Hur tar jag reda på om en magnet är alnico?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Hur tar jag reda på om en magnet är alnico?

Inläggav Kranzberg » 2005-09-14 18:39

Köpte billigt på en loppis ett par äldre Luxorlådor Typ 6821. Finns i Hifi handboken -73. En av de anställda på loppisen har tidigare jobbat som radioreparatör, och menade sig vara säker på att elementen i denna låda var av fabrikat Peerless.
Basen, en 10 tumare, har hästskomagnet och någon sade mig att det kan vara en alnico.
Hur ser/tar jag reda på det?
Det finns inga speciella typbeteckningar på elementet. Men, en titt i HiFi handboken från -73, visar en Peerless byggsats med 10 tums bas med hästskomagnet. Den är misstänkt lik basen i luxorlådan. Byggsatsen heter Kit 3-15.
Någon som har upplysningar kring detta?
Främst är jag väl intresserad av hur jag "avslöjar" en alnico?
Om elementet verkligen är ett Peerless, är väl inte så livsviktigt att få veta.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2005-09-14 19:15

En Alnico-magnet är väl "naturligt skärmad" (åtminstone jämfört med ferrit/keramiska magneter). Magneten på mina 15"-baselement är en Alnico på några kg. Sätter jag en kompassnål vid "järnklumpen" bakpå elementet ger den knapp något utslag. Ett vanligt kontorsgem trillar av på en gång.

Större Alnico-magneter försvann mer eller mindre omkring 1977-78, pga oroligheter nere i Kongo/Zaire som då stod för huvuddelen av koboltproduktionen i världen (tror jag det var ... :wink: )

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-09-14 19:59

Nja, det trodde jag också. Men, efter att ha provat med en JBL2405 Alnico så köpte jag ett par 2441 för att göra en center. Men icke sa Nicke, den läckte och då jag provade med mina Tannoy Gold 15" så läckte dom som en ferrit. Sen efter test så hade dom tappat halva magnetstyrkan också. Så för äldre Alnico kan jag rekommendera en vitalisering.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-09-14 20:01

Kranzberg,
en bild kanske?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2005-09-14 20:38

Harryup skrev:Nja, det trodde jag också. Men, efter att ha provat med en JBL2405 Alnico så köpte jag ett par 2441 för att göra en center. Men icke sa Nicke, den läckte och då jag provade med mina Tannoy Gold 15" så läckte dom som en ferrit. Sen efter test så hade dom tappat halva magnetstyrkan också. Så för äldre Alnico kan jag rekommendera en vitalisering.


Att Alnico-magneter tappar magnetstyrka över tid känner jag tíll, särkilt om elementen drivs kontinuerligt hårt eller har tappats i backen.

Vet du vem som har utrustning för en kontroll och eventuell återmagnetisering? Jag har visserligen inte upplevt någon försämring sedan jag köpte mina Altec 416-8B, dom har bara använts för hemmastereo vid normal lyssningsvolym. Finns den där, så har den kommit omärkligt smygande under 28 år. Skicka dom över Atlanten till Great Plains Audio för en kanske onödig fix som kostar ca USD 17:-, skulle kännas fånigt med tanke på fraktkostnaden.

Edit: Om du fortfarande letar stora centerelement som inte stör CRT-TV, -mannen bakom den här annonsen:http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14332 verkar ganska ofta annonsera ut diverse vintageelement. Jag är säker på att ha sett 15" från såväl JBL och Altec med Alnico-magneter från honom. Värt ett försök att höra med honom kanske?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-15 11:34

Är inte alla element med "hästskomagent" alnico?

Keramiska magneter måste ju vara mycket större (äna att få plats i den lilla hästskon) för att få nåt vettigt magnetflöde...

/Stefan

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-16 01:22

Var inte själva magneten en ganska liten metalldel inne i själva magnetkretsen, vanligen en lite skrovlig metallkuts. Själva magnetkretsen kunde ofta vara utförd som en "hästsko" eller rund a la philips 9710. Alla magneter tappar sin magnetism vid mekanisk åverkan.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster