Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rexq
 
Inlägg: 1292
Blev medlem: 2003-07-29

Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav rexq » 2005-09-16 10:48

Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 11:05

" Vintage-hifi
Renovering, äldre tekniker eller annat som rör prylar som är ca 25 år eller äldre kan man hålla här."
It's all fun and games until Darth Vader comes.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Re: Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?

Inläggav mike34 » 2005-09-16 11:05

rexq skrev:Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?


Skulle precis ställa samma fråga, så jag gör det ändå.

Hur gammal ska en pryl vara för att bli veteran-hifi?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-09-16 11:06

Nattlorden skrev:" Vintage-hifi
Renovering, äldre tekniker eller annat som rör prylar som är ca 25 år eller äldre kan man hålla här."


Återkommer i tråden om 5-10 år
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-09-16 14:24

mike34 skrev:
Nattlorden skrev:" Vintage-hifi
Renovering, äldre tekniker eller annat som rör prylar som är ca 25 år eller äldre kan man hålla här."

Återkommer i tråden om 5-10 år
:lol: :lol: :lol:

...och jag om 22 år. :wink:

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-16 15:46

Då är det precis så att min Technics RS M-65 kvalar in. Top of the line år 1978-79. Låter fortfarande förvånansvärt bra.

Bild

Annars är prylarna nyare. Men man kan ju skriva om sånt man haft förr, eller har hört talas om, eller som mamma och pappa hade, eller man läst om.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-09-16 15:59

Hetsporren skrev:
mike34 skrev:
Nattlorden skrev:" Vintage-hifi
Renovering, äldre tekniker eller annat som rör prylar som är ca 25 år eller äldre kan man hålla här."

Återkommer i tråden om 5-10 år
:lol: :lol: :lol:

...och jag om 22 år. :wink:


Snobb :mrgreen:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-16 16:05

Är de konstruktionsdatum som gäller, eller tillverkningsdatum?


Vh, iö

- - - - -

PS. Är pi60 en veteranhögtalare? :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-09-16 16:31

Jag tycker det delvis beror på vilken pryl det handlar om. Vissa känns "vintage" även om de till åren inte är så lastgamla, andra håller sin fräschör länge. En cd-spelare från slutet av 80-talet känns för mig mer vintage än någon tidlös högtalare från 70-talet, tex mina egna DQ10´or.

Vilka grejor man själv haft/har tror jag spelar stor roll vilka grejor som känns gamla eller inte.

Eller så sätter man en åldersgräns, säg kanske 10 år (20, 30 - välj själv) sedan prylarna slutade tillverkas? Eller motsvarande tid från lansering?

Inte vet jag, egentligen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2005-09-16 16:32

Räknas Technics 1200/1210?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-09-16 17:50

Nä, Sanny vi sänker inte kravet på ljudkvalité bara för att grejorna är lite gamla. *duckar*

Försök få Naqref att starta en tråd för direktdrivna skivspelare istället. *duckar länge*

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-16 19:44

Vintage är ett i grund och botten inte ett bra ord, som beteckning på äldre hifi. Använt inom andra områden läggs en, låt vara subjektiv, kvalitetsaspekt in i själva termen. För stereo hifins del skulle det innebära att så gott som all 70-tals hifi skulle vara diskvalificerad i sammanhanget. Jag intresserar mig inte för vintage hifi, menar jag - jag intresserar mig för äldre hifi. Hur man sedan definierar ordet äldre, kan nog variera från person till person, men jag tycker att Faktiskt har kommit rätt nära man anger en åldersgräns om runt 25 år och äldre.
Om vi nu ändå använder ordet vintage, det verkar ju vara etablerat och allmänt accepterat, uppstår en del gränsdragningsproblem.
Ett KT 88 rör tillverkat på 60-talet är vintage, det håller nog de flesta med om. Men ett KT 88 tillverka på 80-talet är inte vintage. Eller?
Om man nu har ett par Dynaco Mk 3, med KT 88:or från 80-talet - är slutstegen fortfarande vintage?
Är Mac Intosh 275 från 50-talet vintage? Ja, skulle nog alla säga. Men, är de nyproducerade vintage?
Hur mycket ska man få modifiera en apparat för att den fortfarande ska få kallas vintage?
Så mycket man själv vill?
Så lite som möjligt för att få den i spelbart skick? Jag har en förstärkare Luxor 7082A från slutet av sjuttiotalet. När jag fick tag i den var två av utgångstrissorna trasiga. De finns fortfarande att köpa, men jag ersatte alla fyra med modernare trissor. Fortfarande vintage?
Överhuvudtaget inget får ändras? Går inte t ex originaltransistorer i samma ålder som apparaten att få tag i får man vackert ha den i icke spelbart skick! Eller?
Hur bedömer man de apparater som tillverkades för runt 25 år sedan och som sedan dess och fortfarande är i produktion av samma tillverkare? Är Technics discovinylspelare, vilken ju kom i slutet av 70-talet, men som fortfarande ju tillverkas, vintage? Är de ex som tillverkades på sjuttiotalet vintage och de som tillverkats på 90-talet inte vintage?
(Vet ni förresten att SL 1200 fanns i en ursprunglig version för hemmabruk? Utan originaltonarm hette den SL 120. Se HiFi handboken från mitten av 70-talet.)
Jag hoppas att diskussionen går vidare. Enas gör vi aldrig, men det är kul när diskussionens vågor går höga! Kom med motangrepp!
Nu tar jag paus från webben en stund och roar mig med min Luxor 8082A och mina Luxor 8071 Transmissionline. De ni! Det är vintage för en motalabo!

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-16 23:55

Hej Kranzberg!

Jag har också ett par Luxor 8071 Transmissionline :)

Mina första högtalare faktiskt!

Nu är dock gummiupphängningarna på baselementen slut, och den ena högtalaren distar fult, så de används inte nu.

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 00:20

8071, var det inte dom som hade mellaregister- och diskantelementen bredvid baselementet, högt upp i lådan?

På sätt och vis är det synd att Luxor tillverkade sina egna element, för det gör den svårara att ersätt nu när de lagt ned.

Om jag minns rätt vad basarna i de där lådorna delade rätt långt ned i frekvens, så det är nog inte så svårt att hitta en passande ersättare.

Fast då är de ju inte vintage längre sedan, eller?

Igen: Är det konstruktionsdatum eller tillverkningsdatum som gäller? Är det förstnämnda bör ju inte varken en macintosh 275 från 90-talet eller en reparerad apparat falla ur begreppet.

Kanske är det olika för olika saker. En flaska årgångsvin får inte fyllas på med nytt vin, ens om det är från samma slott, men en veteranbil kanske får förses med nytillverkade delar, i varje fall om de överensstämmer med de ursprungliga?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2005-09-17 01:20

IngOehman skrev:8071, var det inte dom som hade mellaregister- och diskantelementen bredvid baselementet, högt upp i lådan?

På sätt och vis är det synd att Luxor tillverkade sina egna element, för det gör den svårara att ersätt nu när de lagt ned.

Om jag minns rätt vad basarna i de där lådorna delade rätt långt ned i frekvens, så det är nog inte så svårt att hitta en passande ersättare.

Fast då är de ju inte vintage längre sedan, eller?

Igen: Är det konstruktionsdatum eller tillverkningsdatum som gäller? Är det förstnämnda bör ju inte varken en macintosh 275 från 90-talet eller en reparerad apparat falla ur begreppet.

Kanske är det olika för olika saker. En flaska årgångsvin får inte fyllas på med nytt vin, ens om det är från samma slott, men en veteranbil kanske får förses med nytillverkade delar, i varje fall om de överensstämmer med de ursprungliga?


Vh, iö


En flaska årgångsvin fyller man på (när den är tömd) med Viking Lines billigaste vin o sedan bjuder man på stor middag med massa vinkännare o testar dom. :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-17 04:01

IngOehman skrev:8071, var det inte dom som hade mellaregister- och diskantelementen bredvid baselementet, högt upp i lådan?

På sätt och vis är det synd att Luxor tillverkade sina egna element, för det gör den svårara att ersätt nu när de lagt ned.

Om jag minns rätt vad basarna i de där lådorna delade rätt långt ned i frekvens, så det är nog inte så svårt att hitta en passande ersättare.

Fast då är de ju inte vintage längre sedan, eller?

Igen: Är det konstruktionsdatum eller tillverkningsdatum som gäller? Är det förstnämnda bör ju inte varken en macintosh 275 från 90-talet eller en reparerad apparat falla ur begreppet.

Kanske är det olika för olika saker. En flaska årgångsvin får inte fyllas på med nytt vin, ens om det är från samma slott, men en veteranbil kanske får förses med nytillverkade delar, i varje fall om de överensstämmer med de ursprungliga?


Vh, iö


Jo, elementen sitter lite speciellt , det stämmer.

Har du hört några 8071, och i så fall, vad tyckte du? (Du får säga att de lät skitdåligt om du vill) 8)


Man kanske får skilja mellan vintage-konstruerad och vintage-tillverkad :roll:

Någonting som är nytillverkat kan ju knappast vara riktigt vintage :?

Om man till exempel tar en Cembalo (varför tar jag just det som exempel) :roll: så kan man väl säga att en sådan är ganska rejält vintage.

Om den däremot är en nytillverkad kopia som den på bilden, så är den väl inte riktigt vintage, även om den ser ganska vintage ut. :wink:

Bild

När det gäller ljudutrustning så måste väl ett absolut krav vara att nytillverkade saker låter identiskt med originalet.

Så om det då gäller till exempel rör, så har jag i alla fall hört sägas att de inte görs på samma sätt nu som de gjordes tidigare och att materialen som används inte heller är exakt samma.

Jag kan ju inte mycket om rör, men jag antar att om detta stämmer så borde väl ljudet också vara annorlunda, och då är det definitivt inte vintage eller hur? :wink:
Bild

pi60 veteranhögtalare, absolut, uråldriga :D
Bild

Allvarligt talat, den första modellen kanske kan kallas lite vintage, men sen har du ju gjort om den, dessutom tillverkas den fortfarande, så det är väl tveksamt, men det är klart den ser ju nästan likadan ut som den första modellen, så den kanske är lite vintage ändå :wink:

Men väldigt bra vintage i så fall, en vintage-klassiker, eller modern vintage :D (Modern vintage, det låter ju helt befängt, jag måste vara rubbad) :oops:

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-17 04:09

i skrev:En flaska årgångsvin fyller man på (när den är tömd) med Viking Lines billigaste vin o sedan bjuder man på stor middag med massa vinkännare o testar dom. :twisted:


Den var bra!
:mrgreen: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-17 10:12

Bach...

Basarna i dina Luxorhögtalare kan enkelt kantas om med nya skumkanter... detta förutsatt att du inte spelat för mycket med dåliga kanter så att talspolen skrapat i och skadats...

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-17 10:29

Jag har även mellanreg. och troligtvis diskanter (de ligger på jobbet och jag hoppas att ingen har slängt dem) liggande som du kan få (mot fraktkostnad, som kan vara 0 kr + att jag bjuder på kaffe, om du kommer o hämtar dem :D ), -om något av dessa element skulle vara trasigt...

/Stefan

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-17 14:00

IngOehman skrev:Är de konstruktionsdatum som gäller, eller tillverkningsdatum?


Vh, iö

- - - - -

PS. Är pi60 en veteranhögtalare? :o


Jag vill nog säga att det är konstruktionsdatum som gäller för vintage-hifi. Om tillverkningsdatum skall gälla då blir det väl mer åt antik-hifi.

En tanke som kommer till mig då är att det är ju inte mycket nytt under solen så kanske det mesta idag skulle falla under kategorin vintage-hifi. :oops:

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-17 14:22

Här är förslag på definition av vintage när det gäller apparater för musikåtergivning.
Läs och kom med motförslag!

Apparaten är konstruerad och tillverkad för 25 år sedan eller tidigare.
Apparaten är i originalskick - inga modifieringar får förekomma.
Om apparaten behöver repareras för att bli i användbart skick, ska en reparation genomföras på ett sådant sätt och med sådana delar att resultatet efter reparationen betyder att apparaten avviker från originalutförandet på minsta möjliga sätt.

Praktiskt skulle mening nr 2 kunna innebära att man inte får byta original phonojackar till guldpläterade dito.
Mening nr 3 skulle i praktiken kunna innebära att uttorkade elektrolyter får bytas mot modernare typer.


Luxors Transmissionline 8071 nämns här ovan av bl a Bach. Trasiga ex går att reparera till nära originalskick. Det är riktigt att Luxors basar inte längre går att få fram. De som fortfarande är i spelbart skick, har med all säkerhet dålig skumgummikant. Ett alternativ är att få ny kant påmonterad. Ett annat alternativ är ett element från Peerless. Det är på 4 ohm och kostar runt 600 kr. Det sägs ha samma mätvärden som Luxors originalelement. Ett annat alternativ är att ta element från andra högtalare i Luxors program. Man hade på sjuttiotalet en gummikantsförsedd 10 tums bas från Peerless i en högtalare som hette 6821. Den vägen gick jag och utan att ha gjort några mätningar, tycker jag att det elementet fungerar i transmissionlinelådan. Bach säger att den ena högtalaren distar. Det är med all säkerhet diskanten som är sönder. Denna diskant satt i de flesta av Luxors lådor under sista delen av 70-talet. En skillnad dock: I transmissionlinelådan är diskantens frontplatta av plast. I alla andra högtalarlådor är den i aluminium. Jag har bytt bägge mina diskanter, till varianten med alufront och hör ingen skillnad. Till sist: Det skadar inte att byta ut de tre elektrolyterna i delningsfiltret. De är med all säkerhet slut i dag. Värdena är 4uF, 6uF och 12uF.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-17 15:26

Vintage och i sammanhanget "samlande" etc. i någon form, -så har jag full respekt/förståelse för dina tankar om att inte modifiera något...

När det gäller användande av dem ("vintage"-apparaterna) så har jag en helt annan åsikt...

Om de inte har ett erkänt samlarvärde så har i alla fall inte jag några problem med att "uppgradera" eller fixa till dem om det leder till att de presterar bättre...
Jag menar... det är ju jättatråkigt att sitta o lyssna till en apparat full av trista 072 opampar när man vet att det förmodligen låter mjukare/mer välupplöst om man trycker i en modernare variant...

Carlssonhögtalareär ju ett lysande exempel på detta... Att utan att göra alltför mycket våld på orginalkonceptet lyfta högtalarens prestation till mycket högre höjder genom att byta till moderna element...

/Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-17 16:02

avr7000:

Håller med dig, hifi och bilar också för den delen, tål ju att uppgraderas om man skall använda dem sas, men man kan ju ha den goda smaken att göra det smart och diskret, utan att förstöra sas. Att lyssna på gammalt mög, just för att det just är gammalt mög, finner jag lite svårförståeligt. Eller rättare sagt; det är i min mening oförståeligt att skaffa en massa gamla apparater som inte kan användas.

Nu finns det ju saker som är helt underbart vackra och snygga, och har därmed förvandlats till teknikkonst. Då har saken ett syfte fortfarande.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2005-09-17 17:10

IngOehman skrev:Är de konstruktionsdatum som gäller, eller tillverkningsdatum?


Se det som ett riktmärke.
Vill du dra upp en pryl som är 15 år gammal men som fortfarande är kul att diskutera så tror jag ingen kommer moderera dig ;)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-09-17 17:17

hali skrev:
IngOehman skrev:Är de konstruktionsdatum som gäller, eller tillverkningsdatum?


Se det som ett riktmärke.
Vill du dra upp en pryl som är 15 år gammal men som fortfarande är kul att diskutera så tror jag ingen kommer moderera dig ;)


Hehe, ja ska man prata vara strikt och prata om konstruktionsdatum så kan man ju snart diskutera CD-mediet här. Och det är väl inte meningen. Samtidigt finns det väl nyare uppfinningar som känns gamla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 19:09

Min gamla Philips CD100 känns definitivt vintage!

Fast den bara är 23 år. Nog den finaste CD-spelare som gjorts om man ser till utstrålning, tycker jag. Fast Meridians MCD pro (baserad på CD100) kan definitivt konkurrera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-17 19:29

Jag har en Philips CD160, den är visserligen "bara" 18 år men den känns ganska vintage, fast jag spelar fortfarande på den faktiskt! 8O

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-17 19:34

När det gäller min distande 8071 så tror jag nog mer på basen än på diskanten, det låter som om basen skrapar i.

Jag vet för övrigt inte hur jag skulle ha lyckats förstöra diskanten, jag spelar aldrig särkilt starkt.

Såvida inte diskanten är väldigt klen förstås. :?

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-18 16:05

Samlandet för sin egen skull är för mig helt ointressant. Det som är kul är när en "antik" - eller "vintage"- pryl fortfarande används och kan jämföras med modernare grejer.

Titta uppe till vänster. Föremålet där är byggt 1932 och nyttjas flitigt varje år för längre och kortare seglingar. Den hänger lätt med större och modernare båtar. (ursäkta OT)

Mycket gammal HiFi står sig fortfarande bra. Men mycket var faktiskt inget vidare och bör glömmas.

Förutom Technics-däcket jag skrev om ovan har vi en Tandberg-reciever på landet som låter mycket bra och sonen har en gammal Dual-skivspelare som låter hyfsat samt två Mirsch-högtalare som är helt okej och används flitigt, men med modernare elektronik (bl a en NAD 3020, som väl snart är vintage den med).

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-18 16:19

mapem skrev:..Mycket gammal HiFi står sig fortfarande bra. Men mycket var faktiskt inget vidare och bör glömmas...


Vad var inte bra enligt din mening. När tiden går kan även mitt minne behöva uppfriskas.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster