Sony STR-313L

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margunlun

Sony STR-313L

Inläggav margunlun » 2025-10-26 17:32

Som ett rådjur i strålkastare blev jag tagen av en Sony STR-313L, och budade jag hem den för en alldeles för hög summa enbart pga utseendet. Noll koll på annat. Men när jag öppnade den och såg en STK och dess skrala innehåll så skruvade jag ihop den igen och satte den på skämshyllan. Det går att få ljud ur den, men efter några minuter börjar den spöka ut och skrämmas med högljudda utbrott. Varje gång jag gått förbi den har jag skämts lite, hytt åt den och suckat.
Men jag behöver saker att laga (för att jag tycker det är kul) och framsidan är svinsnygg och faktiskt påkostad med gedigna rattar i aluminium (tror jag) som väger ca 1kg var, 5mm glasskiva och påkostade flipswitchar. Jag har såklart googlat på att ersätta STK'n med en ny, men det verkar osäkert och inte särskilt kul. STK'n är den svarta grejen på kylblocket i bilden nedan, med 18-pinnar. Den innehåller både förförstärkare och effektförstärkare för två kanaler i samma lilla förpackning. Och funkar säkert jättebra tills den inte gör det.
20251018_141138.JPG
20251018_141138.JPG (1.77 MiB) Visad 683 gånger

20251019_124820.JPG
20251019_124820.JPG (1.75 MiB) Visad 683 gånger

Men jag har sett att andra har ersatt STK'n med egna lösningar så nu har jag bestämt mig för att försöka ersätta den med två TDA7293V. Inget jag har provat innan öht, så det vore kul att testa. Och rent elektriskt verkar det ganska enkelt, men mentalt går det långsammare. Har köpt kretsar, ritat enkelt schema och köpt ett litet experimentkort att montera dem på. Men jag hittar på mycket annat emellan för jag känner att jag är på tunn is erfarenhetsmässigt.
20251026_152812.JPG
20251026_152812.JPG (654.41 KiB) Visad 683 gånger

En lite kul grej som hände med förstärkaren är att för att få loss STK'n så behövde jag flytta på en tvärslå i metall under kretskortet (se bilden nedan). Dagen efter bytte jag några kondensatorer, en transistor för spänningsmatning och lite ditt-å-datt. Dagen efter den dagen strömsatte jag kortet för att mäta spänningar, och då var förstärkaren mystiskt död. Inga lampor lös, men efter lite krafsande i huvudet så insåg jag att tvärslån kortslöt ca 20 lödpunkter eftersom jag inte satt tillbaka den på rätt plats, för jag hade glömt tvärslån helt på två dagar... Vojne, vojne men en annan bra grej med den här budgetförstärkaren är att det sitter "fusabel resistors" till varje delkrets. Dvs motstånd som ska brinna upp vid kortslutning. Det är en billig lösning istället för säkringar men faktiskt ganska bra. De grillas långsamt till döds, men är lätta att hitta och ersätta. Så det var bara 10 minuters jobb så var det liv i förstärkaren igen.
20251023_194502.JPG
20251023_194502.JPG (435.58 KiB) Visad 683 gånger

Användarvisningsbild
jooe

Re: Sony STR-313L

Inläggav jooe » 2025-10-30 12:08

Kul projekt! Jag har någon gammal reciever med en trasig STK-modul, i mitt fall en Marantz SR1000 med en STK463.

Hittade denna länk, där en kille reparerar en elorgel.

https://www.cameratim.com/reviews/audio/technics-sx-u90-organ/innards

Har tänkt göra nått liknande med 2st LM3886 då kretsen han använder inte verkar finnas att köpa ny.

Kanske du hittar något intressant där.

Lycka till!
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2025-11-01 15:26

jooe skrev:Kul projekt! Jag har någon gammal reciever med en trasig STK-modul, i mitt fall en Marantz SR1000 med en STK463.

Hittade denna länk, där en kille reparerar en elorgel.

https://www.cameratim.com/reviews/audio/technics-sx-u90-organ/innards

Har tänkt göra nått liknande med 2st LM3886 då kretsen han använder inte verkar finnas att köpa ny.

Kanske du hittar något intressant där.

Lycka till!

Jo jag kollade på LM3886 också, men jag tror det är bra med "mute"-ingången på TDA7293. Med ett motstånd och en kondensator borde man kunna se till att kretsen mute'ar under uppstart några sekunder. Risken finns att det brötar ganska illa under strömsättning annars.

Hatten av för orgelfixaren, men själv är jag så mycket nybörjare så t.o.m. det enklaste känns svårt. Det går otroooligt långsamt med mitt lilla experimentkort trots att det är väldigt få komponenter. Det är väldigt pilligt att koppla in trådarna till kretsen och försöka få en vettig layout, och jag orkar bara en liten stund. Sen gör jag något annat ett par timmar som jag känner mig säkrare på. Köper hem förstärkare som ska vara garanterat defekta (för jag vill ha övning på felsökning), men tyvärr har de flesta jag köpt knappt några fel alls, suck. På de två senaste två var det en trasig säkring och på den andra en bygel mellan pre-out och main-in som fattades. Sådärkul.

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2026-01-23 09:10

Jag tappade helt farten med den här skitförstärkaren, men den har stått och sneglat på mig i garaget varje gång jag går förbi. Jag har inte hjärta och slänga den heller. Iaf så orkade jag inte fortsätta med det egengjorda kortet för TDA7293 utan köpte ett färdigt från Kina (Fasizi TDA7293x2) via Amazon för 300 kronor. Tror jag hade kunnat hitta en STK för samma peng iofs, så inte helt logiskt, men jag var nyfiken på ljudet från TDA7293. Det följde inte med någon som helst dokumentation med kortet vilket irriterade, men inte så svårt att använda. Det är gjort för att kunna kopplas in direkt till en tranformator så jag provade med Sony:ns tranformator. Men det blev för mycket störningar från 50 Hz även om jag kunde se en ljudsignal också ut på högtalarna. Så jag monterade av likriktarbryggan och ersatte de stora filterkondingarna med mindre (för att få plats i Sony'n). Det går fortfarande inte att använda jordanslutningen till transformator pga störningar men om jag kopplar in den vid strömförsörjningen eller till högtalarna så blir det bra.

20260119_201400.JPG
20260119_201400.JPG (835.12 KiB) Visad 120 gånger

Jag behövde göra nya hål i kylflänsen och köpa bussningar för TO-220 för att isolera skruven genom TDA:erna (jag vet inte om det skulle orsaka kortis men vill inte ta någon risk), och köpa en gängsats för att göra gängor i hålen (vilket jag aldrig har gjort innan men det gick galant). Ljudet ut är faktiskt ganska okej utan störningar från 50Hz. Ljudet är ganska neutralt men rattarna för bas och diskant har just ingen påverkan, Spänningen från Sony:n är nog lite låg för man måste ratta upp över hälften innan det blir högt ljud i högtalarna. Däremot blir det aningens bättre med loudness. Den här receivern kommer jag dock aldrig använda och förmodligen inte sälja heller för jag tycker inte om att sälja skräp. Men jag vill ändå att den ska funka, även om den blir museumföremål hemma. Nu återstår det sista att fixa alla anslutningar från förstärkarkortet till Sony:n och fixa belysningen.

20260122_171925.JPG
20260122_171925.JPG (1.05 MiB) Visad 120 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2026-01-23 18:44

Alla sladdar inkopplade och det låter bra från båda sidor :) Skruvar fast kortet på kylflänsen och sätter segervisst på full spänning. Och så kommer en sekunds oljud, blixtar och rök... Högra TDA:n är kortis mot kylflänsen gissar jag för bussningen har smält ut :o Det sitter ändå extra stora isoleringspaddar, ganska dyra i silikon, under. Det var ju själve Trump alltså! Jaja, jag har två TDA:er så jag får väl prova att byta den. En annan dag. Kul? Näfaen.
Bilagor
20260123_173109.JPG
20260123_173109.JPG (1.96 MiB) Visad 85 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2026-01-24 15:29

Jag behövde något annat emellan (igen) vadsomhelst innan jag återgår till Sony STR-313L, och så blev jag lite på skrivhumör så det blir lite blandat :)

Härnäst på tur tror jag blir min älskade underbara Pioneer QX-747 med den coolaste VU-mätaren ävver. Det var den allra första receivern jag köpte för att renovera för ca 3 år sedan. Det var lite brus i tre av de fyra kanalerna, så med min medfödda hybris så kände jag att den här vill jag ha och renovera. Fast jag nog inte ens hade en lödstation. Men, nånstans ska man ju börja och nu 30+ förstärkare senare så är jag iaf ganska okej på att renovera receivers tycker jag. Hursom så bytte jag lite kondingar lite planlöst och siktade in mig på slutstegen. Det finns typ 3 timmar på youtube med ett proffs som helrenoverar en sån här förresten; tror det tog proffset minst en vecka i arbetstid. Iaf så hade jag loss ena kortet till slutsteget som hängde i sina trådar medan jag bytte komponenter. Under en mätning med spänning på så råkade jag svänga lite på kortet så en transistor nuddade chassit, och ljuset slocknade. Benet på transistorn återfanns aldrig, men jag kunde byta det som brunnit iaf. Men efter något komponentbyte till så slutade reläet ge spänning till slutsteget och jag hade (har) ingen aning om varför. Så då bestämde jag mig för att lägga den på hyllan och skaffa mig erfarenhet innan jag tar fram den igen.

20260122_181055.JPG
20260122_181055.JPG (294.86 KiB) Visad 42 gånger

Så medan jag höll på med Sony:n så konkade jag ner den från loftet (väger fan 20 kg), och öppnade härligheten igen. Men det var med lite ångest och jag behövde andas i fyrkant i en påse en stund efter att ha beskådat skogen med de hundratals elektrolyter som sitter i drösar på varenda kort. Här är bara en a sidan. Vilken som helst av dessa eller allihop kan orsaka problem. Är inte 100 på om jag är heeelt redo för den här igen.

20260122_183424.JPG
20260122_183424.JPG (754.06 KiB) Visad 42 gånger

Jag äger faktiskt inte så många högtalare för jag tycker högtalare egentligen är mest fula. Ursäkta till alla som älskar högtalare! De flesta här antar jag. Jag vill att mina högtalare ska vara en snygg möbel, och ändå låta fantastiskt. De enda jag har som uppfyller det är ett par Tandberg TL-5010 och ett par Tonola/Seas T60. Det finns fler än jag som gillar dessa: https://tandbergista.home.blog/tonola-t-60-seas-t-60-seas-kit-60/ Sen har jag handlat så många förstärkare att jag inte riktigt har pengar till högtalare. Men igår skådade jag ett par Beovox 3000 för bara 400 kronor så jag slog till på direkten och körde och hämtade dem en timme senare.

20260123_165346.JPG
20260123_165346.JPG (210.84 KiB) Visad 42 gånger

Lite repor i fanéren och märken efter krukväxter ovanpå går bra att slipa bort med en excenterslip och fint sandpapper eller "nätpapper".

20260124_131145.JPG
20260124_131145.JPG (96.06 KiB) Visad 42 gånger

En liten "lustighet" med den här högtalaren är att det sitter en tvåpolig dinkontakt på baksidan. Jag gissade att det var en alternativ högtalaranslutning, men när jag kollade på delningsfiltret (kollade elektrolyterna som var ok) så anslöt dem till diskanthögtalarutgången...krafskrafs i mjället och googlegoogle. Det är en utgång för att ha en extra tweeter ansluten (Beovox 2500 cube som inte köps billigt). Ljudet i de här Beovox 3000 måste jag erkänna är ganska klena i basen. Jag hoppades på att det var elektrolyterna, men de mätte upp nästan perfekt. Jaja, de är snygga och det går ju att ratta upp basen på förstärkaren. Men jag hade väl hoppats på lite mer ösa. Jahopp, nu har jag fått skriva av mig lite och ska återgå till Sonyn. Vi får gäster ikväll (som konstigt nog inte bryr sig såvärst om förstärkare och högtalare) så det blir väl inte så mycket mer gjort.

20260124_132038~2.JPG
20260124_132038~2.JPG (310.9 KiB) Visad 41 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-01-24 16:22

Ska de verkligen ha diskanten nedåt? Tydligen introducerades de redan 1968. Då var nog loudnessknappen intryckt för rätt tonal balans.

Användarvisningsbild
margunlun

Inläggav margunlun » 2026-01-24 16:41

RogerGustavsson skrev:Ska de verkligen ha diskanten nedåt? Tydligen introducerades de redan 1968. Då var nog loudnessknappen intryckt för rätt tonal balans.

Håller med! Ser helknas ut. Men tanken var kanske att skulle köpa extra tweeter för att höra diskanten om man inte vill böja sig ner eller ligga framför dem? Iaf så sitter etiketterna åt detta håll och bilder på nätet bekräftar. Kanske borde jag vänt på dem men de var ganska repiga på undersidan.

Återgå till Vintage-hifi