Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-19 09:28

Oj oj - det har jag glömt! Men jag har vaga minnen av blinkande blankpolerade förstärkare med instängt ljud, stora åbäkiga högtalare med bummelbas och hissig diskant, kassettdäck som inte orkade mycket över 10 000 Hz trots högt pris, kliniskt iskalla CD-spelare från den första generationen.

Det är lättare att komma ihåg sånt som kunde ge ljud- och musikkickar. T ex högtalare som Kolboxen, BBC/Rogers minimonitor, Quad ESL, Infinity RS med emit-diskanter, förstärkare från Tandberg, G A S, Harman Kardon, skivspelare som Thorens TD 160, Unamco T-1, AR:s klassiska, osv.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-19 11:59

mapem:

Jag har aldrig ägt någon 1:a generations CD-spelare eller hört heller för övrigt, men som mycket nytt så var de väl inte helt "perfekta". Bummelbas och hissig diskant finns väl fortfarande i överflöd?

Jag förstår om det är lättare att komma ihåg sånt som var bra. Just nu så spelar mina OA-5 II drivna av mitt G.A.S slutsteg och förförstäkare (Son of Ampzilla + Thoebe) musiken kommer via en Thorens 125 MkII.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-19 13:52

Bummelbas och hissig diskant finns väl fortfarande i överflöd?


Ja verkligen, var inne på SIBA på lunchen för att köpa en bläckpatron, och där stod en anläggning med Proson-elektronik och dito högtalare, minst fem st med sub och allt, och dunkade och hissade på. Det gick knappt att höra vad det var för musik ens. Men det kanske beror mer på den som rattat på prylarna än på deras konstruktion, vad vet jag.

Du kör på fina vintageprylar! Har du bytt diskanterna på OA5:orna? Då är de kanske inte vintage längre. Var GAS Son of Ampzilla en efterförljare till Ampzilla, eller är det samma sak?

Apropå OA5: typ 1 var inget vidare, det kommer jag ihåg! Liksom OA6 typ 2 (med 9710 i botten och bass boostern eller vad det kallades), OA6 typ 1 var däremot lysande.

En annna pryl jag minns som faktiskt var dålig var ett Tandberg kassettdäck som såldes mycket dyrt. Lät som en billig kassettspelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 16:05

PeterAkemark skrev:Just nu så spelar mina OA-5 II drivna av mitt G.A.S slutsteg och förförstäkare (Son of Ampzilla + Thoebe) musiken kommer via en Thorens 125 MkII.


Mums för gamla gubbar :-D

Såväl Ampzillan, Son of Ampzilla och Grandson sålde väl en del i Sverige, men förstegen är nog mer sällsynta.

Min första kontakt med OA5-II var i en skiväffär i Gamla Stan i slutet på 60-talet. Den äldre damen hade en Dynaco rörförstärkare som drev högtalarna och det lät mycket trevligt.

/ B

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-19 17:37

mapem:
OA-5 har orginal diskanter HT24 eller vad de heter. Enda skillnaden är konfigurationen av diskanterna, de sitter som i en OA-14. Visserligen vill och tänker jag byta till de bättre nya diskanterna innan dessa också försvinner från marknaden.

Bill50x:
Har två "Thoebe" och ett "Goliat" försteg för moving-coil pick-uper. När du nämner skivaffärer kommer jag att tänka på en affär vid Norrmals torg, Sterling tror jag den hette. Upphörde för inte så länge sedan. Där köpte jag många vinyler, en annan låg uppåt Östermalstorg.

En sak som jag kommer ihåg med typiska skiv-affärer, de hade nästan alltid möjlighet att lyssna på skivorna. Och många hade fantastiskt fina grammofonverk. Garrad 401 och något som såg ut som en Decca-tonarm, 12" lång.

Dynaco står på min önskelista liksom ett par OA-116

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 17:50

PeterAkemark skrev:När du nämner skivaffärer kommer jag att tänka på en affär vid Norrmals torg, Sterling tror jag den hette. Upphörde för inte så länge sedan. Där köpte jag många vinyler, en annan låg uppåt Östermalstorg.

En sak som jag kommer ihåg med typiska skiv-affärer, de hade nästan alltid möjlighet att lyssna på skivorna. Och många hade fantastiskt fina grammofonverk. Garrad 401 och något som såg ut som en Decca-tonarm, 12" lång.


Det fanns en skivaffär vid ingången till Normmalmsgången som var max 15 m2 stor. Dom hade en komplett Sony-anläggning bestående av 4 st stora skivspelare med 12" armar och trevägshögtalare med aktiv delning. Runt butiken gick ett tjockt rör där det hängde ett par hörlurar med ungefär en meters avstånd. Knappsats fanns så man kunde välja vilken av skivspelarna man ville lyssna på. Dom importerade sina vax själva och priset var 35:- tills dom kom ut i övriga handeln, då sjönk priset till de för tiden normala 25:-.

En annan butik som jag minns i Göteborg hade små bås där man kunde sitta och lyssna på musik, men bara klassiskt då förstås. Ville man lyssna på pop var det till att hänga på en disk med ett par hörlurar :-)

/ B

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-20 12:27

Jag förstår om det är lättare att komma ihåg sånt som var bra. Just nu så spelar mina OA-5 II drivna av mitt G.A.S slutsteg och förförstäkare (Son of Ampzilla + Thoebe) musiken kommer via en Thorens 125 MkII.

Jag ägde också ett Gas Son of Ampzilla på 70-talet. Snygg enkel design och välljudande. Skiftade det till ett Hitachi HMA 8300 för atyt få mer effekt.
Men... Hör på detta! För 10-15 år sedan stod det en Son of Ampzilla på Biltema i Linköping, i deras kundtjänst. Jag antar att man använde det för att ropa ut meddelanden. :D
Några här ovan har diskuterat huruvida man får modda eller ej. I grunden är min uppfattning att man inte ska modda gamla prylar, bara reparera. Men... En fråga bara. Jag har ett gammalt försteg, Dayton Wright SPS. Hjärtat i detta är kretsen uA741. Tips på moderna kretsar jag kan testa med? (Jag är fullt medveten om att pinkonfig kanske inte kommer att stämma, och att jag kanske måste koppla bort den yttre frekvenskompenseringen, men dessa bitar är ju inte så svåra att lösa. jag tycker att steget låter bra som det är, men det vore kul att testa med någon nyare OP-amp. Ge förslag.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-20 21:26

Bild

Det i min lya som kvalar in, bredvid ett otal Carlssonburkar model oa12. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-05 22:30

Kranzberg skrev:
Men... En fråga bara. Jag har ett gammalt försteg, Dayton Wright SPS. Hjärtat i detta är kretsen uA741. Tips på moderna kretsar jag kan testa med?.... Ge förslag.


En uA741 kan kanske ersättas med en annan uråldrig LM301A eller varför inte en NE5532. Det finns en hel massa olika op-ampar som fortfarande är tillgängliga och tämligen lika en uA741, LM308, LM324, TL072, TL 082

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-10-06 16:01

PeterAkemark skrev:
Kranzberg skrev:
Men... En fråga bara. Jag har ett gammalt försteg, Dayton Wright SPS. Hjärtat i detta är kretsen uA741. Tips på moderna kretsar jag kan testa med?.... Ge förslag.


En uA741 kan kanske ersättas med en annan uråldrig LM301A eller varför inte en NE5532. Det finns en hel massa olika op-ampar som fortfarande är tillgängliga och tämligen lika en uA741, LM308, LM324, TL072, TL 082


Ok! Fast jag är ju intresserad av moderna kretsar att skifta med. Jag har redan ett par uA741 liggande i reserv. Vore kul att sätt i nåt nytt och kolla om man hör någon skillnad. :) Tips :?:

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-08 21:15

Allt före 1972. :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav Baffel » 2021-03-17 00:57

Nä, allt före 1987 ska det ju vara . :)

......åren går ......

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav petersteindl » 2021-03-17 01:31

Allt före 1949.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav Baffel » 2021-03-17 08:36

Tja, kanske det . Kanske läge för en ny runda såhär 15 år senare och fundera på vad Vintage är?

Personligen så spelar det i sig för mig ingen roll, men för skoj skull kan man ju lura på det. :) Är en nybyggd rörförstärkare baserad på en gammal konstruktion Vintage tex?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav hifikg » 2021-03-17 09:41

Baffel skrev:Tja, kanske det . Kanske läge för en ny runda såhär 15 år senare och fundera på vad Vintage är?

Personligen så spelar det i sig för mig ingen roll, men för skoj skull kan man ju lura på det. :) Är en nybyggd rörförstärkare baserad på en gammal konstruktion Vintage tex?


Nä, det är en replika. Man kan inte bygga en ny veteranbil. Men man kan renovera en veteranbil till nyskick.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav Baffel » 2021-03-17 09:54

Nja kanske . Låt oss ägna oss åt ordkyveri och definitioner . :)

Vi tar en klassiker .
https://www.audiophilenirvana.com/audio ... s-classic/

Finns de som byter ut komponenter i den. När slutar den att vara veteran då? Klistrar in lite olika bilder på den här. Olika renoveringar/ uppgraderingar/ utbytt osv .
Om du tex ska (eller måste) byta konding/ elektrolyter i gamla veteran/ vintageförstärkare när slutar då de att vara veteran i och med renoveringen?
Bilagor
s-l400.jpg
s-l400.jpg (25.93 KiB) Visad 2052 gånger
triode-usa-dynaco-st-70-tube-diy-amp-kit-20.gif
triode-usa-dynaco-st-70-tube-diy-amp-kit-20.gif (33.75 KiB) Visad 2052 gånger
Dynaco_ST70-600x.jpg
Dynaco_ST70-600x.jpg (52.46 KiB) Visad 2052 gånger

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav Skrivbordet » 2021-03-19 12:41

https://www.ebay.com/itm/Dayton-Wright-SPS-MK-3-Pre-Amplifier-Working-Item-Serviced-Shipped-from-Japan-/153298768478

"Kranzberg" skriver här ovan om ett försteg som heter "Dayton Wright". Vad är det för något? Aldrig sett tidigare... Ful som stryk; bra?
På Ebay begär en säljare över 900 dollar. High end på den tiden? High end nu?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav petersteindl » 2021-03-19 13:27

Skrivbordet skrev:https://www.ebay.com/itm/Dayton-Wright-SPS-MK-3-Pre-Amplifier-Working-Item-Serviced-Shipped-from-Japan-/153298768478

"Kranzberg" skriver här ovan om ett försteg som heter "Dayton Wright". Vad är det för något? Aldrig sett tidigare... Ful som stryk; bra?
På Ebay begär en säljare över 900 dollar. High end på den tiden? High end nu?


Det fanns elektrostatiska högtalare som hette Dayton Wright. Tror de var Kanadensiska. De kanske även gjorde försteg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav paa » 2021-03-19 13:35

hifikg skrev:
Baffel skrev:Tja, kanske det . Kanske läge för en ny runda såhär 15 år senare och fundera på vad Vintage är?

Personligen så spelar det i sig för mig ingen roll, men för skoj skull kan man ju lura på det. :) Är en nybyggd rörförstärkare baserad på en gammal konstruktion Vintage tex?


Nä, det är en replika. Man kan inte bygga en ny veteranbil. Men man kan renovera en veteranbil till nyskick.

Om man har en helt utröstad ram till en Bugatti så är den värd en förmögenhet för det är vad som behövs för att återskapa en "riktig" Bugatti.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav RJohan » 2021-03-20 16:55

petersteindl skrev:
Skrivbordet skrev:https://www.ebay.com/itm/Dayton-Wright-SPS-MK-3-Pre-Amplifier-Working-Item-Serviced-Shipped-from-Japan-/153298768478

"Kranzberg" skriver här ovan om ett försteg som heter "Dayton Wright". Vad är det för något? Aldrig sett tidigare... Ful som stryk; bra?
På Ebay begär en säljare över 900 dollar. High end på den tiden? High end nu?


Det fanns elektrostatiska högtalare som hette Dayton Wright. Tror de var Kanadensiska. De kanske även gjorde försteg?


Jodå. Det fanns slutsteg också. Elektrostaterna var fyllda med någon gas så att man skulle slippa urladdningar mellan membran och statorer. Gasen ska haft en förmåga att läcka ut...

Eftersom de tydligen gillade det där med gas fanns det också dynamiska högtalare fyllda med någon gas med andra egenskaper än luft som gjorde att volymen kunde göras mindre.

Är en LP12 vintage? Snart har den varit i produktion i 50 år.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav petersteindl » 2021-03-20 20:01

Detta är inte vintage.
Bild

Detta är vintage.
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav Bill50x » 2021-03-21 00:28

Själv känner jag mig vintage, har passerat 30 för gansaka länge sedan... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav hifikg » 2021-03-21 03:07

paa skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Tja, kanske det . Kanske läge för en ny runda såhär 15 år senare och fundera på vad Vintage är?

Personligen så spelar det i sig för mig ingen roll, men för skoj skull kan man ju lura på det. :) Är en nybyggd rörförstärkare baserad på en gammal konstruktion Vintage tex?


Nä, det är en replika. Man kan inte bygga en ny veteranbil. Men man kan renovera en veteranbil till nyskick.

Om man har en helt utröstad ram till en Bugatti så är den värd en förmögenhet för det är vad som behövs för att återskapa en "riktig" Bugatti.


Ja, de där snubbarna som dömts att skrota sina jaguar-replikor och dessutom betala skadestånd borde haft en originalaskkopp eller något att bygga replikan runt och sedan hävdat att det var en omfattande renovering :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav lennartj » 2021-03-26 15:38

Benämningen veteran-hifi är ny för mig, som om jag fattat rätt inte innebär någon kvalitetsstämpel som jag uppfattat att vintage-hifi innebär.
Jag mår nästan illa när någon skriver om t.ex. BSR P128 på ett forum för vintage hi-fi, den absolut sämsta skivspelaren som med nöd och näppe kvalade in i Stereo hifi-handboken i början av 70-talet.

Det finns ett ofta missförstått begrepp som är ganska näraliggande benämningen "replika" strax här ovan, nämligen "retro" .
Min uppfattning är att en retro-pryl ska vara nykonstruerad och nytillverkad och likna en gammal utan att vara någon exakt kopia.
P1110437A.jpg
Ett av mina MC75
P1110437A.jpg (148.74 KiB) Visad 1818 gånger

Mina McIntosh MC75 60th Anniversary byggdes i en liten serie vid McIntoshs 60-årsjubileum år 2009. Den liknar den första serien, tillverkad 1961 till 1970, ganska väl även om det är andra kontaktdon, ett rör mindre på ovansidan och chassiplåtar som ser förgyllda ut.

1646641-e10e58d2-mcintosh-mc75.jpg
Första versionen
1646641-e10e58d2-mcintosh-mc75.jpg (118.05 KiB) Visad 1818 gånger


P1110432_under_kåpan2R.jpg
Ganska glest med kompnenter
P1110432_under_kåpan2R.jpg (146.37 KiB) Visad 1818 gånger

Inte speciellt överlastat med komponenter i ursprungsversionen.

P1110432_under_kåpan1.jpg
Likheten är minimal
P1110432_under_kåpan1.jpg (149.89 KiB) Visad 1818 gånger

Anniversary-versionen påstås vara ett hopplock av delar från andra nykonstruerade modeller,
nätdelen från MC275 men i MC75 har den bara en kanal att driva,
drivsteg och skyddskretsar från monstret MC2301 som har 4 par KT88 (300W ut) har här bara ett par att driva.

För att öka förvirringen något började McIntosh reguljär tillverkning av MC75 ungefär 10 år efter jubileet, med förkromat chassi men för övrigt allt utvändigt lika som 60th anniversary-modellen. Jag antar därför att nätdelen fortfarande kommer från MC275 Mk.5 och inte Mk.6 som har grön LED-belysning under rörsocklarna och andra gräsligheter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster