Jag brukar använda en dessertsked med en möbeltass för att kränga av rattar och knappar
Den är en fröjd att se när man öppnar den! Inget kaos med kablar utan prydligt och snyggt. Det som lockar mest är väl att byta filterkondingarna först, men numera sparar jag det till sist, om de inte för är dåliga. De här visar typ 20% över vad de borde, men det är nog ändå +/- 20% när de köptes. De kommer inte orsaka något elände än på ett tag.
Såklart mäter jag upp spänningar men i det här fallet så är det ganska onödigt då den fungerar som den ska. Men jag kollar alltid hur mycket ström den käkar på tomgång så jag vet vad som är "normal". Jag har köpt en billig tångampèrmeter och en billig Variac, och jag har gjort en kort förlängingssladd där jag kan mäta strömmen på en fas genom att dra en ledare genom tången. Från början mätte jag upp ca 180mA, men efter justering av biasspänningen så minskar förbrukningen till 130mA. Jag har faktiskt ingen "dim bulb tester" men de är nog väldigt bra att ha om man inte har en variac. Såklart måste man ha en jordfelsbrytare och ibland brukar jag dra en ny kabel med jordanslutning till chassit (inte för att det behövs om man har en jordfelsbrytare), eller sätta en krokodilkabel mellan chassit och jord på ett uttag. Det känns lite tryggare, och det har hänt två gånger att jordfelsbrytaren löst pga jag satt handen på fel ställe som stöd vid mätningar. Lite eltejp på 230V eller lägga en gummimatta över delar med högre spänningar är också en bra idé. På den här TA-1140 ser det inte ut som att det är så lätt att elchocka sig själv
Sen tycker jag en billig IR-termometer, för att kolla om någon transistor eller resistor på slutsteget blir onormalt varmt, är trevligt att ha! Det är en ny leksak men väldigt enkel att använda. Kostade 300 på Clas O.
Det var nästan omöjligt att se i service manualen vars man skulle mäta tomgångsspänningen på slutsteget, men det sitter två pinnar på var sida om slutsteget där jag mätte och kunde ratta in ca 50mA efter ett par minuters körning. Helst ska man byta trimpot'arna för biasspänningen innan man börjar ratta för det har hänt att de helt enkelt går sönder på direkten när man petar på dem. Jag chansade lite idag för jag hade inga 10kohms-trimpotar med rätt footprint hemma. Iaf bytte jag sluttransistorerna (2SD316) till MJ15003. Jag vet inte om det är rätt att börja bakifrån på en förstärkare, men det har blivit så jag gör. Med MJ15003 så behöver jag inte oroa mig för att de transistorerna ska brinna upp om något blir fel, för de tål otroligt mycket ström och effekt, så säkringen kommer gå innan de ger upp. På alla förstärkare som jag mekat med (med några undantag) så har sluttransistorerna åldrats pga värme antar jag, och byte gör ofta en fantastisk skillnad. Två av de 2SD316 mätte upp hFE på 20, vilket är väldigt lågt De ska ha en hFE på över 40 enligt databladet. Sen behövde jag justera biasspänningen igen såklart. Det låter direkt en division bättre med de nya, tycker jag
Tror jag fortsätter en annan dag med elektrolyterna på slutsteget och trimpot'arna. Jag ska kolla vad där sitter för transistorer också innan sluttransistorerna och köpa ersättare så jag har att göra under julen (på uppesittarkvällen med bingolotto kommer jag försöka smita ut, huvva).
