Electown AR-6000A utvikt. (Veteran/Vintage)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Electown AR-6000A utvikt. (Veteran/Vintage)

Inläggav LypsylateX » 2005-08-17 19:21

EDIT: Då jag inte fick några svar så fotograferade jag lite...

Hej,

på Erikshjälpen i Filipstad kom jag idag över en sån här best, fast svart: http://cgi.ebay.ch/Receiver-AR-6000-B-Electown_W0QQitemZ7534655807QQcategoryZ22064QQcmdZViewItem

Electown AR-6000A heter den, men det verkar svårt att hitta någon information på nätet om den. Känner någon till vilka som tillverkade dessa, och vad dom kan tänkas tycka om för impendanser?

Kopplade till ett par gamla MGR 8" med nominell impendans på 6 Ohm låter den tyvärr något ansträngd.

All annan rolig information är naturligtvis också av intresse. :-)
Senast redigerad av LypsylateX 2005-08-20 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2005-08-17 19:24

Enligt http://database.ul.com/locids/elecappl-loc.pdf är Electown tillverkade av DAEWOO ELECTRONICS CO. LTD.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2005-08-20 21:02

Jag fick tyvärr inga svar, så jag tog och fotograferade åbäket utan kläder...

Uppkopplad mot en något modernare signalkälla...
Bild

Bakifrån. Prylen upp till vänster... är det måhända en AM-antenn?
Bild

Ovanifrån.
Bild

När slutade man använda transistorer av den här typen, utan kylflänsar? (...om man har slutat.) Har haft lite problem med dateringen, men tidigt 70-tal - kan det vara rätt?
Bild

Gosig nätdel. :)
Bild

Kondensatorbank. Kan det vara åldern på de här som gör att förstärkaren känns något bumlig i basen?
Bild

Någon som är en hejare på analoga radiodelar kanske kan förklara för mig vad den här mackapären egentligen gör? Tuff ser den iaf ut. 8)
Bild

Varför slutade man med fina mätare av det här slaget..? :roll:
Bild
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-20 21:10

Bild

Den makapären är en variabel kondensator. I en svängningskrets så avgör bla kondingens värde med vilken frekvens systemet skall svänga. På samma sätt så bestäms avlyssningsfrekvensen som man ställer in med "tuning"-ratten. Denna ratt är direkt kopplad till ovanstående makapär. Snurrar man på ratten så åker den ena delen in i den andra, och påverkar således kondensatorns kapacitans, och därmet svängkretsen.

Vidare så använder recievern bakstycket som kylning, vilket verkar vara tillräckligt. Den runda staven på baksidan är mkt riktigt en ferrit-antenn för am-bandet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-20 21:18

Mycket fin design. Så ska en apparat se ut!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-08-20 21:54

Tår i ögonvrån. Men ingen nagel i ögat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6851
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Inläggav Jax » 2005-08-20 22:15

Vridkondingen är gjord för både AM och FM. De två större sektionerna är för AM-blandare och oscillator, de tre mindre för FM-HF-steg, blandare och oscillator.

Ferritantennen på baksidan har en spole som stäms av av den ena stora vridkondingsektionen för AM.
- Militant slacker

Ripakt
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2005-07-10
Ort: Göteborg

Inläggav Ripakt » 2005-10-04 00:15

Känner igen den designen innuti :P
Den var onekligen lik min AKAI receiver.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2005-10-04 00:22

Ripakt skrev:Känner igen den designen innuti :P
Den var onekligen lik min AKAI receiver.


Bilder? 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-10-04 00:25

Påminner om äldre receivers jag ägt också, bl.a. Pioneer och Sonab.
Common sense is not that common.

Ripakt
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2005-07-10
Ort: Göteborg

Inläggav Ripakt » 2005-10-04 00:44

LypsylateX skrev:
Ripakt skrev:Känner igen den designen innuti :P
Den var onekligen lik min AKAI receiver.


Bilder? 8)



Skulle allt kunna ordnas imorgon :) Dock inte idag, har ingen kamera här nu. Samt skall alldeles snart sova med.
Men imorgon skall det ordnas :)
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-04 10:13

Ser fram emot snygga bilder!

Släpade hem en Proton D-540 integrerad förstärkare från blocket igår, det är ju en klassiker som fick Audio Video Magazine Grand Prix 1987!

Intressant slutstegslösning med dubbla trafo, men inte för vänster/höger som man skulle kunna tro utan den ena trafon backas upp av 4 st 4700 mikrofarad snabba glättningskondingar för normala effektuttag sen finns det en extra trafo som backas upp av 2 st 10.000 mikrofarad kondingar som träder in först när det skall pumpas bas. Smart lösning, det är nog den enda 40-wattare jag sett som har så kraftfull nätdel även om jag vill minnas att NADs PE-förstärkare från samma period hade en liknande lösning.

Nu skall jag inte första hand använda slutsteget i den eftersom jag har mitt Crown-slutsteg, jag skall ha den som försteg vilket den antagligen är mycket sämre som. Jag har ju inget försteg alls, så från igenting är det ju en förbättring i vilket fall.

Det är en förstärkare för Flint(?) eftersom den kryllar av kretslösningar, jag har nog aldrig sett en förstärkare med så mycket komponenter i och det är nog knappast något som gynnar rollen som ofärgat försteg. Men så kostade den bara 300Kr, vilket dessutom antagligen var ett överpris, så man får ha överseende.

Jag hann iaf provlyssna i lurar, först lät den rått och förskräckligt och en kanal glappade, jag hade tyvärr bara en halv burk CRC kvar men den tömdes på alla kritiska ställen och alla pottar "gnuggades runt" och då lät det genast mycket bättre och i båda kanaler. Jag fick plocka bort rätt mycket damm också, men på slutet lät det riktigt bra, jag känner igen ljudkaraktären från äldre NAD-förstärkare; kraftfullt och livligt men kanske inte värsta finliret. Förhoppningsvis låter det aningen mer ofärgat på förstegsutgången än genom hörlurar.
Sen verkar det vara en kallödning på huvudkretskortets högra undersida, om man klämmer där glappar det, så idag skall jag skruva loss undersidan och gå lös lite med en lödkolv. En burk till CRC skall också tömmas och så skall jag putsa lite på kretsarna, så skall det nog låta hyggligt sen. Hoppas jag. Annars tycker jag det var värt 300Kr för att få pyssla lite med en bit legendarisk hifi även om den inte visar sig vara sista svaret i form av välljud.

Imponerande innanmäte för sitt pris är det; dubbla trafo, 6 st stora nätkondingar, avancerat phonosteg på ett eget ganska stort kretskort, helkomplementärt slutsteg, separerbart för/slutsteg och möjlighet till bryggkoppling. Men alla komponenter verkar vara billiga kinesiska kopior av motvarande japanska dito, en japansk förstärkare med lika mycket komponenter i hade sannolikt varit rätt så dyr.

Men det som verkar vara sämst är pottar och omkopplare eftersom spray fungerar så effektivt på dom(det gjorde det på min Dual-förstärkare också, den ändrade ljudkaraktär fullständigt efter spraybehandling typ samma nivå på diskanten vid 0db som +10db innan spray och den är också gjord i kina).

Återkommer med bilder och lyssningsintryck ihop med Crown-slusteget som ju låter jättebra genom mixer istället för försteg, frågan är alltså om Proton går att få att låta lika bra som min mixer? Gör den det är jag i hamn med den här uppgraderingen, ett tag ... :roll:


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster