Ljudex 5 renovering?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loke
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-01-03

Ljudex 5 renovering?

Inläggav Loke » 2024-04-08 17:02

Hej!

Jag har ett par Ljudex 5 från sent 70-tal som jag skulle vilja få igång igen. Om det är möjligt. Båda mellanregistren är illa åtgångna och det ena baselementet är helt stumt. Så jag önskar råd kring hur jag kan komma vidare. Hittade info om att baselementet, som är ett WQ 1090 MXB från Sinus Högtalare AB, eventuellt kunde spåras till Rauna of Sweden, men de har inget kvar av de här gamla grejerna. Så frågan är om det går att få liv i baselementet och/eller om både det och mellanregistren går att ersätta med något. Tacksam för hjälp kring dessa funderingar.

Jag har också sparat lite gammal info om de här högtalarna från när de var nya och lanserades. Tänkte att det kunde vara lite kul, se bilaga.

Mvh

Loke

Hifi och Musik nr 2 1979003.jpg
Hifi och Musik nr 2 1979003.jpg (466.52 KiB) Visad 183 gånger

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1215
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Ljudex 5 renovering?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-08 17:39

Mellanregistret e Peerless.
Dom brukar ja kanta om lite då å då på Hifikit.

E basen bränd s den fastnat så ere kört.
Men löper den å skrapar finns det hopp.
De e rätt pyssligt å ta ur hela konen för rengöring men de går.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Loke
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-01-03

Re: Ljudex 5 renovering?

Inläggav Loke » 2024-04-08 19:32

Tack för snabb respons!

Det krävs nog mer än kantning på åtminstone det ena mellanregistret, då även konen är skadad, se bilaga.

Jag får inget skrap ifrån basen med mitt batteritest tyvärr. Har i och för sig inte testat direkt på basen utan bara via filtret så det finns ju fler felkällor. Men den andra basen skrapar fint via filtret och de känns helt olika om man trycker lite på dem. Den ena är helt stum. De har stått rätt länge men fungerade när de ställdes undan, så vad kan ha hänt?

Det finns inga ersättningsprylar? (inser att formen på de här elementen är lite special, varken bas eller mellan är ju runda och heller inte lådan).

/Loke
front Ljudex 5.jpg
hela fronten med trasigt mellanregister
front Ljudex 5.jpg (1.51 MiB) Visad 159 gånger

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 846
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Ljudex 5 renovering?

Inläggav Chris71 » 2024-04-08 21:27

Loke skrev:Tack för snabb respons!

Det krävs nog mer än kantning på åtminstone det ena mellanregistret, då även konen är skadad, se bilaga.

Jag får inget skrap ifrån basen med mitt batteritest tyvärr. Har i och för sig inte testat direkt på basen utan bara via filtret så det finns ju fler felkällor. Men den andra basen skrapar fint via filtret och de känns helt olika om man trycker lite på dem. Den ena är helt stum. De har stått rätt länge men fungerade när de ställdes undan, så vad kan ha hänt?

Det finns inga ersättningsprylar? (inser att formen på de här elementen är lite special, varken bas eller mellan är ju runda och heller inte lådan).

/Loke
front Ljudex 5.jpg


Basen påminner mycket om samtida SEAS element så om man monterar bort det kanske det går att hitta någon beteckning att gå på.

Den oregelbundna formen går lätt att efterlikna med en vinkelslip eller såg, det är nämligen en ursprunglig rund form.
Om den ändå är helt stum så kan man ju lossa kanten och spider så att det gå att se om någon skräp eller oxidation fått spolen att fastna, möjligen att försiktig uppvärmning kan hjälpa om det är någon av det kladdigare slaget som ligger bakom.

Men börja med att lossa elementet och mät upp resistansen för att se om spolen är hel över huvudtaget. Duktiga reparatörer kan ju byta ut bara spolen men fortfarande måste hela högtalaren plockas isär


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster