Sentec SE77

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

tengfors
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-03-07

Sentec SE77

Inläggav tengfors » 2022-07-21 14:50

Har en gamal Sentec SE77 som jag en gång i tiden byggde på 70 talet och använder fortfarande.
Nu blev det lite problem då nätsäkringen gick sönder och det kom lite rök från den.
Misstänker att det är transformatorn som gett upp eller håller på att ge upp.
Någon som vet hur många VA denna trafo är på, det står inget på min, det ända jag vet är att den är på 2x20V

//Håkan :D

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec SE77

Inläggav Lasse- » 2022-07-21 20:49

Har du mätt diameter och höjd på ringkärnetrafon så kanske man kan gämföra med standard Trafos som går att köpa

Bhiab i Nyköping har en del trafos som det går att gämföra med

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Sentec SE77

Inläggav MacBruce » 2022-07-21 21:11

tengfors skrev:Har en gamal Sentec SE77 som jag en gång i tiden byggde på 70 talet och använder fortfarande.
Nu blev det lite problem då nätsäkringen gick sönder och det kom lite rök från den.
Misstänker att det är transformatorn som gett upp eller håller på att ge upp.
Någon som vet hur många VA denna trafo är på, det står inget på min, det ända jag vet är att den är på 2x20V

//Håkan :D


Trafon är väl en av de sista komponenter man skulle misstänka – inte för att det är helt otänkbart att en sådan skulle kunna drabbas av något genomslag i isoleringen, t. ex, men i första hand skulle jag nog misstänka någon av elektrolytkondingarna i filtreringen. Om jag minns rätt hade SE77 också ett antal tantal-kondingar (oavsiktligt rim) :-) som hade lite fuffens för sig emellanåt.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Sentec SE77

Inläggav Lasse- » 2022-07-21 21:34

Hitta den här bilden hur den ser ut innuti på nätet
Bilagor
72953B19-FE9F-45C6-9388-8A9024691F70.jpeg
72953B19-FE9F-45C6-9388-8A9024691F70.jpeg (20.75 KiB) Visad 1017 gånger

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Sentec SE77

Inläggav MacBruce » 2022-07-21 21:47

Lasse- skrev:Hitta den här bilden hur den ser ut innuti på nätet


Tyvärr kan jag inte ens med största förstoring se, vad som skulle vara felet. :wink: Har själv ägt en SE77 för många år sedan, men blev erbjuden en så ohemult stor summa pengar för den, att jag kände mig tvingad att sälja den. Ångrar det ändå, för det var en prima produkt för den tiden.

Om du inte har kunskap eller instrument nog att kolla vad som är felet, skulle jag rekommendera att du låter någon med bättre resurser eller kunskap kika på apparaten. Det är den värd. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Sentec SE77

Inläggav rolfzetterberg » 2022-07-21 22:16

Ta bort de två säkringarna på trafons utgång och sätt i en ny säkring på primären.Håller den nu är trafon troligen hel och felet kan då ligga senare i likriktare-kondingar.

Användarvisningsbild
SD_Card
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-10-31

Re: Sentec SE77

Inläggav SD_Card » 2022-07-27 01:09

Hej!
Jag är också ägare av en SE77. Köpte den 1976 i byggsatsform, varianten med lösa komponenter för kretskortet. Har gjort mycket undersökningar i produkten, och vågar påstå mig ha god kännedom om denna förförstärkare.

Kanske att du med trådens tidigare förslag löst problemen. Ifall inte, lämnar jag här några ytterligare tips.

Då du sett en rökslinga från enheten bör det synas att något blivit bränt. Min gissning är ett eller båda av de 270 Ohms motstånden som sitter mellan 470 uF -kondensatorerna. Motstånden är även med normalt fungerande SE77 lätt överlastade, men klarar det tydligen. (Mätte spänningsfallet över dem & beräknade innehållen effekt kort efter att min SE blivit färdigbyggd. Närmast aktiva krets i denna punkt är utgångsstegen med transistorer, rätt spänning efter första paret 270 Ohm c:a +/- 16 Volt relativt jord.

Vid de "sista" paret 270 Ohm intill kondensatorerna 1000 uF, ska det vara c:a +/- tolv till tretton Volt relativt jord.
Där spänningsmatas IC-kretsarna TBA231 eller ekv. LM1303N. Teoretiskt kan det efter långa tiden som förflutit blivit genombrott (kortslutning) i någon av dessa kretsar, som också innehar viss värme vid drift.

Varning: Om du plockar ur IC-kretsarna ska du bara ha förstärkaren spänningssatt kort stund. Nätdelen är ej stabiliserad, därvid beroende av IC-kretsarnas last. Utan dem blir spänningen till 1000 uF kondensatorerna för hög, liksom för transistorerna vid utgången.

Hoppas att ovanstående blir till hjälp!

Kan nämna att jag byggt om min SE77. Bytt IC-hållarna till 8-pin DIL och har kretsarna SSM2139P (från 90-talet). Därpå ersatt utgångs (och tonkontrolls) -transistorerna med operationsförstärkare, sådan medger DC-kopplad utgång. TL072 för närvarande, tidigare LF353 som var ungefär lika bra. Åtminstone i mitt fall blir det något lägre offset på utgången, <1mV med TL072.

/Pär


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster