Moderator: Redaktörer
margunlun skrev:Jag vet inte om det är något helgalet med placeringen, men det hörs ju inte så mycket på baksidan av högtalaren då lådan är helstängd. Men högtalaren blir kanske bättre riktad framåt antar jag om den står vid väggen och på hårt golv. Men hur väggen bakom kan förstärka basen för en sluten låda hade jag behövt läsa på om akustik för att begripa.
margunlun skrev:Tack för förklaringarna!
När jag ändå har experter här: Hur stor roll spelar dämpningen inuti en sluten låda? Vilka frekvenser kan man hoppas släcka med lite glasull eller skumgummi?
I-or skrev:margunlun skrev:Tack för förklaringarna!
När jag ändå har experter här: Hur stor roll spelar dämpningen inuti en sluten låda? Vilka frekvenser kan man hoppas släcka med lite glasull eller skumgummi?
Moderna element kräver ingen extra dämpning i lådan för låga frekvenser, men för att slippa kavitetsresonanser i mellanregister och undre diskant behöver man ändå använda lite absorbent i lådan. För vissa äldre element med klena motorer kunde dock dämpning från något fibröst material vara nödvändigt för att kontrollera frekvensgången så att en puckel inte uppstod kring resonans (en mindre bonus uppstod också eftersom resonansfrekvensen sänktes en aning).
Dämpningen i lådan bör alltid bör minimeras av effektivitetsskäl oavsett om det handlar om slutna lådor eller basreflexdito.
RogerGustavsson skrev:Nu är det väl inget regelrätt mellanregisterelement i Expert-högtalaren? Snarare en nödlösning med dubbelkon för att få respons upp till 3 kHz. Är även de undre baselementet kopplat för att gå upp till 3 kHz?
RogerGustavsson skrev:Nu är det väl inget regelrätt mellanregisterelement i Expert-högtalaren? Snarare en nödlösning med dubbelkon för att få respons upp till 3 kHz. Är även de undre baselementet kopplat för att gå upp till 3 kHz?
RogerGustavsson skrev:Här finns en del information om Mirschs sortiment. https://user.faktiskt.io/vee-eight/ollemirsch/Mirsch%20means%20music.pdf
Expert 4-70 såldes för 1600 kr/paret, en budgethögtalare. Nu vet jag inte vad man skulle vilja sätta för mellanregister så lågt över golvet.
Olle Mirsch har ju deltagit på detta forum, nu är han ju hädangången. Finns flera trådar, den här startade han själv https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=324853#p324853
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst