Moderator: Redaktörer
FocSuiH skrev:Hej
Vad betyder "för högt ställd någonstans" ? Dessvärre har jag ingen möjlighet att öppna den då jag inte äger kunskaper om vad som finns på insidan och jag känner ingen som har verkstad och kompetens att göra det åt mig.
Hur som helst lät jag den stå påslagen under 3 timmar utan att spela med den i går kväll. Knappt ljummen uppe på gallret så givetvis går den het när den får jobba med att spela cd och vinyl.
/ FocSuiH
FocSuiH skrev:..... mina B&W 686 S2:or och 607 S2:or känns som att de flämtar av kraften de får i sig och ger ut ljud därefter (ja, jag använder alltid 2 par högtalare hemma).
FocSuiH skrev:Jo, jag kör mina B&W 686 S2 och 607 S2 samtidigt vilket jag förstår genererar mycket värme då PMA-1520 får jobba ordentligt. Har flera par högtalare jag använder i 2 par samtidigt i omgångar, bl.a 4 exemplar Elac Debut B 6.2 och 4 exemplar Dali Zensor 3. Jag har i alla fall kopplat rätt och att köra två par högtalare är väl inte ovanligt i den här hobbyn, eller? Jag vill ha mer ljud i mitt lyssningsrum, från alla 4 hörn, en personlig grej jag tycker fungerar toppen ljudmängdmässigt. Mina 4 B&W just nu är ju även av samma fabrikat och dess storlek i cm. är nära nog exakt för de båda paren.
Inkopplade just nu som sagt: B&W 686 S2 har angivet 8 ohm (min. 5,2) och 607 S2 har angivet 8 ohm (min. 4)
På högtalarterminalen bakpå PMA-1520 står det A + B 8-16 ohm.
Det är väl bäst att jag inte påstår något som blir galet men nog känns dessa angivelser som tämligen "normala". Är det ändå siffror som blir någon slags "mismatch" så är det ju ändå ett faktum att jag stänger av när det blir "för varmt", då jag tycker det kan få bli lite vila för PMA-1520. Eller "lägger den på minnet" att jag kör den för hårt i alla fall och så får den spader en dag och lägger av? Kan sådan elektronik minnas detta? Den är ju också från 1989 men är av mig som sagt väldigt sparsamt använd sedan köpet 2020.
/ FocSuiH
FocSuiH skrev:Jag kan inte se att jag gör något "fel" i och med att jag inte har kopplat några trådar fel enligt vad jag beskriver ovan och instruktionerna i ALLA manualer jag hittills har haft för ALLA förstärkare jag ägt och äger NU har visat exakt samma logik vad gäller förutsättningarna för 4 st. (eller förvisso 2 st.) högtalare.
FocSuiH skrev:Min motfråga till alla era kloka svar är följande:
VARFÖR har de allra flesta 2-kanals förstärkare 8 högtalaringångar??? 2 x plus och minus på A och 2 x plus och minus på B. Ena paret B&W kopplar jag till A, röda till röda, svarta till svarta och samma för det andra paret B&W.
Alla förstärkare jag äger idag och alla jag har ägt tidigare har ju dessutom tydliga instruktioner i manualer hur jag ansluter 4 högtalare eftersom förstärkarna är förberedda för ett sådant val? Det framgår ingenstans i dessa manualer att man ska UNDVIKA att använda fler än 2 högtalare.
Att det endast handlar om val av antal högtalare som gör att denna höga värme uppstår, det har jag förstått. Jag kan inte se att jag gör något "fel" i och med att jag inte har kopplat några trådar fel enligt vad jag beskriver ovan och instruktionerna i ALLA manualer jag hittills har haft för ALLA förstärkare jag ägt och äger NU har visat exakt samma logik vad gäller förutsättningarna för 4 st. (eller förvisso 2 st.) högtalare.
/ FocSuiH
FocSuiH skrev:Den samlade kunskapen och engagemanget kring detta är total, jag får tacka för detta och jag ska försöka ta in och lära men framför allt förstå vad jag ska göra i fortsättningen.
Men det är ändå så att i mitt envisa beteende och vilja till att jag ska avnjuta cd- och vinylljud, så är det trots allt ett faktum att jag har använt 4 högtalare på det sätt jag har beskrivit under flera år och jag har ännu inte fått något haveri på varken förstärkare eller högtalare. Har väl haft osannolik tur helt enkelt.
OM jag ändå fortsätter att ha mina 2 högtalarpar inkopplade, räcker det då med att jag sätter förstärkaren till att spela upp på endast par A och att B då är tysta (eller vice versa)? Eller måste jag koppla ur ena parets kablar från högtalarterminalen bakpå för att helt eliminera riskerna till haveri?
Är den samlade kunskapen den att jag bör överväga seriell koppling då jag HELST vill ha 4 högtalare igång?
/ FocSuiH
Calleberg skrev:Du har ju pre-out på den där, så varför inte köpa ett begagnat slutsteg i 50-150 wattsklassen och köra det ena paret på?
FocSuiH skrev:pLudio - är DIN skiss verkligen en 110 % säker lösning som räddar både förstärkare och högtalare OCH som ger PMA-1520 samma chans att excellera med sin kraft i ljudåtergivningen så får jag vackert ta den till mig !!
FocSuiH skrev:Jag har förstått att värdet 8 ohm som står på varje högtalare inte är ett exakt värde EGENTLIGEN. Det blir alltså inte 4 x 8 ohm = 32 ohm?
FocSuiH skrev:Uppgiften "A eller B, 4-16 ohm" på PMA-1520 då jag ska använda endast terminal A (eller B om jag vill), hur möts högtalarnas sammanlagda ohm-värde mot detta? Är det en helt korrekt matchning som jag kan vara trygg med?
BellsnWhistles skrev:Jag vill dock påpeka igen att det är ytterst olämpligt att seriekoppla högtalare av olika modell.
Inte för att något går sönder men det finns en ganska stor risk att deras respektive impedanser i serie kommer ge stora tonkurveändringar = det kommer låta fel.
Men som sagt, bara att prova, det kanske fungerar utmärkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster