MP Miniring

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

MP Miniring

Inläggav Renobo » 2021-12-07 20:39

Måste bara höja dessa till skyarna. Öppna och avslappnande. Klarar det mesta i musikväg. Har haft ett par Ino piP och dessa är rätt lika i känslan (förutom basen). Parade med en sub så kan jag leva med dessa. Mina har konstigt nog hela skumkanter med det blir nog ett byte så småningom. Tips?
/krister

PS lyssna ibland genom Oa52, OD11, OA5II mm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MP Miniring

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-07 21:00

Vilket sammanträffande, inte bara Quad utan även MP Miniring, precis vad jag har i gömmorna. Jo, Miniring påminner en hel del om Ino piP (som jag också har) och jag tror Ingvar Öhman nämnt det också.
Mina Miniring är inköpta 1983 och bytte fronterna till ett öppet skum på rekommendation av John Larsen. Klippte ned tjockleken för att ge plats åt baselementet och så tunt vid diskanten.
Skumkanterna är hädangångna sedan länge. Fick tag i kanter (från Nederländerna) som skulle passa men icke! Själva profilen stämde men inte diametern.

kanter.jpg
kanter.jpg (122.55 KiB) Visad 548 gånger


Har dock klippt av de kanterna och limmat ihop dem inligt instruktion. Blev så här. Har faktiskt inte kört dem efter det, de ligger nedpackade.

Miniring ny kant.jpg
Miniring ny kant.jpg (200.59 KiB) Visad 548 gånger

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Re: MP Miniring

Inläggav Renobo » 2021-12-07 21:29

Men vad kul! Då finns det kanske inte några som passar bättre? Ska leta lite...
/K

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MP Miniring

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-08 11:06

Baselementet var en specialare gjort för Martin Persson, delar några delar med Peerless 821575 men har inte samma skumkant. Min bror hade MP Silvering 2 med mellanregisterelementet och det såg annorlunda ut och har också andra data (spelar inte bas).


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster