Åke Nimrell

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-03-06 22:28

Åke är en hyvens kille.
Han har absolut ingen agenda att lura någon mänskilig varelselse..
Har man träffat honom oxh sett hans enorma lager av enbart attraktiva audioprodukter, återstår bara kärleken till den mannen. :) 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
magnus2212
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2012-02-11

Inläggav magnus2212 » 2012-03-14 15:51

Besökte Åke idag och hämtade lite element som han kantat om och fixat till,
mycket trevlig man och han bjuder också på tipps hur man ska fixa till och förbättra saker,
letar man efter gamla hifi prylar så finns det inget att tveka på Åke är en guld farbror att göra affärer med :D

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-03-17 00:21

Var nyligen hos honom och köpte ett par OA-6, fick då lyssna på masterband inspelade i lyssningsrummet, en hoptrummad jazzkvintett.
Det bara dräller av gammal tung highend- och studioprylar var man går och vänder blicken. Finns ännu mer prylar om man frågar.
Rekommenderar att åka å köpa något av honom för att samtidigt få en riktigt tung upplevelse. :D

Jag har köpt grejer av honom på 80-talet och han har köpt grejer av mig på 90-talet, kom vi på. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34932
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Åke Nimrell

Inläggav Morello » 2023-08-09 10:58

Åke har en fin Nagra-bandspelare till salu på hifitorget.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Åke Nimrell

Inläggav Chris71 » 2023-08-09 15:59

Åke är en trevlig prick och en institution när det gäller icke nyproducerad HiFi.

Jag har handlat några ggr genom åren, bytt knowhow ibland och ibland fått någon trevlig CD till skänks från hans egna inspelningar i "studion".

Det som oftast klagas på är att han är för dyr, vilket säkert är sant om man vill ha en pryl som är ovanlig och många vill ha men man själv inte vill betala för.
Många är historierna om hur Åke får tag på prylarna men har man hållit på med något i typ 40år blir man nog ganska bra på det, hur som helst så får man nog lägga till ca 10-20 års lagerhållning i kalkylen på hur priset blev vad det är och då är det kanske inte så dyrt längre.

Jag har iaf köpt min näst billigast TEAC cd-drive från Åke och den kosta bara 700kr för den var utanför hans kunskapsområde och hade inget sentimentalt värde.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28087
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Åke Nimrell

Inläggav PerStromgren » 2023-08-09 21:48

Jag såg att han har ett par OA6 typ i vad jag uppfattar som förserieutgåva! Inte lika snygga som de serieproducerade, men häftiga är de! Finns på hifitorget, om någon är hugad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Åke Nimrell

Inläggav Prozac » 2023-08-29 15:37

PerStromgren skrev:Jag såg att han har ett par OA6 typ i vad jag uppfattar som förserieutgåva! Inte lika snygga som de serieproducerade, men häftiga är de! Finns på hifitorget, om någon är hugad.


De kändes lite dyra...men för den som söker historiska Carlsson-föremål så är det kanske billigt :wink:
Ha en fortsatt trevlig dag.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster