Lite historia från 60-talet...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Lite historia från 60-talet...

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-14 08:24

Hej allihop, tänkte ta chansen att berätta lite om min hifi barndom

Vintage för mig börjar omkring början av 60-talet. Mitt tidigaste minne inom HiFi och förmodligen mitt första DIY-projekt handlar om en radiomöbel. En ORION golvradio med ett 10" bredbandselement. Efter mycket tansporterande från gamla stan och sågande med en fogsvans i mitt pojkrum så blev det en stor monohögtalare tillslut.
Senare blev det också bokhylle-högtalare gjorda med Philips-element, AD7060 W8 och AD 5060, 5" bredband m dubbelkon, inköpta på Deltron/Valhallavägen i Stockholm. Mina första riktiga stereohögtalare var ett par Sinus B7 i "Slimline" serien. Vita med grått tyg framför en oval högtalare. Slutenlåda fylld med rockwool. Inköpta på anrika Söderbergs/Sveavägen tillsammans med en Lenco L70 tror jag det var. Att det blev en Lenco berodde på att en kompis hade köpt en L75 och var mycket nöjd. L70 hängde med i många år och det provades många pickuper i den fasta tonarmen, mest Shure och Pickering. Jag tyckte Pickering lät bäst, då. Förstärkaren var ett hembygge som jag gjort med 4x EL84, ECC83/82 på ett chassi av bleckplåt som från början var en efterklangsenhet. Ingen aning om hur jag kund koppla ihop allt. Förstärkaren byttes senare till ett nytt hembygge, två kopior av Dynacords "Bassman". 50W via tyska utgångstransformatorer inköpta från A. Rydin i bromma. Hade aldrig ekonomi att köpa det jag egentligen ville ha, två Dynaco Mark III. Idag svåra att återfinna, eller en "Dynaco Stereo 70". Förvånansvärt få trådar som handlar om rör, Dynaco, McIntosh och andra rariteter.

Sinushögtalarna ersattes senare med ett par nya hembyggen, "Princess Cinderalla". En bokhyllehögtalare, ca 15 liter, konstruerade av David B. Weems. Jag har fortfarande bygganvisningarna kvar, "Popular Electronics" 1966 el 67. Förstärkaren blev en RCA applikationsrapport med effekttransistorer som 40411. 2x35W, quasikomplementärt med en 10.000 uF kondensator på högtalarutgången. Det small och dunkade helt fantastiskt när jag kopplade in slutsteget, enkel matningspänning omkring 35V och laddningströmmen till utgångskondensatorn !?..det blev en ansenlig ström genom högtalarelementen. Ett försteg från Wireless World 1966 gjort med BC107/109. Har fortfarande tidningen kvar.

Sentec fanns också med på den tiden och låg vid Fridhemsplan har jag för mig. Försteget lyckades jag aldrig riktigt med och slutstegen var lite problematiska. Kvaliten på deras produkter skulle bli markant bättre med tiden.

Förutom detta så har jag mer eller mindre framgångsrikt spelat på rörslutsteg inhandlade i en surplus-shop på Norra bantorget. Diverse konstruktioner från bla SATT och Philips för industriellt bruk.

Det var väl början av min barndom på HiFi sidan.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-14 18:45

Jätteintressant! Mer sånt här! Tänk vilken kunskapsmängd som finns hos många av oss. Tänk vilken hifi historisk bok vi skulle kunna skriva tillsammans!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-09-14 21:00

Kanske kan jag bidra med några tidsbilder?

Jag vet inte om det direkt var hifi, men så tokig var inte familjens Grundig radiogrammofon! Jag tror att årsmodellen var 1957. En mycket stilig pjäs i mahognyfaner, med 5-bands equalizer! Den körde jag stenkakor på så det rykte! Jag övertog den senare och kopplade in min rörbestyckade Philipsbandspelare; det lät mycket pampigt. Värre var dock min kompis, vars far hade byggt en Heathkit monoförstärkare och hörnreflexhögtalare i slutet 1950-talet: den kunde skrämma små barn!

Jag byggde rätt mycket själv i slutet av 60-talet, det mesta var 7" bredbandare i jättelådor, typ återanvända möbler. "Konstruktionen" kom från Radiobyggboken av John Schröder, där det fanns råd om basreflexportars storlek. Detta var mer konst än vetenskap på den tiden, innan hrr T & S hade gjort revolution!

Peerless hade några kit också som jag provade.

Min första "riktiga" hifi torde vara Semicons PA+SE 77, altså innan det kom att kallas Sentec. Till denna var kopplad en Lenco 705 (?), en mycket billig spelare med magnetisk pickup, en viktig sak på den tiden när de flesta använde kristall-dito. Den blev dock rätt kvickt uppgraderad till det som fortfarande är i drift här hemma: Thorens TD150B + SME 3009 + ADC-26 (numera Ortofon OM20)

Alla högtalare som jag byggt och passerat revy kan jag knappt hålla reda på, men Schmack-hornet kan väl nämnas (ett j-a jobb!), samt ett litet sött hörnhorn från Wireless World.

Nu är jag gammal, lat och i viss mån rik, så nu får det vara med DIY:et. Dessutom är anläggningen inte i akut behov av uppgradering.

Bäst att sluta innan nostalgismeten blir för tjock...

Per (50).

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-09-14 22:02

Vi hade också en Orion golvradio med skivväxlare ovanpå. Farsan köpte den under kriget och jag tyckte då att den var jättestor och jag trodde att det satt en gubbe innanför tyget och pratade. När mamma vid ett tillfälle var ute och handlade gick jag fram till högtalaren och skrek åt gubben i radion "håll käften". Den här radion köpte pappa hos Broddman på Storgatan i Stockholm där Georg Broddman hade en radio och fotobutik. I början av 60-talet brukade jag köpa skivor hos honom och då såg jag att han hade Lp-skivor på 16 2/3 varv.... men det var ju bara gammal jazz från 20-talet så det gick bort för min del. När Broddmans öppnade sin butik under konserthuset, det var under Radio Nord tiden då hade man ett band som gick hela dagarna med Russ Conway på spikpiano. Det var vedervärdigt men bandspelaren var lite intressant för det var en Tolnai som var en bandare med 8-kanaler mono på 1":s band.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-15 10:42

Får jag också?

När jag var i tonåren på 60-talet fick jag en Philips grammofon med högtalare i locket. Den hade stereo-pickup och man kunde koppla ihop den med en radio för att få stereo. Testade det förstås, men det lät inget vidare.

Som student tog jag ut högtalarelementet ur locket, fodrade en ölback med spånplatta och fyllde den med rockwoool och spikade på en baffel med hål för elementet. Ovanpå la jag en liten diskanthögtalare, samma som fanns i de första Carlssonhögtalarna. Delningsfilter hade jag aldrig hört talas om. Nu hade jag HiFi tyckte jag.

En studentkompis hade en philipsanläggning med två högtalare och en rörförstärkare. Jag var otroligt impad!

Lite senare, kanske hade jag börjat jobba lite, byggde jag två popboxar (det gjorde alla jag kände) skaffade en Lenco L75 och en Lenco ST3000 liten transistorförstärkare på 2x15W.

Testade många pickuper, hade en Pickering med borste ett tag och sen en Grado som var moddad av en hifi-guru som var kompis till en kompis. L75an dämades med blygummi i låda och på tallrik. Nu lät det jäkligt bra!

Jag läste Radio och Television och byggde ett RT-horn, ett riktigt åbäke. Med popboxarna som sidohögtalare. Det lät riktigt uselt! Eldade upp hornet. Och satte 10-tums Peerlesselementet i botten på den ena popboxen i stället. Efter lite experimenterande med olika längder på basreflexröret lät det riktigt bra. Bättre än kompisens OA6 typII. Flyttade om diskanterna ovanpå poppisarna för mer direktljud också, och dämpade baffeln med heltäckningsmatta och satte en "valk" av skumplast ovanpå mot väggen. Det gjorde stor nytta.

Nu var det nog 70-tal och om jag får fortsätta så blev det en Tandberg TR2025 reciever så småningom. Och en Technics M65 kassettspelare (den använder jag fortfarande). TR2025 lät riktigt bra, men gick tyvärr sönder.

Tillskott på 80-talet var en Philips CD som lät vasst, trist, usch och fy. Trots lysande testresultat. Hatade CD ända tills jag skaffade den jag har nu, långt långt senare.

Men den anläggning jag skrapat ihop under 60- och 70-talen lät faktiskt väldigt bra. Alltså den moddade Lenco L75 med sin Grado p/u, TR 2025an och popboxarna med extrabas i den ena. Hade nog kunnat leva med detta om grejorna hållit. Men det gjorde de alltså inte.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-15 11:19

Jag är uppvuxen på 70-talet, nåja, jag var tonåring då. Köpte och byggde min första förförstärkare i mitten av årtiondet. Det var en byggsats som hette EBAB Sound Junior. Fanns beskriven i John Schröders klassiska bok HiFi Teknik från 1973. Utmärkt bok. Minns ni den? Dessutom fanns det en bilagebok till den. "Bygg själv din stereohifianläggning", med konkreta bygganvisningar till de byggen som beskrevs i den stora boken.
I vilket fall som helst. Försteget var batteridrivet. 4 st 4,5 v batterier. De ni!
Clas Ohlson hade skivspelare i byggsats. Engelska BSR, mellanhjulsdrivna. Man fick montera lite själv och till sist passa in verket i trälådan, vilken man köpte separat. Till denna härlighet hade jag ett par Sennheiser HD 414. Premiärskivan var Barry White:s Can´t get enough of your love (eller något ditåt). Hur det lät? Tja... Då tyckte jag att det lät bra. Det var tider det!
Därnäst uppgraderades skivspelaren. En Inertia BDT 1 stod snart på hyllan. Men, den var en besvikelse. Alf Agdler hade i Teknik för alla, lovordat både den och receivern 1230. Jag tyckte spelaren var sladdrig och hade dålig finnish.
Receivern köpte jag aldrig på den tiden. Men för ett par år sedan fick jag tag i ett ex. vilket jag naturligtvis skruvade i sär. Omodern i dag, javisst, men för sin tid var i alla fall slutstegsdelen helt okej. Det var minsann inte alla förstärkare i låg prisklass som kunde stoltsera med helkomplementärt utgångssteg.
Nu roar jag mig för tillfället med Luxor 8071 Transmissionline, Technics Sl 1100 (en gång i tiden; 1973, tror jag; av Ulf B Strange i dåvarande Radio & Television, bedömd som den bästa skivspelare tidskriften överhuvudtaget kommit i kontakt med), Luxor 7082A förstärkare från -79 (byggd i Japan - alla halvledare är japanska) samt en helt modern DVD-spelare. Har även en del annat 70-tal stående, men just nu spelar jag på detta, alltså. Låter helt okej för mig.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster