Sentec ACM 1

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Sentec ACM 1

Inläggav Kalle G » 2021-08-25 09:22

Hej

Jag har fått ett problem med mitt ena slutsteg. Det tystnade helt plötsligt, inget brum, sprak eller dylikt - bara helt tyst. Misstänkte först reläet men jag tog bort det och mätte med nätaggregat och det slår till/från utan problem samtidigt ohm- mätte jag över kontakterna som heller inte visade nåt skumt. Det slår även till/från när det sitter monterat.
Jag har även testat att flytta över drivstegkortet från det fungerande men fortfarande knäpptyst. Bytte även sladd från försteget men det gav heller inget. Har naturligtvis kollat säkringarna.
Är det någon skillnad hur man mäter på MOS-FET transistorer jämfört med "vanliga"?
Alla tips mottages tacksamt.

magi
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-12-15

Re: Sentec ACM 1

Inläggav magi » 2021-12-15 16:11

Hej. Ny här och har själv en hel del frågor runt ACM stegen. Har två "trasiga" som jag tänkte renovera. Det jag kan säga är att MOS-FET trissorna kan du inte mäta som "bipolära". De aktiverar på basen med en "spänning" (kapasitv) och inte en ström genom dioden från Bas-Emitter.

Kalle G
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2016-03-22

Re: Sentec ACM 1

Inläggav Kalle G » 2021-12-16 12:12

Hej

Det slutade med att jag skickade slutsteget till RetroRadio Service som fixade det. Han bytte drivkortet och kanske något mer. Låter och fungerar utmärkt.
Efter lite funderande hur jag skulle placera slutstegen blev lösningen att jag svetsade ihop en benställning till högtalarna (ca 20cm höga) och placerade dem därunder.
Därav kom högtalarna (Luxor 8071) upp i mer lyssningsvänlig position och vilket ljudbilden mådde bra av.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec ACM 1

Inläggav Lasse- » 2021-12-18 21:19

Det står på Retro Radios hemsida att han nyproducerar drivkortet efter Johan Bernströms tillåtelse eftersom det är
Någon ingjuten modul på drivkortet som inte går att få tag i mera


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster