Gas slutsteg ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Gas slutsteg ?

Inläggav distad » 2022-08-03 03:24

Har sett några gamla Gas slutsteg på https://www.rehifi.se/slutsteg Någon som vet mer om märket ? Har aldrig sett det förut och då har man knarkat olika märken genom åren. De har ett utseende som är lite häftigt tycker jag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav VintageHiFi » 2022-08-03 09:18

GAS Great American Sound

Dom mest kända är väl slutstegen.

Ampzilla på 2x200W i 8 ohm
Son of Ampzilla 2x80 W i 8ohm
Sen fanns även det mindre Grandzon på 2x40W 8 ohm.

Dom hade även försteg.

Fanns med i HiFi handböckerna om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav Morello » 2022-08-03 09:32

Konstruktören heter James Bongiorno och är branschens mest välklädda.
Bilagor
son-of-ampzilla-amplifier-bongiorno-photo.jpg
son-of-ampzilla-amplifier-bongiorno-photo.jpg (11.95 KiB) Visad 1620 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav distad » 2022-08-03 10:47

De har i alla fall ett lite häftigt utseende, sedan är frågan hur de låter.... Hoppas de låter vettigt och de hamnar hos någon som uppskattar utseendet och inte ställer in det i något skåp som är poppis numera då inget ska synas. Jag gillar att grejerna syns, elektronik är inte fult i min värld. De allra "vackraste" stegen som byggs, är dessa i silver.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav Adhoc » 2022-08-03 15:01

Morello skrev:Konstruktören heter James Bongiorno och är branschens mest välklädda.


Han kanske var den mest välklädde i branschen, -han gick tyvärr bort för några år sedan. 1:st runner up: IÖ i foppatofflor? :D
Den första Ampzillan hade jag funderingar på att köpa 1976-77 när jag var i USA som utbytesstudent men det blev en SAE 2200 i stället. SAE:n står på vinden nu men funkade helt OK vid testkörning för ett par år sedan, impenerande med tanke på åldern (Slutstegen börjar bli till åren, Ampzillan kom 1975) Värdet på SAE:n tycks stå sig bra om man tänker bort inflationen. USD 300:- till EUR 450:- på Hifishark f.n. Jag betalade USD 450:- 1977.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav Maccis » 2022-08-03 18:19

Detta är vad ReHifi.se har att erbjuda från GAS:

https://www.rehifi.se/searchresults?pag ... string=gas
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav MorganM » 2022-08-04 05:32

FBK skrev:De har i alla fall ett lite häftigt utseende, sedan är frågan hur de låter.... Hoppas de låter vettigt och de hamnar hos någon som uppskattar utseendet och inte ställer in det i något skåp som är poppis numera då inget ska synas. Jag gillar att grejerna syns, elektronik är inte fult i min värld. De allra "vackraste" stegen som byggs, är dessa i silver.
[ Bild ]

Sentec pa9 var mina älsklings-slutsteg för 10-15 år sedan.Hade dom mest 13st i silver i nyskick samtidigt….. :roll:
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav distad » 2022-08-05 06:04

MorganM skrev:
FBK skrev:De har i alla fall ett lite häftigt utseende, sedan är frågan hur de låter.... Hoppas de låter vettigt och de hamnar hos någon som uppskattar utseendet och inte ställer in det i något skåp som är poppis numera då inget ska synas. Jag gillar att grejerna syns, elektronik är inte fult i min värld. De allra "vackraste" stegen som byggs, är dessa i silver.
[ Bild ]

Sentec pa9 var mina älsklings-slutsteg för 10-15 år sedan.Hade dom mest 13st i silver i nyskick samtidigt….. :roll:
8O Och du har inte sparat ett par.... :o Är ju som ett snygg vas för oss män att ställa på en hylla. :D Ganska dyr vas med ändå.... :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav Calleberg » 2022-08-05 11:07

Jag har nog ett par silverfärgade i nåt skåp hemma, har för mig att av/på är grönt.

Fyllde du år idag, hmm :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav distad » 2022-08-19 00:10

Calleberg skrev:Jag har nog ett par silverfärgade i nåt skåp hemma, har för mig att av/på är grönt.

Fyllde du år idag, hmm :wink:

Har du dem i ett skåp 8O De är ju vackra så bygg en liten hylla och ställ dem på den. :)
För övrigt så fick jag höra av en kompis att han hade i sina unga år ett stort steg ifrån GAS.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gas slutsteg ?

Inläggav Bill50x » 2022-08-19 10:46

Levde ett par år med en GAS Grandson, som då drev mina Dahlqvist DQ-10:or. Passade bra ihop, mycken spelglädje.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster