Högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Högtalare

Inläggav Olle99 » 2023-08-12 19:54

003.jpg
003.jpg (243.54 KiB) Visad 1026 gånger
001.jpg
001.jpg (918.88 KiB) Visad 1026 gånger
Hej hej , jag lurar på ett par gamla högtalare som har stått i ett källarföråd i en herrans massa år , inga märkvärdiga högtalare .
Jag vet att det är Audio-Produkter för det står det på högtalaren och Bo Hansson är namnet , dom byggdes i Karlskoga .
Frågan då , jo det är nog inte orginal elementen som sitter monterade , jag har letat efter högtalaren men hittar inget , undran är vad som satt monterat orginal .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Högtalare

Inläggav petersteindl » 2023-08-12 21:07

Jag vet att Bo Hansson köpte lite Cerwin Vega element från LEAB som var generalagent för Cerwin från 1975/76.

Elementet med röd upphängning bedömer jag som Cerwin. Kan vara från början på 80-talet.

Jag och Johan på hifihuset i Örebro besökte Cerwinfabriken tillsammans med Wille på LEAB och vi beställde vissa specialelement och Bosse hakade på denna beställning. Bosse kan ha beställt lite mer till sina högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Högtalare

Inläggav Olle99 » 2023-08-13 10:18

Jamen tjenare Peter , Ja på hifihuset och privox var väldigt spännande att besöka .
En del kompisar från Degerfors körde med rauna som dom köpte nära ha ha , högtalarna är inte mina men jag vart lite nyfiken ändå , högtalarna då ja basen , mellanregistret och diskanten på bilden har någon gjort på egen hand , från början ( han ägaren viste inte men trodde ) att det satt en bas och ett mellanregister enbart , men det blir nog marigt att hitta info om dom men letandet är lite kul det med .

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Högtalare

Inläggav momotom » 2023-08-13 11:07

Olle99 skrev:Jamen tjenare Peter , Ja på hifihuset och privox var väldigt spännande att besöka .
En del kompisar från Degerfors körde med rauna som dom köpte nära ha ha , högtalarna är inte mina men jag vart lite nyfiken ändå , högtalarna då ja basen , mellanregistret och diskanten på bilden har någon gjort på egen hand , från början ( han ägaren viste inte men trodde ) att det satt en bas och ett mellanregister enbart , men det blir nog marigt att hitta info om dom men letandet är lite kul det med .

Man skulle kunna säga att det var lite olika upplevelser i de olika butikerna. Jag pratade med Privox-Jocke för ngt år sedan i hans fyrverkerivagn på Marieberg, han är sig lik (som tur är)!

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Högtalare

Inläggav Olle99 » 2023-08-13 17:09

Haha ja så här i efterhand så var det en väldig skillnad , Jocke , en väldig personlighet och johan och dom andra på hifi huset en lite lägre profil :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Högtalare

Inläggav petersteindl » 2023-08-13 18:09

De var konkurrenter i början, dock jobbade Johan på Hifi-huset och Jocke tillsammans under en tid. Jag tror de fortfarande är kompisar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

momotom
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Högtalare

Inläggav momotom » 2023-08-13 20:28

petersteindl skrev:De var konkurrenter i början, dock jobbade Johan på Hifi-huset och Jocke tillsammans under en tid. Jag tror de fortfarande är kompisar.

Ja, det var ingen som trodde sina ögon/öron när Jocke helt plötsligt stod bakom disken på hifihuset. Jag gillar den (för mig) lite udda kombinationen :)

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Högtalare

Inläggav Olle99 » 2023-08-13 20:29

ja mot slutet så tittade jag upp på hifihuset och då dök Jocke upp pratsam och trevlig värre :)


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster