Försöker fixa ett par Alfaton-högtalare i mindre bra skick

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Försöker fixa ett par Alfaton-högtalare i mindre bra skick

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-03-20 22:04

Jag började precis med att försöka få ihop ett par Alfaton-högtalare (jag tror det är Alfa 1) som just nu inte fungerar alls. Diverse kablar inuti är lösa. Jag har fixat ihop några av dom, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med baselementen. Ingen kabel är fäst i något av dom två elementen och jag vet inte hur det ligger till med polariteten där. Hur gör man? Hur vet man?

En röd spole initu ena högtalaren (inte i högtalarelementet) har lossnat också. Den ligger hyfsat på plats nu, men behöver fästas bättre. Den ser ut att ha limmats fast från början. Hur fäster jag den bättre?

Jag tror det finns hopp för dom här högtalarna. Jag har använt just dom här själv en gång i tiden (innan dom blev utsatta för diverse skador :( ) och dom lät rätt bra tycker jag. Vill få liv i dom igen.

Användarvisningsbild
det-var-battre-forr
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2014-08-01
Ort: Stockholm

Re: Försöker fixa ett par Alfaton-högtalare i mindre bra ski

Inläggav det-var-battre-forr » 2023-03-20 23:12

Tar och svarar mig själv här till att börja med: jag fick fram polariteten mha. ett batteri som i den här videon:
Speaker Polarity Check With A Household Battery
https://www.youtube.com/watch?v=BDPiMzyigbU

Det ena baselementet gick fint att testa, men det andra verkar stendött när jag testar med batteri. Det är inga synliga skador på det vad jag kan se. Det får nog bli så att jag ger upp dom här högtalarna. :(

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Försöker fixa ett par Alfaton-högtalare i mindre bra ski

Inläggav peterh » 2023-03-20 23:33

det-var-battre-forr skrev:Tar och svarar mig själv här till att börja med: jag fick fram polariteten mha. ett batteri som i den här videon:
Speaker Polarity Check With A Household Battery
https://www.youtube.com/watch?v=BDPiMzyigbU

Det ena baselementet gick fint att testa, men det andra verkar stendött när jag testar med batteri. Det är inga synliga skador på det vad jag kan se. Det får nog bli så att jag ger upp dom här högtalarna. :(

Kolla lödningarna run högtalarens anslutning samt de tunna ledningarna från högtalarens anslutningar till talspolen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster