Det här var lite Vintage i alla fall...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Det här var lite Vintage i alla fall...

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-27 01:10

Eftersom jag bor i Frankrike så är jag hänvisad till att se på TV via satellit i bland. Igår så inträffar följande. Slår över till satellitmottagning och får genom någons försyn in Bayrische Rundfunk Alpha som sänder ett 1 timmes program från en musikfestival, Reinhgau Musikfestival 2000. Artisten var ingen mindre än Ray Charles. En högtidsstund för en som gillar herr Charles. Eftersom TVn är en SamSung platt sak om 28" med högtalare som inte är något vidare så kom jag på den glada iden, koppla in hemmabion via hörlursuttaget. Och vips så hade mina högtalare, från 1977, plötsligt fått liv. TVn lät som aldrig tidigare. Tyvärr vet jag inte hur jag skulle spelat in programmet, videon är trasig sedan flytten. På en DVD i datorn kanske, någon som har några praktiska råd inför nästa program när det nu kommer.

Herr Charles och högtalare från 1977 var i alla fall vintage, jag med för övrigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det här var lite Vintage i alla fall...

Inläggav Bill50x » 2005-09-27 01:18

PeterAkemark skrev:Eftersom jag bor i Frankrike så är jag hänvisad till att se på TV via satellit i bland. Igår så inträffar följande. Slår över till satellitmottagning och får genom någons försyn in Bayrische Rundfunk Alpha som sänder ett 1 timmes program från en musikfestival, Reinhgau Musikfestival 2000. Artisten var ingen mindre än Ray Charles. En högtidsstund för en som gillar herr Charles. Eftersom TVn är en SamSung platt sak om 28" med högtalare som inte är något vidare så kom jag på den glada iden, koppla in hemmabion via hörlursuttaget. Och vips så hade mina högtalare, från 1977, plötsligt fått liv. TVn lät som aldrig tidigare. Tyvärr vet jag inte hur jag skulle spelat in programmet, videon är trasig sedan flytten. På en DVD i datorn kanske, någon som har några praktiska råd inför nästa program när det nu kommer.

Herr Charles och högtalare från 1977 var i alla fall vintage, jag med för övrigt.


Jag har en tv-tuner installerad i datorn (Hauppauge) så jag ställer bara in inspelning som vilken video-bandare som helst. Programmet inspelad på hårddisken kan jag titta på direkt i datorn eller bränna son DVD.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-27 07:35

Jo, den kanalen är att rekommendera på söndagskvällar. Går många bra upptagningar under rubriken "Jazz oder nie". En personlig favorit har blivit den tyska jazzgruppen Quadro Nuevo. Ibland finns programmen att köpa på DVD. För den mera operaintresserade finns 3Sat (tysk/österrikisk/schweizisk kanal).


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster