda saker, i a f enligt mig, låt säga att nålen gått av, inte byter man hela pickupen då.
Det var den enligt vissa värdelösa XSV 3000 som satt på den beggade spelaren, och som jag trodde vara en bättre pickup.
MVH.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Bipen » 2021-10-11 12:40

Det kan ju vara att Pickering XSV 3000 är en bättre pickup men problemet är ju att det inte finns några nya originalnålar att köpa. Pickup = pickuphus + nål, så ja det är olika delar och det är nålen som slits. Går nålen av eller nålarmen böjs byter man endast nålen. Linn LVX går efter vad jag sett visserligen att montera i L75:ans hål men att hålet är större än LVX vertikalpelare (26 vs 25 mm) och att man då skall lägga material emellan. Har du LVX egen armbas med urfräst excentrisitet i hålet tillgänglig är det ett bättre och rigidare fäste.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-11 13:55

Bipen skrev:Det kan ju vara att Pickering XSV 3000 är en bättre pickup men problemet är ju att det inte finns några nya originalnålar att köpa. Pickup = pickuphus + nål, så ja det är olika delar och det är nålen som slits. Går nålen av eller nålarmen böjs byter man endast nålen. Linn LVX går efter vad jag sett visserligen att montera i L75:ans hål men att hålet är större än LVX vertikalpelare (26 vs 25 mm) och att man då skall lägga material emellan. Har du LVX egen armbas med urfräst excentrisitet i hålet tillgänglig är det ett bättre och rigidare fäste.


Ville inte göra någon större åverkan på skivspelaren så jag körde med det klassiska tipset från Lenco Heaven, en plastburk från en filmrulle som chims 8O tror inte jag märker någon större skillnad,verkar vara ganska vanligt förekommande, och använder även Lencos egen armlyft efter lite modifiering.

MVH.

Crystalboy
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-11-10

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Crystalboy » 2021-10-12 15:39

Jag kör nästan enbart vintage pickuper, har flera Shure V15 i olika versioner och en Shure M95. Gillar dem skarpt och köper bara mina ersättningsnålar ifrån Jico i Japan. Dom är grymma! Tyvärr gör de ingen ersättningsnål för just Pickering XSV 3000. Däremot har jag en sådan pickup själv med sliten nål och väntar på en ersättningsnål ifrån LP Gear just nu. Kan rapportera hur jag upplever den. Tvivlar på att en AT 95E är bättre än XSV 3000 med ersättningsnål från LP Gear..

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav mrexxet » 2021-10-12 16:51

Crystalboy skrev:Jag kör nästan enbart vintage pickuper, har flera Shure V15 i olika versioner och en Shure M95. Gillar dem skarpt och köper bara mina ersättningsnålar ifrån Jico i Japan. Dom är grymma! Tyvärr gör de ingen ersättningsnål för just Pickering XSV 3000. Däremot har jag en sådan pickup själv med sliten nål och väntar på en ersättningsnål ifrån LP Gear just nu. Kan rapportera hur jag upplever den. Tvivlar på att en AT 95E är bättre än XSV 3000 med ersättningsnål från LP Gear..

Gör gärna så :) vilken av dom köpte du? antar att du läst hela tråden, känner mig ansvarig för prishöjningen :(
MVH.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Harryup » 2021-11-14 23:28

Gillar själv vintage men absolut inte gamla pickuper. Det var mycket sämre precision i tillverkningen av äldre pickuper och gammalt material i rörliga delar är inte kul. Har man vintage grejor så brukar man ju byta kodningar och upphängningar på högtalarelement etc. För att hålla grejorna vid liv och det vore ju i så fall också vara ”fel”. Så köp nya pickuper med moderna slipningar och spara på skivorna är mitt råd. Skivorna är inte sällan värda mycket mer än en gammal pickup. Och är man ute efter att dom gamla grejorna skall kunna låta bra så byt ut de delarna som inte håller måttet.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav 30Hzbone » 2024-01-30 17:07

I pojkrummet där jag spelar Vinyl med en Projekt Debut III har jag en AT-95E som efter många år nog behöver en ny nål.
En ny nål kostar straxt under 300:- medan efterföljaren till AT-95E nämligen AT-WM95E kostar nästan 600:- så det blev
en ny puppa. Spännande och kul :) .
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pick Up funderingar.

Inläggav Bill50x » 2024-01-30 17:37

Som Harryup skriver, även en modest skivsamling är ofta värd mycket mer än en fräsch pickup. Förstör inte skivsamlingen med att köra "rätt" retro-pickuper!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster