Sonab 75s Resp Sonab 85s, skillnader?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Sonab 75s Resp Sonab 85s, skillnader?

Inläggav Skrivbordet » 2024-09-06 17:30

Vad är det för skillnad på dessa vinylspelare, de ser likadana ut.
Tacksam för svar.

MoonMartin

Re: Sonab 75s Resp Sonab 85s, skillnader?

Inläggav MoonMartin » 2024-09-07 23:26

Manuell, automatik?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-08 12:52

Jo, tydligen var 85S en automatsik version av 75S. Och den tillverkades av Yamaha, får vi bekräftat nedan.

Här är en artikel av en snubbe som renoverat en 85S. Ser tillkrånglad ut:

https://mr-ives.blogspot.com/2020/12/a-vintage-sonab-85s-yamaha-cp-500.html

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-09-08 15:18

Tack för svar.
På baksidan av min 75s står det ”made to Sonab specifikations by Nioon Gakki.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-08 17:05

Skrivbordet skrev:Tack för svar.
På baksidan av min 75s står det ”made to Sonab specifikations by Nioon Gakki.

Vilket är detsamma samma som Yamaha.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-09-10 23:21

Jaha, Nippon Gakki är Yamaha.
Okej, inte för att det på något sätt är viktigt, men hur ska texten tolkas?

Svensk konstruktion som Yamaha fick i uppdrag att tillverka?

Sonab frågade Yamaha ”har ni någon spelare som uppfyller våra krav?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-11 07:33

Jag tror samarbetet med Yamaha började med receivern R 7000. Historien finns här: https://hifigoteborg.se/pdf/Sonab_R7000_about.pdf
Där är det Sonab som gör konstruktionen. Kanske var det något liknande för skivspelarna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-11 08:42

RogerGustavsson skrev:Jag tror samarbetet med Yamaha började med receivern R 7000. Historien finns här: https://hifigoteborg.se/pdf/Sonab_R7000_about.pdf
Där är det Sonab som gör konstruktionen. Kanske var det något liknande för skivspelarna?

Häftig artikel - cool!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-13 07:56

RogerGustavsson skrev:Jag tror samarbetet med Yamaha började med receivern R 7000. Historien finns här: https://hifigoteborg.se/pdf/Sonab_R7000_about.pdf

I artikeln jag länkat till ovan står det tydligt att Sonab skivspelare == Yamaha med undantag av färgsättning. Vi ska komma ihåg att det här var en tid när alla grammofoner lät lika, att påstå något annat var näst intill otänkbart. Så varför skulle Sonab (antagligen utan kunskaper i ämnet) göra egna konstruktioner? Förutom oekonomin i små serier av tillverkning, då.

Dessutom lejde de ut modellen 55 till ERA i frankrike, en helt annorlunda konstruktion.

Sonab lejde ut tillverkning lite här och där. Någon stärkare i England, (det fula) kassettdäcket hos Nakamichi.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-13 10:29

RJohan skrev:Vi ska komma ihåg att det här var en tid när alla grammofoner lät lika, att påstå något annat var näst intill otänkbart.

Var har du fått den tanken ifrån? I såväl Radio & Television som HiFi & Musik testades det åtskilligt med skivspelare och det diskuterades livligt om de ljudande skillnaderna.
När de första CD-spelarna dök upp var det ofta som skillnaderna mellan dem handlade om pris och funktioner, ljudmässigt ansågs de likadana eftersom de var digitala och därmed perfekta.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-13 11:46

Ovanstående inlägg hamnade i fel tråd. :oops:

Fixat
//Sportis
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-13 12:26

Morello skrev:Den som inte hör skillnad på vinyl (när den är som bäst) och CD måste ha oerhört låga krav. LP 12 (liksom originalet Ariston) och ERA 444 är högst konventionella spelare, utan märkvärdiga tekniska lösningar. Jag hade för övrigt en fullsmetad LP12 (ekos, arkiv osv osv) hemma hos mig under flera månader i början på 2000-talet. Den skulle säljas för en god väns räkning - det var nästan omöjligt på den tiden. Nålmikrofonen,Linn Arkiv, är något av det sämsta mög jag testat.

Du får tycka som du vill. Jag har flera kamrater som intygat hur bra min spelare (LP12/Ekos2/ArkivB) låter. Linn Arkiv var den första nålmikrofonen från Linn som fick mitt gillande efter att ha genomlidit Basic, K9 och K18. Basic hade en livslängd på ca 2 månader, den första krävdes för inspelning, nästa månad lät den bra - och sedan var det slut. Många pickup'er lät betydligt bättre, testade bla Grado, Pickering, m.fl på den tiden jag orkade hålla på och fippla med sådant :-)
Men att Arkiv skulle vara den sämsta skriver jag inte under på. Låter hur bra som helst hos mig.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-13 12:34

Det exemplar jag testade kan ju varit defekt - vem vet.
Hur som helst är bristerna hos vinylen som system välkända sedan decennier och egentligen inte så mycket att prata om. Hör man inte artefakterna får jag lov att gratulera!
-Innehar F-skattsedel-

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-09-13 23:33

Morello skrev:Hur som helst är bristerna hos vinylen som system välkända sedan decennier och egentligen inte så mycket att prata om. Hör man inte artefakterna får jag lov att gratulera!

Lyssnar hellre på en LP med "artefakter" jag slet ihop pengarna till som tonåring än att lyssna på en söderkomprimerad s k "remaster" av samma skiva på digital media. Med knaster och allt. Skönt. Det är mitt knaster.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-13 23:43

Morello skrev:Det exemplar jag testade kan ju varit defekt - vem vet.
Hur som helst är bristerna hos vinylen som system välkända sedan decennier och egentligen inte så mycket att prata om. Hör man inte artefakterna får jag lov att gratulera!

"Bristerna" är ju mätdata, när man lyssnar så låter det hur bra som helst. Och visst är det fantastiskt hur bra det kan låta med en diamantnål valsa omkring i en vindlande plastdetalj.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-14 07:32

Bill50x skrev:
RJohan skrev:Vi ska komma ihåg att det här var en tid när alla grammofoner lät lika, att påstå något annat var näst intill otänkbart.

Var har du fått den tanken ifrån? I såväl Radio & Television som HiFi & Musik testades det åtskilligt med skivspelare och det diskuterades livligt om de ljudande skillnaderna.
När de första CD-spelarna dök upp var det ofta som skillnaderna mellan dem handlade om pris och funktioner, ljudmässigt ansågs de likadana eftersom de var digitala och därmed perfekta.

/ B

Som jag minns det testade RT under sjuttiotalet bara 1 (en) gramofon, nån Technichs (jag har mina nummer kvar). HiFi o Musik testade alltid många apparater på en gång, men några kommentarer om hur grampfoner lät minns jag inte. Det hävdades med bestämdhet att pickupen var det viktiga. Men det var längesen, så....

Ja, första testet av CD-spelare minns jag. Hehe.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-14 07:52

Morello skrev:Den som inte hör skillnad på vinyl (när den är som bäst) och CD måste ha oerhört låga krav. LP 12 (liksom originalet Ariston) och ERA 444 är högst konventionella spelare, utan märkvärdiga tekniska lösningar. Jag hade för övrigt en fullsmetad LP12 (ekos, arkiv osv osv) hemma hos mig under flera månader i början på 2000-talet. Den skulle säljas för en god väns räkning - det var nästan omöjligt på den tiden. Nålmikrofonen,Linn Arkiv, är något av det sämsta mög jag testat.

Känner vi varandra? Eftersom du så tydligt prickat in de skivspelare jag ägt. Trots avancerad audiofilis har jag bara ägt tre skivspelare, just ERA 444, en Ariston RD80 och seden många år, en LP 12. Ariston/Linn är mycket riktigt konventionella om man menar 'inspirerade' av Ed Vilchurs geniala AR XA. ERA, däremot, var en udda fågel. Var ska jag börja... Ett uselt omvänt lager som var omöjligt att hålla smort. En 'fiffig' lösning på det usla lagrets kraftiga muller, vi sätter en gummibussning mellan lagerpinnen och verkplattan då filtreras mullret bort... Att tonarmen var H-formade var kanske inte så konstigt, men den vertikala rörelsen sköttes med ett gäng bladfjädrar! Ok, noll friktion, men avfjädringen skapade en vertikal armresonans på någon Hertz som i olyckliga fall interfererade med nål/tonarmsmassans. Dessutom hade den inte flytande upphängning som AR/Ariston/Linn.

Angående Arkiv B. Det sitter en sån på min LP12 sedan över tjugo år. Fullt nöjd. Förresten, vad hade du för pickuptestapparatur runt 2000? Man blir nyfiken.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-09-15 12:40

Oj vilken diskussion det blev.
Men tack i alla fall för svaret.

På denna 75s sitter det en Shure M 75 EM type 2. Tyvärr är nålen en aning böjd åt höger (när man tittar på pickupen framifrån), det är en svag böj, inget ”tvärt”, men det går att spela med den.
Jag antar att jag borde byta nål. Men vad ska jag ha?
Svalander’s lista över Shure-pickuper innehåller inte ”EM”.
Kanske enklare att byta pickup. Audiotechnica AT 91E, kan den passa?
Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-16 08:03

Skrivbordet skrev:Jag antar att jag borde byta nål. Men vad ska jag ha?
Svalander’s lista över Shure-pickuper innehåller inte ”EM”.
Kanske enklare att byta pickup. Audiotechnica AT 91E, kan den passa?
Tacksam för tips.

I början av 70-talet var det ofta runda nålar som levererades med spelarna, ett av mina allra första tweaks var att byta till elliptisk nål vilket gjorde det möjligt att lyssna även på den sista låten på en skivsida. Shure-pickuperna har ju fördelen att vara fysiskt lika så allt som heter ngt med "75" lär passa din pick-up. Å andra sidan kostar en hel pickup inte speciellt mycket mer än en ny nål och AT's pickuper har fått mycken lovord. Men håll dig undan från runda nålar, det låter inte kul.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-16 12:03

Bill50x skrev:
Morello skrev:Det exemplar jag testade kan ju varit defekt - vem vet.

"Bristerna" är ju mätdata, när man lyssnar så låter det hur bra som helst. Och visst är det fantastiskt hur bra det kan låta med en diamantnål valsa omkring i en vindlande plastdetalj.

/ B

Bristerna medför artefakter (så som exempelvis hög distorsion och hög brus/knaster/oljud-nivå ), vilket stör återgivningen signifikant.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2024-09-17 10:30

Okej, tack.
AT 91 E har tydligen elliptisk nål.
Och den är ju inte så dyr.
Tack för svar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-17 10:40

Bill50, du vet väl att sfäriska/runda nålar ger en härlig rondör till ffa jazzmusik?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-17 11:22

Morello skrev:Bill50, du vet väl att sfäriska/runda nålar ger en härlig rondör till ffa jazzmusik?

:mrgreen:
Jo, men bara första halvan av en skivsida ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-17 11:25

Morello skrev:Bristerna medför artefakter (så som exempelvis hög distorsion och hög brus/knaster/oljud-nivå ), vilket stör återgivningen signifikant.

Det finns naturligtvis vinylskivor som låter rätt illa. Men det finns CD som låter skit också, även om knaster och knäppar saknas.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-17 11:44

Bill50x skrev:
Morello skrev:Bristerna medför artefakter (så som exempelvis hög distorsion och hög brus/knaster/oljud-nivå ), vilket stör återgivningen signifikant.

Det finns naturligtvis vinylskivor som låter rätt illa. Men det finns CD som låter skit också, även om knaster och knäppar saknas.

/ B

Loudness War!!!!!! Av någon (tacksam) anledning inte så vanligt på LP-skivor. Eller som jag brukar säga, den stora skillnaden ligger inte i mediet utan i mastringen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-17 11:45

Bill50x skrev:

/ B

Jag talar om vinyl på systemnivå och inte om enskilda fonogramutgåvor - det trodde jag inte skulle behöva påtalas.
-Innehar F-skattsedel-

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-09-18 07:55

Jag har en Inertia BDT2 - finns där något släktskap med Sonab´s spelare?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-09-20 07:32

Man lär sej något nytt varje dag :)

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2024-09-20 08:32

Intrtessant, kan tillägga att jag är mycket nöjd med spelaren. Pick-up Ortofon super OM30.

Återgå till Vintage-hifi