Torp-hifi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

Torp-hifi

Inläggav brodde » 2005-09-18 00:54

Har nyligen köpt ett torp utanför Tollarp i nordöstra Skåne. Givetvis måste man ha en anläggning även där.

Ljudkraven är är inte så högt ställda och det får absolut inte vara stöldbegärligt. Däremot är de estetiska kraven högre, sådan tur då att man kan fynda veteranprylar!
Arena-förstärkaren är köpt på tradera för 120kr om jag inte minns fel. Jag har fått för mig att det är ett Danskt märke, någon som vet med besked? Och har min Arena något att göra med RankArena?
Lite intressant form för att vara 60 eller 70-tal, måtten är endast 26*19*7(BDH)

Bild
Bild

Högtalarna var vackra när jag köpte dem på loppis för 40kr men elementen slut. Köpte ett par till av en ful modell lite senare för 25 kr, och i dem hittade jag perfekta element med exakt samma mått, sexkantiga ovala bredbandare... bara att byta. Flyttade även över Dux-märket från de fula till dessa. Kanske är jag ute och seglar med ett sådant ingrepp. Men puritan har jag aldrig varit å andra sidan.
Bild

Signalkälla blir troligen denna mp3-spelare, allt kan ju inte vara vintage...
Bild

De kommer att placeras på en inbyggd bokhylla i anslutning till kaminen. De vedervärdiga väggfärgerna och den ännu värre plastmattan är numera historia. Bokhyllan är fortfarande på ritningsstadiet men kommer såklart att anpassas till dessa vintagefynd :-)
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-09-20 09:51

Trevligt idé att kombinera gammalt och nytt. Har någon liknande fundering när det gäller min vintage VW. Där sitter en 90-tals Blaupunkt som inte gör någon glad.

Ska bli kul att se hur du får till det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-09-20 09:54

Brodde, hur har du kopplat in den där grejen på sista bilden?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-09-20 10:00

Harryup skrev:Brodde, hur har du kopplat in den där grejen på sista bilden?


Ser väl ut att vara ett järnrör för röken?

















:wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

Inläggav brodde » 2005-09-20 20:06

Rökkanalen går genom väggen åt vänster och vinklar in i murstocken bakom skärmen som skymtar på vänter sida. Den håller just nu dock på att flyttas till andra sidan, där skärmen står nu alltså...
Whatever, jag gillar kaminen av samma anledningar som jag giller äldre stereoprylar. En design som ofta förenar form och funktion, där ingetdera behövde stryka såvärst mycket på foten. Vilket man nästan bara ser inom renodlad industridesign idag.
Flera gäster har tyckt att den är ful, men vi tycker bara bättre och bättre om den!

Bilder på den färdiga installationen med kamin, hylla och elektronik kommer så småningom. Först ska bara hantverkaren färdigställa murstocken som han rivit ner för att få in rörinsatsen. Huset blev nämligen rökfyllt när sotaren provtryckte den... :cry:

/Erik

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

kanske är jag förvirrad?

Inläggav brodde » 2005-09-20 20:12

harryup: Eller du menar kanske mp3-spelaren? Jag yrar om min kamin, är helt uppe i renoveringen :-).

Spelaren koplas bara in till tape-ingången, med 5-polig din och 3,5mm tele i andra ändan. Den är för övrigt inte inhandlad ännu, Ipod Nano har ju kommit och villhafaktorn är betydligt högre på den, så även priset dessvärre.

/Erik


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster