Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Inläggav JanneX » 2023-08-11 11:42

Har ställt frågan i ett forum på Facebook men tänker att expertisen nog är högre härinne.
Verkar vara rejält ovanlig, det finns en ful svart variant till salu på Phonobar (därifrån har jag fått all info jag har om den) och även en i samma färg som min som aktionerades ut på Bukowskis (med 300€ som utgångsbud)..
Finns även ett inlägg på avs forums och ett par i finländska vinylforum där det sägs att modellen tekniskt är identisk med Salora 2001 (utseendet är snarlikt men inte exakt) och även att modellen officiellt aldrig funnits med i Blaupunkts modellprogram utan att det rör sig om en "provats" som aldrig såldes till konsumenter (frågan är ju, om det stämmer, hur de få exemplar som ändå är i omlopp hamnade där).
Hursomhelst skiljer den sig mot Salora-systern med vred istället för skjutreglage för ljudjustering och att den har en Garrard SP25mklV med en Shure 75/6 puppa istället för de Dual eller Thorens-varianter som satt i Salora.
Den låter alldeles utmärkt, och medelst en DIN till RCA-adapter är den moderniserad och spelar Tidal med den äran. Även skivspelaren låter utmärkt och de 2x23 watten i 8ohm (2x33w i 4ohm) driver ett par Dynaudio Emit M10 på ett häpnadsväckande vis.

Frågan lyder alltså om någon har insikt i Blaupunkts modellprogram ifrån början av 70-talet och kan bekräfta att den aldrig ingick i modellprogrammet? Då kanske det finns ett samlarvärde.
Bilagor
_20230811_103839.JPG
_20230811_103839.JPG (994 KiB) Visad 735 gånger
_20230811_103811.JPG
_20230811_103811.JPG (1.18 MiB) Visad 735 gånger

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Inläggav rolfzetterberg » 2023-08-11 16:15

Du menar väl Studio 4001?
En bra konstruktion av Salora.
Saloran har skjutpotar ,annars lika.
Har ett ex där skivspelaren är bortplockad och den har fått ett lock gjort av en masonitskiva.
Den är "S,N och D-märkt" på baksidan,så troligen gjord för att säljas i de tre länderna.
Den går nog inte att hitta i de vanliga tyska katalogerna.
Värdefull? Nja,det skulle vara för namnet Blaupunkt då...

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Inläggav JanneX » 2023-08-11 17:13

rolfzetterberg skrev:Du menar väl Studio 4001?
En bra konstruktion av Salora.
Saloran har skjutpotar ,annars lika.
Har ett ex där skivspelaren är bortplockad och den har fått ett lock gjort av en masonitskiva.
Den är "S,N och D-märkt" på baksidan,så troligen gjord för att säljas i de tre länderna.
Den går nog inte att hitta i de vanliga tyska katalogerna.
Värdefull? Nja,det skulle vara för namnet Blaupunkt då...


Ja, jag menar såklart 4001.
Ah, du har ett exemplar. Då kanske den inte är så ovanlig som jag fått för mig.
I det finska vinylforumet jag nämnde så misstänkte man just ”provsats” som aldrig nådde konsumenter och att
man inte kunnat finna modellen i det officiella programmet från Blaupunkt och det skapade tanken att modellen
kanske är ”intressant” ur något perspektiv. Väldigt få verkar ju känna till den och väldigt lite info står att finna så
kommer dagen då jag vill avyttra den blir det ju rätt svårt om ingen vet vad det är för en maskin. Att den aldrig hamnade
på marknaden hade ju varit något som kunnat göra den lite mer eftertraktad. Jag uppskattar maskinen storligen och tycker
den låter förvånansvärt bra men jag har svårt att få till feelgood då den är 50 år gammal. Den fungerar fint men man har
alltid lite i bakhuvudet att nu skickar den nog snart ut något som tar med sig högtalarna till de sälla..

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Inläggav rolfzetterberg » 2023-08-11 18:55

Den här har kondingar på utgången,så risken för DC ut är liten.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Inläggav Bipen » 2023-08-11 20:54

Jag tycker designen av fronten med knappar och vred är riktigt bra. Får lite vibbar av vreden på Sonab R4000. Skivspelaren är samma som min första som också satt på samma sätt i receiverlådan, Centrum 425. I efterhand har jag förstått att skivspelaren med som jag kommer ihåg, lätt skivtallrik av pressad plåt, mellanhjulsdrift samt en massa mekanik inuti inte var så bra egentligen.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Vet någon något om denna (Blaupunkt Studio 4100)

Inläggav JanneX » 2023-08-11 21:21

Bipen skrev:Jag tycker designen av fronten med knappar och vred är riktigt bra. Får lite vibbar av vreden på Sonab R4000. Skivspelaren är samma som min första som också satt på samma sätt i receiverlådan, Centrum 425. I efterhand har jag förstått att skivspelaren med som jag kommer ihåg, lätt skivtallrik av pressad plåt, mellanhjulsdrift samt en massa mekanik inuti inte var så bra egentligen.


Garrard SP25mkIV är nog inte en dålig skivspelare. Den låter väldigt ”trevligt” med ett rätt skönt driv men att kalla den en återskapare av verkligheten vore att ha fel å det grövsta. Finns rätt många som gillar den har jag förstått men då är det för att man helt enkelt gillar klangen. Förväntar man att det ska påminna om verkligheten blir man besviken.
Jag tycker att den gör ett halvdant jobb med Vivaldi (man hör musiken men utan känsla) men även att den gör sig alldeles ypperligt på popmusik ett, eller ett par, decennier yngre än spelaren själv som Starship eller Michael Jackson. Grejen med spelaren är väl främst, efter vad jag läst, att den gör ett habilt jobb med 78-varvare. Har ingen så har inte kunnat testa riktigheten i det men det kanske mest handlar om att den spelar upp dem. Kvaliteten på dessa skivor är väl oftast sådär till att börja med.
Däremot är jag imponerad av förstärkaren. Matad med Tidal via en tape-ingång så låter det som med vilken modern förstärkare som helst. T.o.m kraften upplever jag som tillräcklig.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster