Åke Nimrell

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Åke Nimrell

Inläggav Hetsporren » 2005-09-17 10:00

Någon som känner denne man, eller handlat vintage-hifi av honom? Många annonser på Hifimagasinet...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-09-17 10:15

Har bytt lite högtalargrejer med honom en gång...

trevlig herre!

/Stefan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-09-17 13:43

Ja, hur så?

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Nimrell?

Inläggav n3mmr » 2005-09-17 18:56

Jag kollade lite på en 4-kanals Teac-rullbandare hos honom:

Han var dyr, så det fick vara.

Det är mycket annonser från honom.

Normalt innebär "många annonser för mycket olika saker" att det är en firma som vill verka vara privatperson med grejer över hemma i garaget. För att skatten blir mindre, eller ingen alls, eller att det finns folk som tror att det blir billigare om det är så så då köper dom lättare, eller nåt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-17 23:41

Åke är en trevlig prick! Han jobbade i alla fall förr om åren i en butik (On-Off?) i Åkersberga C och köpte/sålde apparater hemma i sitt hus. Själv köpte jag mitt första par Quad ESL av honom. Han höll då också på att bygga en vintage-studio. Om den blev klar vet jag inte, eftersom jag inte träffat honom på flera år. Åke fällde också den fina kommentaren "den ser ut att gå i 120 fast den står still" om min ungkarlssoffa från tidigt 60-tal som sedemera fick åka till tippen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-18 00:54

Min TD-125 Mk II kommer ifrån honom. Han hade ett par EV "Patrician" till försäljning då också, alldeles för dyra för mig, tyvärr.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-09-18 10:34

Nä, det är ingen firma. Han gillar att köpa och sälja grejor.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-09-18 14:50

Harryup skrev:Nä, det är ingen firma. Han gillar att köpa och sälja grejor.


Om ni säjer det så, så är det nog så.

Han gillar nog att köpa och sälja saker, bara.... :-)

Jag har inte heller nån anledning att anta att han skulle vara otrevlig, tvärtom, hans emails var föredömligt vänliga.

Jag ska notera dessutom att han sa att han övertagit 3340-an som jag var spekulant på, för vidareförsäljning från dessursprunglige ägare.
Så han var ärlig också, jomenvisst. Ingen skugga alls alltså.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-18 15:02

Den där OnOff-butiken i Åkersberga som Hr Nimrell tydligen arbetat i är faktsikt UR-ONOFF, det kan vara kul att känna till. Firman hette först Telecall och låg i en gammal kåk intill Åkers Kanal. Sen flyttade dom in i det då nybyggda Åkersberga Centrum och bytte namn till OnOff. Lite senare fick dom filialer på olika ställen, köpte in en annan kedja och resten är historia. Dom hade en helt annan profil i början, sålde faktiskt kvalitets-HiFi. Jag bodde förut i Åkersberga och handlade en del hos dem på 70-talet. Ack ja.

Användarvisningsbild
Margaux
 
Inlägg: 1626
Blev medlem: 2003-12-13
Ort: Ö utanför huvudstaden

Inläggav Margaux » 2005-09-19 22:29

PekkaJohansson skrev:Åke är en trevlig prick! Han jobbade i alla fall förr om åren i en butik (On-Off?) i Åkersberga C och köpte/sålde apparater hemma i sitt hus. Själv köpte jag mitt första par Quad ESL av honom. Han höll då också på att bygga en vintage-studio. Om den blev klar vet jag inte, eftersom jag inte träffat honom på flera år. Åke fällde också den fina kommentaren "den ser ut att gå i 120 fast den står still" om min ungkarlssoffa från tidigt 60-tal som sedemera fick åka till tippen.

Med vänlig hälsning

Pekka


Så lustigt. Jag har köpt mina ESL 57:or av honom.

Åke är en samlare i ordets rätta bemärkelse. Han har en hel lada fylld med hifigodis (skojar inte). Ett besök hos honom är vansinnigt kul.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-20 16:54

mapem skrev:Den där OnOff-butiken i Åkersberga som Hr Nimrell tydligen arbetat i är faktsikt UR-ONOFF, det kan vara kul att känna till. Firman hette först Telecall och låg i en gammal kåk intill Åkers Kanal. Sen flyttade dom in i det då nybyggda Åkersberga Centrum och bytte namn till OnOff. Lite senare fick dom filialer på olika ställen, köpte in en annan kedja och resten är historia. Dom hade en helt annan profil i början, sålde faktiskt kvalitets-HiFi. Jag bodde förut i Åkersberga och handlade en del hos dem på 70-talet. Ack ja.


Kan väl tillägga det jag vet från mitt "praoande" på ONOFF. Det är den sämst gående butiken i hela Sverige... ;)

Jag bor ju i Åkersberga, och har många gånger varit på G att sticka på någon av hans Carlsson-anonser. Mne som ni säger -han är dyr!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2005-09-23 11:32

mapem skrev:Den där OnOff-butiken i Åkersberga som Hr Nimrell tydligen arbetat i är faktsikt UR-ONOFF, det kan vara kul att känna till. Firman hette först Telecall och låg i en gammal kåk intill Åkers Kanal. Sen flyttade dom in i det då nybyggda Åkersberga Centrum och bytte namn till OnOff. Lite senare fick dom filialer på olika ställen, köpte in en annan kedja och resten är historia. Dom hade en helt annan profil i början, sålde faktiskt kvalitets-HiFi. Jag bodde förut i Åkersberga och handlade en del hos dem på 70-talet. Ack ja.


Hur är det nu, hette dom inte Axlins innan eller köpte Onoff upp Axlins??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-09-23 14:31

Nu har jag forskat lite om OnOffs historia. Så här var det:

71 eller 73 startade man i liten skala i en barack i Åkersberga under namnet Telecall.

76 flyttade man in i det nya centrumet i Åkersberga. Två ytterligare butiker startades i Fältöversten och i Täby.

82 köptes firman Sigges Radio med fyra butiker i Stockholm. Samtidigt bytte man namn till OnOff.

89 köptes Resurs

97 köptes Axlin

98 Schönborgs

99 BIG

Källa: OnOff:s hemsida http://www.onoff.se/online/onoff/grundi ... ut_history

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Inläggav manw » 2006-04-05 19:11

Jo, jag har tittat på en del anonser han har på Hifimagasinet. Han är säkert trevlig, men i 9 fall av 10 så är han aldeles för dyr, så det har fått vara att jag funderat på att köpa något av honom.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-05 23:26

Jag vill inte vara en glädjedödare men jag vet inte om jag tycker det är så lämpligt att skapa en tråd om en privatperson på forumet.

Jag tror att ni riskerar att göra V-åttan ledsen ännu en gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-05 23:51

Jag tyckte frågan var intressant, särskillt efter all gnäll som var om hans annonser på Hf, och som smittade av sig i en annan tråd här tidigare. Det här gav lite perspektiv. Han verkar vara en genuint intresserad person som hittat sin livshobby!

Jag vill också ha en lada full med saker och kunna sälja vidare till personer som vet att uppskatta dem :-)

Ännu trevligare hade det ju varit om alla ansett att priserna varit överkommliga :-(

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48436
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-04-06 00:13

Ja, Åke är verkligen en genuint trevlig person.

Att hans priser är höga är nog något man tycker primärt om man är van att göra klipp från folk som säljer saker utan att känna deras värde.

Åke som hållit på ett tag vet prylarnas värde, och då blir det förstås svårt att göra klipp i ordets rätta bemärkelse. Å andra sidan kan han hantera en lödkolv, och han säljer sällan hopplösa, värdelösa renoveringsobjekt, dessutom kan han oftast vara behjälplig om service visar sig nödvändig.

Dessutom gör han en kulturgärning och tar han om saker som utan hans insats hade förlorats ur historien. Jag känner också till flera fall då han agerat detektiv och hjälp folk att hitta saker de sökt i åratal utan att finna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21109
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2006-04-06 01:35

MP skrev:Jag vill inte vara en glädjedödare men jag vet inte om jag tycker det är
så lämpligt att skapa en tråd om en privatperson på forumet.

Jag tror att ni riskerar att göra V-åttan ledsen ännu en gång.

Det har väl skrivits om HiFi-personligheter förr? Så länge som det inte sker
några personangrepp eller annat tråkigt så...

Jag tror att alla som läst omdömena om personen ifråga (känner honom
inte själv) nu fått uppfattningen att det är en verkligt reko typ! Det är i alla
fall den uppfattning jag fått. Och ämnen som resulterar i goda omdömen
om någon HiFi-personlighet har jag verkligen inget emot! Tror inte V8 har
det heller?

Fast egentligen var det bara det här jag skulle säga:
BildSkrivet: lör 17 sep 2005, 10.00.28     Ämne: Åke Nimrell

;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
quad
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2004-06-03

Inläggav quad » 2006-04-06 12:44

Om han är dyr , så är det väl bara till att låta bli. Har själv pratat med denna trevlige herre. Fler sådana skulle det finnas på markanden

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-04-06 12:57

Och låter bli gör man.

Men han är säkert en mycket trevlig person, och visst är det bättre att utrustningen florerar i hans annonser än att dom ligger på tippen.

Dessutom är det inte omöjligt att jag i ett svagt ögonblick skulle låta honom rota fram någon gammal klassisk Sansui-förstärkare åt mig typ AU-D11 eftersom jag är lite insnöad på sådana ;)

Något som slår mig när jag ser bilderna från hans bod är att karln borde ordna ett Hifi-museum, han verkar redan ha en alldels utmärkt samling att visa upp 8O

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21109
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2006-04-06 13:02

Jag känner inte till hans priser, men gamla fina saker kan väl ha ett stort
värde?

Annat är det med tiotusenkronorskablar. Det är ju inte ens jämförbart.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-06 15:58

E skrev:Det har väl skrivits om HiFi-personligheter förr? Så länge som det inte sker
några personangrepp eller annat tråkigt så...



Ja det är ju möjligt att han är, jag vet inte.
Jag utgick ifrån att han är en vanlig privatperson.

Det finns ju trådar som har blivit låsta förr även om de bara haft ett "nickname" som rubrik.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
bostrowskij
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-04-06
Ort: Lapphelvetet

Inläggav bostrowskij » 2006-04-07 00:59

Trevlig herre, köpte en V15III för en billig penning av honom för ett par år sedan. Tycker inte alls att han är oskäligt dyr, han har en förmåga att gräva fram roliga vintagegrejor som man inte ser så ofta och sådant betalar folk för. Supply and demand.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-04-07 22:15

Veteran Hifi, är ju också en sådan, fast företag, som har en otrolig förmåga att gräva fram vintagegrejor man inte trodde var möjligt att finna.

Blev utslängd ur butiken en gång av senior, har ingen aning om varför, förnedrande naturligtvis, men de måste ha misstagit sig på person, för jag har inget otalt med dem.

Nu för tiden beställer jag grejor från dem med posten, utan problem.
Rekommenderar dem faktiskt. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48436
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-04-08 01:01

xeizo skrev:Något som slår mig när jag ser bilderna från hans bod är att karln borde ordna ett Hifi-museum, han verkar redan ha en alldels utmärkt samling att visa upp 8O

Ja, att ordna ett hifi-museum finns faktiskt med på hans agenda!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26705
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-05 23:13

Ragnwald skrev:Veteran Hifi, är ju också en sådan, fast företag, som har en otrolig förmåga att gräva fram vintagegrejor man inte trodde var möjligt att finna.

Blev utslängd ur butiken en gång av senior, har ingen aning om varför, förnedrande naturligtvis, men de måste ha misstagit sig på person, för jag har inget otalt med dem.

Nu för tiden beställer jag grejor från dem med posten, utan problem.
Rekommenderar dem faktiskt. :)


Mig kallade han "lantis" för att jag besökte butiken en lördag *s* o lantis e jag ju numera, men just då bodde jag i krokarna... Personligheter är de i varje fall.

Att jag hamnade i den här tråden just idag beror på att jag hittade en annons av Åke, http://www.blocket.se/stockholm/Quad_ES ... m?ca=9&w=2 still going strong m a o. Kanske ett telefonnummer att notera till den dag man letar efter något man behöver...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Inläggav heliac » 2012-03-06 08:03

Åke lägger ibland ut annonser där något relativt ointressant kan vara huvuobjekt. Men så kan man ofta skymta mycket mer intressanta prylar på bilden än dem han beskriver i annonstexten.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Inläggav leffe » 2012-03-06 11:06

Åke är en vintage-hifhamster av enorma proportioner - ett besök där är en våt dröm för vintage entusiaster.

Där finns allt fråm gamla Klangfilm-anläggningar via Quad ESL till obskyra dagsländor från 80talet

Dock har han koll på prylarna och marknadspriser, så om man är ute efter loppisfynd bör man kanske leta någon annanstans.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Inläggav Zzombie » 2012-03-06 19:48

Åke är en hedersman. Har haft med honom att göra vid några tillfällen, bla köpte han min Revox B795 skivspelare till sitt blivande museum tillsammans med en annan herre. Jag fick mycket bra betalt för den, dessutom.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Inläggav heliac » 2012-03-06 20:23

En kompis till mig köpte en trasig SX-1980 av Åke. Han fick slanta 12000:- för den. Kostade 1500:- att laga, sedan hade han den i några år. Sålde den sedan för en betydligt högre summa.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 2 gäster