Sennheiser HD-414 och andra lurar med platta kuddar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Sennheiser HD-414 och andra lurar med platta kuddar

Inläggav p1plarson » 2023-04-07 12:26

Ohoj!

Halvdöv och lycklig går jag nu för andra gången in i barndomen och det även denna gången med ett par Sennheiserlurar på mina öron!
Jag har gjort slag i saken och köpt ett par fina (nybytta kuddar till och med) HD-414 och upplever precis samma lyssningsglädje som jag hade som ung!
Det är möjligt att min avtagande hörsel fyller i med detaljer och kvaliteter som inte finns, men driver man bara sina 2KOhm lurar med en riktig stärkare så tycker jag att de låter fantastiskt!

En sak som irriterat mig är att utbudet med hörlurar som har den här typen av platta kuddar verkar vara mer eller mindre utrotat i handeln numera, därför var det ju lite extra roligt att få tag i "originalet", ännu roligare att de fortfarande spelar så fint. När jag började undersöka fenomenet med platta kuddar upptäckte jag två saker, dels verkar det som om Sennheiser slutat att tillverka hörlurar, de hyr sedan en tid ut sitt namn till andra tillverkare som producerar hörlurar under detta anrika namn. Sedan insåg jag att det skett en kulturell förskjutning, musik är inte längre ett njutningsmedel att ta till när man lutar sig tillbaka i sin mysfåtölj efter en hård dag. Musik har blivit ett redskap att stänga ute omgivningen när man är på resande fot eller på jobbet. Då vill man ha lurar där man kan försvinna, som in i en kokong. Då duger inte platt, lätt, bekvämt och glasögonanpassat, som säljargument. Min gissning är att det är detta fenomen som gjort att Sennheiser inte längre gör några lurar, man trodde för mycket på sitt eget koncept, för att inse att marknaden ändrats.

Ett par frågor till er på forumet:

Tydligen är det så att vanliga hörlurar, sådana med ringformade kuddar ger en situation att kaviteten mellan ytterörat och hörluren påverkar ljudbilden så att samma hörlurar kan ge ganska olika ljudbild om de placeras på två olika personer med markant olika form och storlek på öronen. Exakt hur man lyckas mäta detta kan jag inte redogöra för, men kunniga personer här på forumet har förklarat att det faktiskt är på det viset.
Med bakgrund av detta fenomen undrar jag om ett par lurar med platta kuddar som exempelvis dessa hd-414 eller kanske ett par tidigare Walkman-lurar, skulle kunna vara mindre känsliga för ytterörats form? Borde inte skumkuddarna dämpa de reflexer och resonansfenomen som påverkar ljudbilden i ett par traditionella lurar?
Finns det något annat ljudtekniskt fenomen (förutom att ett par sådana här öppna saker naturligtvis läcker ljud i båda riktningarna, poppar man för intensivt så hör omgivningen och bullrar det runt omkring så dämpar knappast ett par sådana här lurar någonting av detta...)?

Fridens liljer
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Sennheiser HD-414 och andra lurar med platta kuddar

Inläggav mangrove » 2023-07-07 23:09

Den allra första generationen av HD-414 hade väl inte de stora, platta kuddarna? Jag kom iaf över två par sådana hörlurar (ett par med "förstärkarboxen", gjord för att kopplas direkt i högtalarutgångarna) någon gång i början av nittiotalet/slutet av åttiotalet som bara hade tunna skumkuddar som täckte kanten, och inte hade något skum framför själva elementen alls. I och för sig kan detta ha varit något tredjepartsjox men båda paren lurar hade samma kuddar.

Det finns ju en hel del öppna lurar fortfarande, som ju HD414 i allra högsta grad är, och vissa av dem har elementen en bit från örat -- må vara att det är luft som är mellan elementen och örat och inte skum. Jag tycker dessa är mycket bekvämare och om de ger "annan ljudbild" kan jag inte bedöma -- jag kan ju bara höra min ljudbild! Minns inte heller HD414 som någon vidare bra hörlur egentligen, dess baskvaliteter lämnar mycket att önska vilket man väl kan kalla ett annat ljudideal om man ska vara snäll...


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Lasse-pin och 8 gäster