Öppnar ni era antikviteter, av intresse bara?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Öppnar ni era antikviteter, av intresse bara?

Inläggav n3mmr » 2005-09-16 23:01

Jag gör det: Min Akai GX630 har haft tonhuvudena avtagna, och förstärkarna urdragna. Inte av annat skåäl än att jag ville titta...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-17 01:04

Bild

Öppnar?!

Det var det första jag gjorde! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-17 07:11

Jag öppnar bara om jag behöver... Nja, jag vet inte, men i grund och botten - varför öppna? För att bygga om? Aldrig! För att laga så att det blir spelbart? Ja! För att städa? Ja!:wink:

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-09-17 07:58

Vee-Eight skrev:Bild

Öppnar?!

Det var det första jag gjorde! :D


Så länge det inte blir det sista!

:-)
Snygg låda! Vad är det?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-17 09:07

n3mmr:

Nej det lär nog inte bli den sista gången, tyvärr. Det är skyddskretsens frånslagsrelä som trilskas. Den vill koppla ifrån ena kanalen ibland. Jag skall kolla vad ett nytt sådant relä kan tänkas kosta. Ngn gång i framtiden skall den nog (primärt iaf) få ett elektrolytkondingbyte i nätdelarna. Har fått tag på servicemanualen till den så det skall nog inte vara några problem för den som kan löda och fixa.

Lådan ifråga är en Yamaha B2, 26kg tung, 2x100 W i 8 ohm. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-17 10:22

Öpnnar..... hmmm...
Ibland gör man tyvärr mer än så :D

Jag skaffade en U66 Texan receiver som jag bytte nätdelskondingarna i. den lät förbluffande bra så länge man inte spelade på så hög volym.

Tyvärr så stannade inte lödkolven där utan jag lödde i socklar istället för de gamla mossiga 70-tals op-amparna...
Sedan satte jag i gång och provade olika opampar i den... 2134 osv. :)

Tyvärr så stoppade jag i ivren i opampar som inte var pinkompatibla :oops: :roll: :evil: och rök steg upp från nåt motstånd på ena kanalen. Nu distar den lite och jag har inte hunnit reparera den ännu...

Be careful out there :D

/Stefan

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-09-17 18:48

avr7000 skrev:Öpnnar..... hmmm...
Ibland gör man tyvärr mer än så :D

Jag skaffade en U66 Texan receiver som jag bytte nätdelskondingarna i. den lät förbluffande bra så länge man inte spelade på så hög volym.

Tyvärr så stannade inte lödkolven där utan jag lödde i socklar istället för de gamla mossiga 70-tals op-amparna...
Sedan satte jag i gång och provade olika opampar i den... 2134 osv. :)

Tyvärr så stoppade jag i ivren i opampar som inte var pinkompatibla :oops: :roll: :evil: och rök steg upp från nåt motstånd på ena kanalen. Nu distar den lite och jag har inte hunnit reparera den ännu...

Be careful out there :D

/Stefan


"Prova olika OPAmpar"....öh, vafföde??

Det fanns massor av fullständigt mossfria 70-talsopampar: TDA1034 var t ex
företrädaren till 5534 (eg samma, till slut). Vanlig, och bra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

48IDA
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Inläggav 48IDA » 2005-09-18 01:40

Jag har inte öppnat det jag har av den enkla anledningen att det inte har varit fel på prylarna, trots att jag ägt alla prylar sedan det var nytt och inte uppgraderat på runt 20 år.
Är det dax snart?
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-18 09:40

n3mmr

Helt OK med mig om du tycker att gamla op-ampar är lika bra som nya...

Själv har jag dock upplevt (kanske inbillning, vem vet :wink: ) klart märkbara ljudförbättringar. T ex byte från 072 til 2134 i Sentec EC9 delningsfilter...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-09-18 11:06

avr7000 skrev:n3mmr

Helt OK med mig om du tycker att gamla op-ampar är lika bra som nya...



Vilket jag alltså inte alls sa... Suck. Läs innantill så blir utbytet meningsfullare.


Själv har jag dock upplevt (kanske inbillning, vem vet :wink: ) klart märkbara ljudförbättringar. T ex byte från 072 til 2134 i Sentec EC9 delningsfilter...

Mvh

/Stefan


Det är ett rimligt byte: 072 och 2134 har relativt lika egenskaper och en krets byggd för 072 har stora chanser att bli lite (eller ganska mycket) bättre ,med 2134. Utan andra åtgärder.

Vad jag sa var att det fanns OPAmpar från 70talet som var helt OK, och som inte normalt ger anledning till omdömet mossig. Annat än att dom i o f s till slut går sönder, å då kan det ju vara bra att prova nåt annat.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-18 11:58

"Prova olika OPAmpar"....öh, vafföde??


:wink:

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-09-18 12:00

avr7000 skrev:
"Prova olika OPAmpar"....öh, vafföde??


:wink:


Då vet jag att man måste få in det man vill säga till dig i de första 10 orden.

OK. Har du haft det här problemet länge???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-18 12:11

"Prova olika OPAmpar"....öh, vafföde??

Det fanns massor av fullständigt mossfria 70-talsopampar: TDA1034 var t ex
företrädaren till 5534 (eg samma, till slut). Vanlig, och bra.


Av ovanstående inlägg, quotat i sin helhet, drog jag slutsatsen (i mina ögon logisk) att, då det fanns massor av fullständigt mossfria 70-talsopampar som dessutom var vanliga o bra, -du ansåg att försök att byta opampar till modernare varianter med bättre prestandavar "meningslöst" (öh, vafföde?? )...
Något som jag själv inte anser...


Om jag missförstått dig totalt så ber jag om ursäkt...

Nog med off topic...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-09-18 14:35

avr7000 skrev:
"Prova olika OPAmpar"....öh, vafföde??

Det fanns massor av fullständigt mossfria 70-talsopampar: TDA1034 var t ex
företrädaren till 5534 (eg samma, till slut). Vanlig, och bra.


Av ovanstående inlägg, quotat i sin helhet, drog jag slutsatsen (i mina ögon logisk) att, då det fanns massor av fullständigt mossfria 70-talsopampar som dessutom var vanliga o bra, -du ansåg att försök att byta opampar till modernare varianter med bättre prestandavar "meningslöst" (öh, vafföde?? )...
Något som jag själv inte anser...


Om jag missförstått dig totalt så ber jag om ursäkt...

Nog med off topic...

Mvh

/Stefan


Ingen anledning att be om nåt sånt. Jag läste igenom igen och jag kunde varit tydligare... Jag ber om ursäkt för utbrottet, som dessutom var mitt eget fel.

(Men det är skönt att skrika ibland. Hoppas du överlevde det.)

Jag började nog med att missförstå vad du sa: man kan ju se det som att du underförstått sa att opamparna i din låda var mossiga. Det kanske var 741-or?
Och då kan man väl börja byta.

Jag menade två saker (fast jag nog inte sa det så):

A. Det är i allmänhet ingen bra ide att bara börja byta opampar. Chansen att det blir bättre är liten och riskerna att det går helt snett är stora. Man måste i varje fall identifiera typen, se om den verkligen var så dålig, och sen hitta moderna opampar som har egenskaper som liknar originalens så pass att dom kan pluggas i och förväntas fungera. Utan att oscillera, utan att brinna upp, osv.

Dessutom bör resulterande krets förefalla på ritbordet vara en rimligt bra konstruktion efter bytet. Annars bör man byta större bitar av originalen.

B. Det finns förvånansvärt många 70-tals-opmapar som är bra, riktigt bra.
Väldigt många av dom var för dyra för att man skulle hitta dom i ens high-end-elektronik för hemmet. Men man ska nog utgå från att kompetenta konstruktioner från 70-talet kan tänkas använda riktigt bra opampar. Om dom alls använde såna saker.

TDA1034 är ett exempel på en krets som håller ställni9ngarna riktigt bra än i dag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-18 15:29

:D :wink:

Punkt A. håller jag verkligen med om...
Dels eftersom jag fått nån apparat att låta mycket sämre med byte... förmodligen självsvängning som du skriver... och speciellt eftersom jag ju faktiskt eldade upp min kära U66 genom att stoppa i ickekompatibla kretsar... :D :D

/Stefan

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Apropå Op-amp ampar och Vintage..

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-18 16:40

En 709 och 741:a platsar nog inte så bra i hifi sammanhang om den kall användas i någon form av signalbehandling. Däremot så var och delvis är den bra som det den till stora delar designades för, servo-system av olika slag. En champion i signalbehandling var en kollega till till dessa nämligen LM301A som gjordes på 60-talet och tillverkades länge. Jim Widlar hette för övrigt konsturktören till dessa och flera andra op-ampar. Widlar var något av en legend bland halvledartillverkare. Han verkade hos bl a Fairchild och National Semiconductor.

Sedan kom familjer som TL0XX, alltså bland annat TL072. Ny tillverkningsteknik med bättre data. Men som det mycket riktigt framhålls, NE5532 och dess kusiner var länge mycket länge helt oslagbara i hifi sammanhang.

Idag så finns det säker ännu bättre op-ampar som är lättare att få tag i än de nämnda "vintage" varianterna.

Men "riktig" vintage hade väl inte op-ampar. Där var det väl i första hand rör, ECC 83, EF 86 och senare transistorer som 2N1613, BC107/9 och en hel del andra som utgjorde stommen i utrustningarna, långt före op-ampar och andra "byggstenar".


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 10 gäster