Sonab C500 kassettbandspelare – manual?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DaStraycat
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-10-06

Sonab C500 kassettbandspelare – manual?

Inläggav DaStraycat » 2021-10-06 15:11

Hej!

Jag är ny på forumet, och upptäckte er via en sökning på Google som ledde mig hit.

Såg att någon tidigare (HiFiKg?) nämnt att de satt inne med en manual och/eller ett kopplingsschema till en kassettbandspelare C500 (se tråd här: viewtopic.php?t=53263 ).

Jag är fortfarande inte "tillåten" att skicka PM, och då jag dessutom tror detta är av allmänintresse så undrar jag om någon kanske skulle kunna hjälpa mig att hitta en sådan?

Det går att hitta manualer till Nakamichi, men även om dessa maskiner har en hel del gemensamt så är de inte exakt samma gällande lampor och så vidare, så en renodlad Sonab-manual vore guld värd.

Stort tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Sonab C500 kassettbandspelare – manual?

Inläggav PerStromgren » 2021-10-06 17:22

Välkommen!

Jag tror nog att Hifikg hittar ditt inlägg och kan hjälpa dig, men jag undrar om du verkligen behöver en handbok. Det är trevligt att ha, förstås, men maskinen har väldigt tydliga kontroller, så jag tror att det är svårt att gå fel.

Men schemat behövs ändå, om maskinen får problem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sonab C500 kassettbandspelare – manual?

Inläggav hifikg » 2021-10-06 18:17

Ja jäklar, jag borde ha en sådan och ett sådant kassettdäck också, kan inte komma ihåg att jag sålt eller kasserat det, men hittar det gör jag inte. Ska ta en sväng upp på vinden o se om jag hittar den där pärmen jag skriver om i den andra tråden, där ska det finnas en sådan manual. Fast det skulle inte förvåna mig om någon hittar den fortare än jag, he he.

C500 o ett par hörlurar var min första "anläggning".

På e-bay vet de att värdera gamla Sonab-prylar

https://www.ebay.de/itm/154606851788?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=707-53477-19255-0&campid=5336401840&toolid=10001&customid=b3228ae2X0432X49d7Xa9a2X08749474b4cf

Skulle någon vilja ha en R3000 så byter jag den glatt mot nästan vad som helst. Gillar whisky o goda viner t ex ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sonab C500 kassettbandspelare – manual?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-10-06 18:28

Nu är det väl en servicemanual som efterfrågas och det är svårare att hitta än användarmanualen (som verkar finnas på Internet). I princip är det ju en Nakamichi 500 med ett annat yttre och förmodligen kommer man en bit med Nakamichis servicemanual om man hittar en sådan, länk nedan.

https://sgerasimuk.blogspot.com/2020/02 ... dolby.html

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ervice.pdf

Användarvisningsbild
DaStraycat
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-10-06

Re: Sonab C500 kassettbandspelare – manual?

Inläggav DaStraycat » 2021-10-07 12:28

Stort tack för svar och länkar! :)

Ja, ni har helt rätt i att kassettdäcket är väldigt lätt att förstå sig på, så någon manual behövs väl inte egentligen – det hade bara varit kul att ha en. :)

Jag hittade Nakamichis sprängskisser när jag var i behov av dem – jag har lite ont om tid just nu och inte tid att skriva ner hela historien, men berättar gärna senare om intresse finns!

Kort och gott fick jag ett väldigt märkligt fel på min C500, som jag dock lyckades laga tack vare dessa skisser.

Det jag verkligen hade velat fått tag på är kopplingschemat som syns på bild 6 av 42 här: https://sgerasimuk.blogspot.com/2020/02 ... dolby.html . Det verkar dock inte finnas någonstans på nätet, och min C500 kom utan någon dokumentation överhuvudtaget (men den var verkligen ett fynd, så jag klagar inte! :) )

Om igen, stort tack!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster